Conflictul de la Filarmonica Banatul din Timișoara e pe cale să se încheie. Noua organigramă propusă de directorul Ioan Gârboni s-a aflat joi în dezbatere publică. Au venit zeci de artiști angajați ai instituției nemulțumiți de propunerile din noua schemă de personal și s-a lăsat cu câteva aplauze pentru primarul Nicolae Robu și cu supărări vizibile pentru directorul filarmonicii. Artiștii au plecat mulțumiți, după ce primarul Nicolae Robu a decis să crească numărul posturilor propuse pentru orchestră de la 86 la 111.
Edilul-șef a numărat, pe rând, câți artiști există pentru fiecare poziție din orchestră în Cluj-Napoca, București și Timișoara. A aflat că suntem deficitari la unele capitole și că propunerea din organigramă se referă la tăierea unor posturi.
Vă reamintim, zilele trecute artiștii sindicaliști de la instituția de cultură s-au plâns de faptul că nu mai pot cânta nici măcar compoziții de Enescu, pentru că sunt prea puțini oameni în orchestră.
Directorul Ioan Gârboni propunea în organigramă doar 86 de persoane în orchestră, înființarea unui post de director artistic, a unuia de paznic și înființarea Biroului Juridic.
„Eficientizarea activității instituției prin reducerea posturilor vacante din statul de funcții, deși în perioadele anterioare au fost organizate în mod repetat concursuri pentru ocuparea acestora, nu a fost posibilă selectarea de personal calificat pentru ocuparea acestora”, se arată în motivarea proiectului de hotărâre privind organigrama.
Propunerea se referea la desființarea următoarelor posturi: artist instrument grad profesional 1 – două posturi, artist liric grad profesional 1A – două posturi și artist liric grad profesional 1 – un post. De asemenea, în cor au fost propuse 55 de posturi, însă după dezbatere s-a decis că va fi analizată și această idee.
„Vreau să fie liniște în privința angajaților, nimeni nu dorește să pedepsească pe nimeni, eu m-aș opune. Eu am cerut, necunoscând care e specificul activității, câte posturi pe diverse sectoare sunt necesare, să se facă o informare, să-mi culeagă de la filarmonicile Iași, București, Cluj, a apărut și Craiova în discuție, să primesc schema lor de personal pentru a ne inspira”, a anunțat Robu în deschiderea dezbaterii. Zis și făcut: primarul a primit schema de personal și s-a uitat și pe ceea ce există în Viena și s-a pus să numere.
Artiștii nemulțumiți s-au plâns de faptul că ei nu au fost consultați cu privire la realizarea organigramei, deși legea spune că trebuie să li se ceară părerea. Mai mult, s-au plâns că li se desființează unele posturi din cauza unor presupuse conflicte personale. Primarul le-a promis însă că va fi respectată legea și că nu se va aproba nimic până ce nu va fi totul legal.
Directorul a fost acuzat de management defectuos, așa că a ținut să precizeze că a adus finanțări importante pentru instituție.
„Chiar dacă sunt manager prost, vă anunț că în august, septembrie și octombrie, când primăria o ducea greu, eu am avut 26.000 de euro sponsorizare la Asociația Pro Philharmonia (…). Această organigramă este aprobată de către Consiliul de administrație al filarmonicii, de Comisia de cultură a Consiliului Local și de Serviciul Resurse Umane al primăriei. Eu sunt pus aici la Filarmonica de Stat Banatul din Timișoara, asta înseamnă că nu se stă, eu gestionez banul public. (…) Îmi pare foarte rău că nu vă pot da salariile de la operă, nu se poate. Noi avem 86 de angajați, singura instituție din România care are mai mulți este Cluj”, a explicat Ioan Gârboni.
La dezbaterea de joi a fost prezent și Remus Georgescu, faimos dirijor și compozitor român, fost director artistic al instituției, care a ținut să ia cuvântul.
„Noi am început să numărăm instrumentele așa cum număra Caragiale steagurile. Eu, totuși, nu cred că aici se oprește implicarea primăriei în susținerea filarmonicii, pentru că nu este vorba numai despre posturi. Acesta este un aspect, să zicem, periferic, nu este esențial. O țară care nu poate să își susțină arta, cultura, educația, sănătatea, riscă să se prăbușească în barbarie. Există multe mijloace de subvenționare pentru o instituție de artă. (…) În prezent, filarmonica se află la o răscruce, este acel moment periculos al schimbului de generații pe care l-am mai trăit cu mai bine de 30 de ani în urmă, când vechii instrumentiști ai orchestrei au ieșit la pensie”, a spus maestrul Georgescu.
Concluziile dezbaterii care a ținut aproape două ore au fost simple: se schimbă organigrama și se pun mai multe posturi în orchestră.
„Vreau să fim cel puțin la egalitate cu media dintre Cluj și București, cu rotunjire superioară”, a spus Robu, moment în care din sală au răsunat aplauzele.
A doua concluzie a primarului a fost că trebuie depășite filarmonicile din Cluj și București, per ansamblu, așa că a făcut o medie cu ceea ce există în Viena, unde sunt 138 de oameni în orchestră. S-a ajuns la o compoziție de 111 instrumentiști.
„Drept urmare, vom finanța 111 posturi de instrumentiști, o să facem o analiză similară pentru cor și, dacă trebuie să suplimentăm, suplimentăm și la cor. Spunea Regele Ferdinand I că nu zidurile fac o școală, ci spiritul care domnește într-însa, noi vrem să purtăm de grijă sălii noastre de spectacole, dar trebuie să purtăm de grijă spiritului. Doresc ca aceste posturi să fie onorate, asta înseamnă să facem concursuri, să angajăm oameni talentați și harnici, pentru că numai talentul nu e suficient în niciun domeniu și înseamnă și loialitate față de orașul nostru, față de instituția filarmonicii. Vă rog să uitați trecutul neplăcut, să încetați cu reproșurile și să punem cu toții umărul pentru a face cinste orașului nostru”, le-a spus primarul Timișoarei celor prezenți în sală.
Edilul-șef susține că toate posturile trebuie ocupate de buni instrumentiști, de artiști adevărați și că suplimentarea făcută este una fără precedent. Nu știe însă de unde ia banii.
„Evident că această suplimentare comportă cheltuieli în plus și eu știu foarte bine ce înseamnă fiecare ban. Filarmonica va avea susținere totală și ne pregătim ca în 2021 să fim la un alt nivel cu instituțiile noastre culturale, mult mai sus decât am fost până acum. A contat intervenția maestrului Georgescu, pentru că mi-a dezvăluit lucruri pe care nu le cunoșteam. Nu aveam de unde să știu de câte viori numărul 1, numărul 2, viole, violoncele, contrabași și așa mai departe este nevoie pentru o simfonie sau alta. Or, maestrul mi-a spus, în timp ce dânsul vorbea, eu îmi aruncam privirea peste ceea ce avem noi, am sesizat o mare diferență și atunci mi-am zis, dincolo de consecințele vremurilor grele pe care le-am parcurs și care au condus la reducerea orchestrei, este timpul să facem un salt. Să demonstrăm prin fapte, prin asumăm că prețuim cultura, nu să ne limităm la enunțuri seci”, ne-a explicat Nicolae Robu la finalul dezbaterii.
Edilul a primit și un tricou de la artiștii instituției de cultură, pe care e scris „Filarmonica Banatul suntem noi”.
Noua organigramă a Filarmonicii Banatul va intra în atenția consilierilor locali săptămâna viitoare.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2149842″]
[related-post post_id=”2148764″]
[related-post post_id=”2128071″]
[related-post post_id=”2122685″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!