Despre situația pasagerilor pe Aeroportul Internațional Timișoara (AIT) s-a discutat la colegiul prefectural din 27 iunie. Aici, Amalia Matei, consiliera directorului AIT, a vorbit despre cursele charter și cele de sezon, tot mai multe.
Aceasta a ținut să vorbească, însă, și despre implicarea aeroportului în proiectul de Capitală Europeană a Culturii. Și cum tot a venit vorba de subiect, reprezentanta aeroportului a fost întrebată de subprefectul Ovidiu Drăgănescu care ar fi așteptările în acest an atât de special.
„Apropo de Capitala Culturală, și noi suntem implicați, în sensul că avem parteneriate cu toate instituțiile care organizează programe. Și noi facem eforturi să ne alăturăm celor care lucrează pentru proiectul de capitală culturală, să îi primim pe toți invitații, străini și români (înainte de întrebarea lui Drăgănescu – n.r.). […]
(Răspunzând la întrebare – n.r.) Undeva la 1,4 milioane de pasageri. Nu este nici mult, nici puțin. Din păcate, capitala, până în momentul acesta, nu a generat ceea ce ne doream cu toții, dar mai există o speranță pentru finalul anului. Probabil că expoziția «Constantin Brâncuși» va reuși să crească numărul, sperăm și noi destul de mult. Pentru moment, nu este nimic «wow». Suntem în legătură cu Asociația de Promovare a Timișoarei și sperăm să reușim să punem la punct un proiect comun pentru creșterea numărului de turiști, de pasageri și a numărului de curse”, declara Amalia Matei, în ședința de la finalul lunii iunie.
Și pentru că, fără context, declarațiile nu spun prea multe, Tion a cerut mai multe detalii. Astfel, în urma unei cereri pe Legea 544 privind liberul acces la informații de interes public, am primit statisticile lunare privind numărul de pasageri și numărul de zboruri ale aeroportului, în ultimii opt ani, începând din iunie 2015.
Primele șase luni din 2023, mai slabe decât acum patru ani
Pentru că anii 2020, 2021 și, parțial, 2022 au fost afectați de pandemia de Covid-19, comparațiile se fac cel mai bine cu anul 2019. Atunci, în primele șase luni, au fost 714.607 de pasageri care au venit sau au plecat de pe AIT. În primele șase luni din 2023, Aeroportul Internațional Timișoara a avut 620.187. Așadar, observăm o scădere cu 13,21%.
Interesant este că, la mijlocul lunii iunie, directorii generali ai aeroporturilor din România s-au întâlnit la Sovata cu reprezentanți ai Ministerului de Afaceri Interne (MAI) și ai Autorității Aeronautice Civile din România (AACR). Vestea bună dată aici era că traficul aerian, la nivelul țării, a înregistrat o creștere de 6,59% a numărului pasageri, în comparație cu anul 2019. Raportarea se făcea pentru perioada ianuarie – aprilie.
La Timișoara, însă, aceeași comparație arată o scădere de 18,35%: 368.764 de pasageri în 2023, față de 451.624, în 2019. Deși cifrele arată că fiecare lună din 2023 a fost mai slabă decât omoloaga din 2019, în mai și iunie, diferența a fost ceva mai mică. În ultima, de numai câteva sute de pasageri.
În ceea ce privește numărul de pasageri care au sosit la Timișoara – categoria unde intră, de fapt, și turiștii –, în primele șase luni din 2023 au fost 304.562. Sunt mai mulți decât pe tot parcursul anilor 2020 și 2021, însă sensibil sub nivelul din 2019. În ultimul an „pre-pandemic”, au fost 786.610 pasageri care au debarcat pe Aeroportul Timișoara. Din total, 349.681 în primele șase luni ale anului. Așadar, față de acum patru ani, în primele șase luni am avut cu 12,9% mai puțini pasageri debarcați.
Cum stăm în privința numărului de curse
În primele șase luni din 2023, pe Aeroportul Internațional Timișoara au fost 7.763 de zboruri, decolări și aterizări. Comparativ, în primele șase luni din 2019 au fost 8.093. Aterizări, am avut 3.882 în perioada ianuarie – iunie 2023 și 4.047 în perioada ianuarie – iunie 2019. Așadar, observăm și aici o scădere de 4% față de acum patru ani.
Per total, cel mai bun an din istoria Aeroportului Internațional Timișoara pare să fi fost 2017, care conduce la toate capitolele: 1.621.529 de pasageri (824.180 îmbarcați + 797.349 debarcați) și 17.808 zboruri (8.904 decolări+8.904 aterizări).
