Șeful Direcției Edilitare din instituția de pe C.D. Loga, Culiță Chiș, susține că primăria va putea fără probleme să atragă fonduri de la Uniunea Europeană și pentru troleibuze noi. Anunțul a fost făcut de primarul Nicolae Robu, care nu a știut însă să ofere detalii despre axa de finanțare.
„Avem o oportunitate să mai luăm pe fonduri europene, pe alte fonduri decât cele repartizate regiunii noastre pe POR, troleibuze noi. Și vom aplica pentru 15 troleibuze articulate și 15 simple. Deci, vom îmbogăți parcul și cu 30 astfel de troleibuze. Este pe o axă specială, nu știu exact numărul, dar promovează soluții verzi în general. Domnul director Chiș Culiță mi-a spus, așa la repezeală, nu am apucat să detaliez, că sută la sută suntem eligibili cu acest proiect, deci nu trebuie decât să depunem documentația și vom primi finanțare”, a anunțat Robu.
Timișoara va avea, așadar, în câțiva ani, 16 tramvaie noi – cumpărate cu bani de la UE, 44 de autobuze electrice – cumpărate de Ministerul Dezvoltării, dar și 30 de troleibuze – cumpărate tot cu bani de la UE. Acestora li se adaugă și tramvaiele Armonia – reabilitate cu 500.000 de euro bucata, precum și cele 20 de minibuze achiziționate în ultimii ani de primărie.
Locuințe pentru șoferii din alte județe
Degeaba vom avea însă mijloace de transport noi dacă nu va avea cine să le conducă. Problemele cu șoferii de la STPT sunt unele mai vechi, oamenii plângându-se de salarii mici sau de condițiile de muncă. În ultima perioadă, potrivit reprezentanților societății, au fost mărite salariile și au fost angajați mai mulți conducători auto și vatmani, însă numărul lor tot nu este suficient. Oficialii societății au început însă o campanie pentru a aduce șoferi din alte județe, chiar și din Moldova. Vor să le ofere inclusiv cazare.
„Sperăm să rezolvăm problema cu șoferii. Este prematur să vorbesc acum despre subiect, pentru că nu aș putea să-l acopăr cu lucruri complete, dar avem o idee pe care încercăm să o materializăm prin care să atragem șoferi și vatmani la STPT. Cu niște facilități, dar sunt variante de oferire a acelor facilități suplimentare pe lângă salariu, sunt mai multe, un complex locativ în primul rând. Pentru că de aici, din Timișoara, este foarte greu să găsim. Deja este lansată căutarea de șoferi în județele Hunedoara și Caraș-Severin, dar vom face și în județe foarte îndepărtate, inclusiv în Moldova, unde știm că șomajul este extrem de ridicat. Oamenii se mișcă mai greu dacă știu că au de plătit o chirie importantă pentru locuință. Încercăm să venim cu o ofertă de locuințe de serviciu, dar nu detaliez acum, pentru că aici avem o gândire pe termen mai lung și o gândire pe perioada imediat următoare. De interes imediat va fi perioada imediat următoare, dar cetățenii vor fi interesați cu certitudine și să conteze pe stabilitate a sistemului de transport public, pe faptul că și pe termen mediu și lung STPT va funcționa bine”, a dezvăluit primarul Timișoarei.
În urmă cu câțiva ani, oficialii societății au prezentat un studiu privind construirea unui întreg cartier în Timișoara, pentru fidelizarea angajaților. Noul cartier însemna șapte blocuri cu câte zece etaje, o parcare supraterană, spații verzi și locuri de joacă și era estimat la 11 milioane de euro. Evident, STPT n-a găsit niciunde bani pentru acest vis. STPT are însă un centru social în Timișoara, unde ar putea amenaja câteva locuințe pentru șoferi.
Investiții și-n infrastructură
Edilul-șef susține că niciunde în România nu există un asemenea parc auto la o societate de transport public. De altfel, recent, Nicolae Robu spunea că a trăit cu impresia că șoferii nu vor mai pleca de la STPT având în vedere faptul că oamenii conduc mijloace de transport noi.
„Noi avem un parc auto deja bun și avem cu ce să ne mândrim, că nu o să găsiți nici într-un oraș unul mai bun decât al nostru, la ora actuală, cu 50 de troleibuze, 30 de autobuze, 20 de minibuze, 7 vaporașe, 440 de biciclete, 30 de tramvaie Armonia. La anul vom avea 44 de autobuze cu motor electric, plus aceste 30 de troleibuze, plus minimum 16 tramvaie mari articulate, pe care le vom cumpăra pe fonduri europene. Este un parc auto uriaș, niciodată n-a avut Timișoara un asemenea parc auto. În momentul în care vom avea și suficienți șoferi și vatmani, transportul în comun în Timișoara o să funcționeze excelent. Vrem ca asta să se întâmple până în 2021”, a mai explicat Robu.
Pe lângă parcul auto, anii viitori se vor face investiții serioase și în infrastructură. Municipalitatea vrea să schimbe liniile de tramvai de pe Bd. Cetății, cu fonduri europene, dar și pe cele de pe Calea Bogdăneștilor și Stan Vidrighin.
„Intră pe fonduri europene pe Axa 4 Bd. Cetății, va intra și str. Gării, unde vom face o linie de tramvai nouă, de la ieșirea din viitorul pasaj subteran până la gară, avem proiect pe Calea Bogdăneștilor, unde lungimea este destul de mare și unde linia de tramvai va fi schimbată și pusă pe mijlocul drumului. Acolo vom face un bulevard foarte frumos, se permite o amenajare foarte frumoasă. Mai avem un proiect de reabilitare a liniei de tramvai pe Stan Vidrighin, aici vom merge pe modelul pe care l-am folosit pe Ștefan cel Mare, Stan Vidrighin fiind în prelungirea Ștefan cel Mare. Vom face intervenții și vom amenaja acolo kilometri mulți de piste de biciclete, în speranța că foarte mulți tineri care lucrează pe platforma industrială le vor folosi”, a precizat edilul-șef.
Oficialii STPT ne spuneau recent că au rămas cam 36 de km de linie cale simplă nemodernizați. Potrivit primarului, Stan Vidrighin nu se face pe fonduri europene, pentru că majoritatea banilor alocați Timișoarei pe POR vor fi folosiți pentru achiziția de tramvaie noi. Nicolae Robu spune că se vor face intervenții și la cablurile de contact pentru troleibuze, dar doar acolo unde se impun intervenții.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2128197″]
[related-post post_id=”2080908″]
[related-post post_id=”2096066″]
[related-post post_id=”1820862″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!