Aproape un an a durat reabilitarea celor două tramvaie second-hand din parcul RATT.
Licitaţia pentru modernizarea tramvaielor din Timişoara a fost câştigată de Electroputere VFU Paşcani şi Astra Vagoane Călători Arad.
Reprezentanţii Primăriei Timişoara au anunţat în vara anului trecut, în luna iulie, începerea lucrărilor la primele două vehicule, trimise pentru reabilitare la Arad, respectiv Paşcani.
Deşi era vorba că tramvaiele vor putea fi testate ba în toamna lui 2014, ba în iarnă, ba în primăvară, oficialii primăriei spun că au fost doar termene avansate de ei, pentru că, din punct de vedere contractual, vehiculele reabilitate trebuie livrate până în data de 28 iunie 2015.
Iar autorităţile locale dau asigurări că luna aceasta timişorenii chiar vor vedea primele tramvaie modernizate, un adevărat „eveniment” în opinia primarului Nicolae Robu.
„Vin luna asta, mi s-au adus garanții că vin luna asta amândouă. Nu e stabilită ziua, dar mi s-au adus garanții că vin în această luna. Sunt în fazele finale de montare a ultimelor lucruri pe ele, de testare. Mi s-au adus garanții că până în 28, când expiră termenul, vor veni. Ele vor fi testate mai întâi, fiind omologate de către AFER, vin gata omologate, dar așa sunt legile în domeniu, omologarea se dă cu titlu provizoriu pentru un an. După un an de exploatare, se intră în procedura de omologare definitivă. Evident că, după ce vor fi aduse, se impune o testare a lor pe liniile din Timișoara. Dacă va fi cazul se vor face mici ajustări. Timișorenii le vor vedea, vom face un eveniment, pentru că eu zic că este un eveniment”, a declarat primarul.
E adevărat, şi fosta administraţie a organizat un concert Bajaga i Instruktori atunci când a prezentat noile troleibuze cumpărate, în 2008…
Dacă la pasajul Michelangelo a fost o inaugurare cu cvartet de coarde, proiecţii şi tăieri de panglică, rămâne de văzut cum va considera Robu că trebuie marcat acest moment… Momentul în care Timişoara… a ajuns să aibă două tramvaie refăcute pentru că primăria nu a avut capacitatea de a achiziţiona astfel de mijloace de transport noi. Conducerea municipalităţii a considerat că tramvaiele noi ar fi prea scumpe pentru bugetul Timişoarei şi că este mai bine să se aştepte cu o astfel de achiziţie pentru când va fi posibil să fie realizată pe fonduri europene.
Când vor putea urca timişorenii în tramvaiele reabilitate?
„Vor face o trecere pe liniile Timișoarei, cu monitorizare din partea specialiștilor, și după aceea vor intra în circulație. Mai întâi vor circula goale pentru testare, vor face un anumit circuit. A două zi după testare vor circula și timișorenii”, estimează Robu.
Reprezentanţii primăriei anunţă totodată că urmează să intre în lucrări şi alte vehicule din parcul RATT. Cât va dura până vor fi gata şi restul tramvaielor? Oficialii municipalităţii sunt optimişti.
„Vom trimite și altele anul asta, într-o prima fază cel puțin două. Va fi sută la sută un timp mult mai scurt necesar, pentru că sunt dificultăți inerente unui început de fabricație. Trebuie să ne gândim că sunt o mulțime de componente care intră pe fiecare tramvai și că aceste componente sunt livrate de diferiți furnizori. Or, neavând contract cu ei, până când găsești o sursă convenabilă, trebuie să porți negocieri, să fii planificat de către acei furnizori la recepția produsului, nu vine nimeni să-ți ofere de pe stoc, pentru că nu lucrează nimeni pe stoc în ziua de astăzi, se lucrează în conceptul <> și atunci trebuie să ți se accepte comanda… Deci, au fost niște dificultăți care pot fi înțelese”, crede primarul.
Primăria Timişoara intenţionează să reabiliteze un număr de 30 de mijloace de transport în decurs de 4 ani.
Costul, pentru un singur tramvai modernizat, este de 480.000 de euro (fără TVA), potrivit autorităţilor locale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!