Anterior, în anul 2016 au fost 1.160.205 pasageri și 14.204 zboruri. Ulterior, în 2018 au fost 1.517.309 pasageri și 17.224 de zboruri, iar în 2019 am avut 1.595.012 pasageri și 17.476 de zboruri. Despre anii 2020 și 2021 nu are rost să vorbim, din cauza pandemiei având și cifre cu aproximativ 60-70% mai mici la numărul de pasageri și cu aproximativ 30-40% mai mici la numărul de zboruri. În 2022, situația și-a mai revenit, iar aeroportul din Timișoara a totalizat 1.193.923 de pasageri și 15.206 zboruri.
Probleme la AIT
Este interesant de remarcat totuși că la finalul anului trecut, Ryanair a anunțat că se va retrage de pe patru aeroporturi din România, printre care și cel din Timișoara, afirmând că face acest lucru „din cauza lipsei de subvenții pe termen lung la aeroporturi”. Compania low-cost din Irlanda mai opera la acel moment o singură cursă, pe ruta Timișoara – Milano BGY. Anterior, în 2018, Ryanair anunța că retrage alte cinci zboruri spre și din Timișoara. Ryanair era o companie căutată de mulți turiști care uneori prindeau zboruri din Timișoara către Londra, Milano sau Bruxelles chiar și cu 2 euro.
În 2019, cei de la AIT anunțau că sunt disponibile 140 de zboruri directe pe săptămână, spre 24 de destinații, cu 6 companii aeriene, în 9 țări. Companiile disponibile atunci erau WizzAir, Tarom, Lufthansa, Ryanair, Eurowings și Blue Air. Comparativ, în 2023, sunt tot șase operatori de zbor – Tarom, HiSky, Air Connect, Eurowings, Lufthansa și WizzAir – însă sunt mai puține curse: între 108 și 114 și doar 22 de destinații (fără a li se adăuga cursele charter de vacanță).
În 2021, AIT nu mai avea zboruri noi de mai bine de un an și jumătate, iar cele existente nu aveau legături foarte bune, astfel că inclusiv timișorenii preferau să plece spre anumite destinații din Budapesta sau Belgrad.
Dorel Grădinaru, fostul director al AIT, spunea atunci că a avut discuții cu mai multe companii aeriene, inclusiv cu Turkish Airlines, dar nu a fost stabilit nimic concret. Tot în acea perioadă se zvonea că și WizzAir intenționează să se retragă de la Timișoara. Mai multe detalii, AICI.
În ceea ce privește pasagerii care au ales AIT pentru a decola spre diverse destinații, cifrele din 2023 sunt mai mici decât cele din 2018 și 2019. Chiar și în anumite luni din 2020 au fost mai mulți pasageri decât în acest an. Astfel, în primele șase luni ale anului 2018, de pe aeroportul Traian Vuia au decolat aproape 365.000 de pasageri, iar în 2023 numai 315.625.
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XMarfa! cfr marfa…
ps: si luft. cargo apreciaza, pe langa jmekerii din transporturi si cei cu fieru vechi. cica si bercea mondialu vrea niste vagoane si niste locomotive.
#Lebesgue-Radon. Cu hidrogen.
#🤪
Cea mai mizerabila conducere a aeroportului, cea mai mare hotie!!!
Totul e cu dedicatie, de aia e praf!
DNA, facem un control la aeroportul timisoara???
Pentru toată lumea prefera sa plece din Budapesta/Cluj decât din Timișoara unde prețurile sunt nesimțite.
La ce preturi exagerate sunt mai e cazul sa va pierdeti timpul prin statistici?? Ieftiniti biletele si o sa vina si pasagerii
Nu e vorba doar de preturi, e vorba si de destinatii, din cluj ai zeci de zboruri si variante, la noi ai 5 zboruri spre italia 2-3 spre germania, paris bruxelles si londra.
Nu ai variante spre cipru, malta, turcia, grecia… lumea ar mai face city break-uri si in destinatii calde pe timp de toamna, primavara.
Dar unde sa faci daca nu ai aceste optiuni ci doar spre celebrele destinatii unde romanii merg la munca, nu in concedii
Da frate…. De acord… Sa vina dna. Are ce gasi. Dar nu vine ca sunt de ai lot.
Sa se inchida drk acest aeroport
Management deficitar sau șpagă insuficienta din parte companiilor aeriene care intenționează sa încheie contracte cu AIT.Suntem de râsul lumii..Zburam din Budapesta.DNA ce face??? …a mai luat câțiva de la borcanul cu miere! …Dar ăștia ce au venit în loc, sunt fie mai prosti, fie au nevoie de o șpagă mai mare!? Au pus pe butuci transportul aerian din Timișoara …ce se vrea Capitala Cultural Europeană
*(…)zboruri de pe autogara internationala Timiosara(…); ala numai aeroport nu-l poti numi.
LA! CAT MAY MULTE !!!
BRAVO:)
vai, dar cat hate si afirmatii aiurea. Aeroportul merge binisor. Ca sa nu mai vorbim de transportul de marfuri.