Proiectul de act normativ privind modificarea Hotărârii nr. 239/18.10.2017 privind aprobarea proiectului „Modernizare DJ 691: Lărgirea la 4 benzi a sectorului km 2+725 (sens giratoriu) – Centura Timișoara și Centura Timișoara – Autostrada A1 (km 12+975)” a fost discutat aproape o oră de aleși. Cei mai vehemenți au fost consilierii social-democrați, care dealtfel luni acuzau conducerea administrației județene că va aduce falimentul instituției.
Delia Franțiu, consilier superior la Direcția de dezvoltare sustenabilă și investiții din cadrul CJT și managerul proiectului de modernizare a DJ 691, a explicat în cadrul ședinței că procedura este aproape finalizată, iar dacă lucrările încep în aprilie, constructorul are opt luni la dispoziție și deși a estimat că are nevoie de șase luni.
„Finanțatorul ne dă acești bani, ADR Vest. Este o sumă pusă la dispoziție, este alocată, nu cheltuită. Dacă nu acceptăm, ADR nu va aloca banii”, le-a spus Delia Franțiu consilierilor.
Potrivit lui Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș (CJT), proiectul supus la vot conține cele 40 de milioane de lei care vin de la ADR Vest pe Ordonanța 60.
„Noi discutăm acum despre alocarea financiară, nu are legătură cu contractul de execuție. Dacă acest proiect se împotmolește, e pierderea tuturor, nu doar a lui Nica. Timpul este principalul nostru adversar în momentul de față”, le-a spus Nica aleșilor.
În cele din urmă, proiectul a fost aprobat.
După încheierea ședinței CJT, Alin Nica a susținut că se încearcă politizarea subiectului.
„Colegii din PSD, așa cum au și făcut-o în comunicatul de presă de ieri (n.r. – luni), au considerat că acest subiect al DJ 691 este unul care trebuie exploatat politic și de aceea eu consider că a fost o reacție politică, nu pe fond, pentru că ați văzut că pe fond nu au existat probleme în aprobarea acestui proiect de hotărâre, ci într-un fel o cățărare pe exasperarea oamenilor și a nemulțumirii generate de un proiect care încă nu este dus la bun sfârșit.
Însă acele dificultăți care au apărut în derularea acestui proiect își au rădăcinile chiar în timpul administrației PSD, pentru că acest proiect a fost semnat în 2018, iar doi ani și jumătate mai târziu s-a semnat contractul efectiv de execuție pe acest proiect și ordinul de începere s-a dat în septembrie 2020, exact în campania electorală. N-aș face legătură că doar pentru a fi folosit în campania electorală mediatic această semnare a ordinului de începere a lucrărilor a fost făcută, ci pot să spun doar că noi am depus toate eforturile, am reziliat contractul cu acea firmă care nu și-a făcut treaba”, a afirmat Alin Nica.
Liderul CJT a spus că s-a găsit acea portiță prin care s-a reziliat contractul din cauza neactualizării documentului de garanție pentru buna execuție în urma falimentului City Insurance.
„Noi am depus toate eforturile, am reziliat contractul cu acea firmă care nu și-a făcut treaba. Știți că motivul de reziliere era practic neîndeplinirea obligațiilor contractuale, dar nu am putut să reziliem doar pe întârziere pentru că stâlpii nu ne-au fost predați de Primăria Timișoara și noi nu am predat la rândul nostru amplasamentul lipsit de sarcini pe întreaga lungime a drumului respectiv. Atunci, conform colegilor de la Juridic, aveam toate șansele să pierdem în instanță orice bătălie juridică cu constructorul și așa de rea-credință, și care nu și-a dus la îndeplinire obligațiile contractuale. Dar faptul că am găsit acea portiță prin care am reziliat contractul din cauza neactualizării documentului de garanție pentru buna execuție în urma falimentului City Insurance, ne-a asigurat fără riscuri suplimentare că despărțirea de vechiul constructor va fi definitivă și putem să facem o nouă procedură de selecție. Vă închipuiți că dacă am fi fost acum în proceduri judiciare cu constructorul anterior, proiectul ar fi fost categoric îngropat”, a declarat Alin Nica.
Președintele CJ Timiș a mai precizat că are încredere că procedura de achiziție a execuției lucrărilor efective pe tronsonul II este în curs de finalizare, iar dacă nu vor exista contestații, la jumătatea lunii martie instituția va da și ordinul de începere a lucrărilor.
„Practic, noi am reușit să obținem 40 de milioane de lei suplimentari de la ADR, cheltuieli eligibile pentru acest proiect, care să acopere diferențele de costuri cauzate de majorarea prețurilor la materiale și la lucrări, cu care din cauza inflației ne confruntăm toată administrația publică din România și să ținem sub control cheltuielile neeligibile și chiar să scadă cu aproximativ 1 milion de lei, în momentul de față, conform estimărilor proiectanților”, a mai spus Nica.
De asemenea, acesta a mai declarat că CJT a dorit să minimizeze riscurile de nerealizare a acestui proiect din motivele enunțate, astfel că a făcut în paralel proceduri de licitație pe două segmente, două loturi, lotul din intravilanul comunei Dumbrăvița și lotul din extravilanul comunei Dumbrăvița până la autostradă.
Tronsonul II, prioritar
Potrivit președintelui CJ Timiș, având două tronsoane separate, în caz că există probleme pe un anumit tronson, nu se pune în pericol întregul proiect.
„Prioritar pentru noi este tronsonul II între centură și autostradă, pentru că acolo este cea mai mare gâtuire de trafic care afectează întreg județul, nu doar comuna Dumbrăvița sau partea de nord a Timișoarei. Pentru că în prezent, acea conexiune cu autostrada este cea mai folosită dintre cele două pe care le avem în momentul de față la dispoziție. Când vom avea partru, respectiv coborârea către Sânandrei și coborârea de la aeroport, atunci cu siguranță lucrurile se vor fluidiza mult mai mult, dar până atunci vor mai trece câțiva ani buni, iar această ieșire pe autostradă e neapărat necesar a fi lărgită la patru benzi încă de anul acesta și eu îmi exprim speranța și convingerea că acest lucru se va întâmpla până la sfârșitul anului, dacă nu vom avea contestații sau alte complicații la execuție”, a spus Nica.
În cazul în care proiectul de modernizare și lărgire la patru benzi a DJ 691 nu va fi terminat cel târziu în data de 30 iunie 2024, CJT va trebui să restituie banii europeni.
„Nu trebuie să dăm niciun ban înapoi pentru că va trebui să îi suportăm din bugetul județului. Banii deja cheltuiți sunt într-o sumă destul de mică pentru că fostul constructor nu a făcut decât 5% din proiect. Și practic, în cazul în care nu vom reuși să ducem până la 30 iunie anul viitor întreg proiectul la bun sfârșit, atunci într-adevăr se pune problema suportării din bugetul local al județului a întregii investiții. Și așa cum vă spuneam, pentru noi, proiectul este unul foarte important și facem toate eforturile pentru a suporta toți banii europeni și aceștia suplimentari pe care am reușit să îi atragem acum și care au fost aprobați de către CJ în urma ședinței de azi”, a adăugat el.
Pe aceeași temă:
Mai puțini stâlpi de troleibuz relocați în Dumbrăvița pentru extinderea la patru benzi a DJ 691
Trimite articolul
XGresit, nu se modernizeaza DJ 691. Se modernizeaza doar portiunea din Dumbravita pana la autostrada. Restul de 50 km. pana la Lipova pe care circula camioane de 40-50 tone este deteriorat pe multe portiuni.