Compania Carpatair era, cândva, cel mai important operator aerian din vestul ţării, dacă nu din ţară. La un moment dat, hub-ul de la Timişoara al companiei aducea 80 la sută din fluxul anual de pasageri pe Aeroportul Internaţional “Traian Vuia”. Acest lucru a început să se schimbe, în 2008, odată cu venirea la Timişoara a companiei Wizzair. An de an, operatorul low-cost a început să recupereze teren în faţa companiei moldave. Oficialii Carpatair susţineau atunci că motivul pentru creşterea spectaculoasă a principalului lor competitor stă în faptul că acesta a negociat cu oficialii Aeroportului din Timişoara discount-uri suspecte la costurile de operare. În replică, conducerea Aeroportului Internaţional Timişoara spunea că nu a încălcat nicio lege atunci când a negociat discount-urile acordate Wizzair şi că vina pentru pierderile suferite de Carpatair o poartă criza economică şi neadaptarea la cerinţele pieţei. Mai mult, aceasta susţinea că există doar trei destinaţii unde cele două companii sunt concurente – Bergamo, Roma şi Veneţia -, iar Carpatair încă avea atunci mai mulţi pasageri decât principalul său concurent.
S-a ajuns la un proces lung între Carpatair şi Aeroportul Internaţional Timişoara, diferitele verdicte neajutând nicio parte. Între timp, compania aeriană continua să renunţe la diferite zboruri. Aşa s-a ajuns ca anul trecut Carpatair să renunţe la hub-ul de la Timişoara, iar apoi, încet-încet, şi la alte destinaţii.
Ultimele zboruri ale companiei de pe Aeroportul Internaţional Timişoara au avut loc pe 17 ianuarie 2014, cu doar câteva zile înainte ca aceasta să ceară intrarea în insolvenţă. Motivul: pierderi financiare de 8 milioane de euro, în 2012.
Datorii de 3,5 milioane de euro
Intrarea în insolvenţă a operatorului aerian a însemnat un pas înapoi şi pentru Aeroportul Internaţional Timişoara. Oficialii instituţiei susţin că au de recuperat de la Carpatair datorii ce se ridică la milioane de euro. Asta după ce, anul trecut, s-a convenit o reeşalonare a plăţilor, operatorul aerian achitând, timp de aproximativ patru luni, câte 100.000 de euro pe lună aerogării timişorene. Din ianuarie, plăţile au încetat, iar datoriile rămase ajung la circa 3,5 milioane de euro, susţin reprezentanţii Aeroportului din Timişoara.
Datoriile reprezintă facturi neachitate între anii 2009-2014, precum şi cheltuieli de judecată în numeroasele procese dintre compania aeriană şi Aeroportul Internaţional Timişoara, mai spun oficialii aerogării.
“Ne-am înscris la masa credală, în calitate de creditor şi urmează ca la şedinţa creditorilor, care va analiza planul de restructurare propus de compania Carpatair, să luăm o decizie în funcţie de ce va prezenta compania. Până atunci sprijinim orice măsură care poate conduce la relansarea activităţii Carpatair, în condiţiile respectării legislaţiei şi interesului aeroportului de a-şi recupera creanţele. Calitatea noastră de creditor ne obligă să fim foarte prudenţi şi exigenţi faţă de managementul companiei”, a declarat, pentru www.tion.ro, directorul Aeroportului Internaţional Timişoara, Dan Idolu.
În contextul în care traficul pe Aeroportul din Timişoara a ajuns la un minim de 750.000 de pasageri, anul trecut, problemele Carpatair pot avea un impact semnificativ asupra profitului acestei instituţii, care este pe cale să treacă în subordinea Consiliului Judeţean Timiş. De asemenea, nu este de neglijat nici datoria reclamată de conducerea aerogării timişorene, care reprezintă aproape jumătate din cifra de afaceri anuală a Aeroportului Internaţional Timişoara.
Administratorul judiciar al Carpatair: Termenul limită de înregistrare a declaraţiilor de creanţă este 10 martie
Reporterii www.tion.ro au adresat administratorului judiciar Carpatair mai multe întrebări legate de aceste datorii, dar şi de posibilitatea reluării zborurilor din Timişoara. Răspunsul a fost următorul:
„În ceea ce privește declarațiile de creanță înregistrate la dosarul cauzei, este prematur să vă răspundem la întrebări întrucât, prin Încheierea nr. 101/23.01.2014, pronunţată în dosarul nr. 439/30/2014, aflat pe rolul Tribunalului Timiş, Secţia a II a Civilă, judecătorul sindic a stabilit termenul limită de înregistrare a declarațiilor de creanță la data de 10 martie 2014, iar acest termen nu a fost împlinit. Conform legii insolvenței, planul de reorganizare va fi depus la dosarul cauzei în termen de 30 de zile de la data afișării tabelului definitiv al creditorilor, astfel încât, la acest moment nu vă putem comunica nici un fel de informații legate de conținutul acestuia. Pe măsură ce pașii procedurali vor fi îndepliniți, vă vom comunica informațiile de care vom dispune”, ne-a transmis Claudiu Balog, practician în insolvenţă la firma RTZ&Partners, administratorul judiciar Carpatair.
Articole pe aceeaşi temă:
Carpatair nu mai zboara de pe aeroportul din Timisoara
Carpatair a intrat in insolventa
Citiți principiile noastre de moderare aici!