Edilul-şef al Timişoarei a explicat, joi, că taxa de tranzitare a oraşului a fost instituită de către Consiliul Local Timişoara pe criterii de oportunitate, pentru că, prin „grija” Guvernului, nu avem decât un tronson de şosea de centură, iar drumurile din oraş sunt distruse de camioane. Taxa de tranzit a fost instituită prin hotărârea de consiliu local privind stabilirea taxelor şi a impozitelor locale în Timişoara pe 2010, adoptată în mai 2009, iar în decembrie 2009 a fost adoptată şi o hotărâre de consiliu local prin care a fost stabilită procedura de administrare a acestei taxe. Era vorba de o taxă de 200 de lei pentru tranzitarea Timişoarei, impusă în cazul autovehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone care nu sunt înmatriculate în judeţul Timiş.
Iniţial Prefectura Timiş a atacat în instanţă doar procedura de administrare a taxei de tranzit. Joi dimineaţă, primăria a fost anunţată că a fost atacat şi punctul din anexa hotărârii privind stabilirea taxelor şi a impozitelor locale care făcea referire la instituirea taxei de tranzit. „Suntem puşi în situaţia fără precedent în care prefectul judeţului Timiş, Mircea Băcală, atacă pentru a doua oară o hotărâre de consiliu local (după cea privind stabilirea preţului gigacaloriei), nu din cauza legalităţii acesteia, ci din cauza oportunităţii ei. Prefectul face acest lucru nu împotriva Primăriei Timişoara, ci strict împotriva intereselor oraşului. Taxe similare au fost instituite şi în alte oraşe reprezentative ale actualei guvernări (cum ar fi Cluj)”, a declarat, joi, Ciuhandu, care consideră că de fapt prefectul apară interesele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT). El l-a acuzat pe Băcală şi de rea-voinţă, pentru că a atacat întâi normele metodologice de încasare a taxei, permiţând municipalităţii să lucreze în continuare pentru găsirea unei soluţii legale de încasare a taxei de tranzit şi abia apoi a atacat şi cealaltă hotărâre.
Primarul l-a mai acuzat pe prefect că şi-a depăşit atribuţiile, „făcând un abuz clar de putere în momentul în care a solicitat Poliţiei Rutiere să nu amendeze transportatorii care nu achită taxa de tranzit, înainte de a face dovada comunicării actului de atacare a hotărârii de consiliu local prin care a fost instituită taxa”.
Timişoara, interzisă pentru camioanele non-TM
Ce se va întâmpla acum? Ei bine, taxa de tranzit nu va putea fi aplicată de la 1 martie după cum anunţa iniţial primăria, dar va fi interzisă intrarea în Timişoara a autovehehiculelor peste 7,5 tone care nu sunt din Timiş, în baza unei decizii a Comisiei de circulaţie de la nivelul primăriei, susţine Ciuhandu. Indicatoare în acest sens au fost deja montate la intrările în oraş, pentru că urma să intre în vigoare taxa de tranzit.
„Din cauza acţiunii prefectului Mircea Băcală, în momentul de faţă suntem puşi în situaţia de a respecta strict hotărârile Comisiei de circulaţie prin care este complet interzisă intrarea în municipiul Timişoara a autovehiculelor de mare tonaj cu excepţia celor aparţinând persoanelor fizice şi juridice care îşi au domiciliul/ sediul în judeţul Timiş. Poliţia Rutieră trebuie să respecte legea şi să îi sancţioneze contravenţional pe toţi transportatorii rutieri din alte localităţi care tranzitează oraşul Timişoara, întrucât prin acţiunea prefectului Mircea Băcală devine imposibilă găsirea unei soluţii legale prin care autovehiculele de mare tonaj să aibă dreptul de a tranzita oraşul nostru”, a mai declarat primarul. Amenda pentru cei care se abat va fi între 1.260 şi 6.000 de lei, potrivit purtătorului de cuvânt al primăriei, Flavius Boncea.
Primăria vrea să ceară daune prefecturii
Mai mult, primarul Gheorghe Ciuhandu a avertizat că în momentul în care instanţa de judecată va decide că hotărârile de consiliu local prin care au fost instituite taxa de tranzit şi normele metodologice de aplicare a acesteia sunt legale, municipalitatea va solicita în instanţă ca Instituţia Prefectului să suporte daunele financiare aduse oraşului Timişoara prin neplata taxei de tranzit în perioada în care cele două hotărâri au fost suspendate. „Conform estimărilor noastre, încasările din această taxă ar fi reprezentat peste 40% din bugetul local alocat anual reparaţiilor de drumuri din municipiul Timişoara, reparaţii necesare tocmai din cauza stricăciunilor provocate de tranzitarea oraşului de autovehiculele de mare tonaj”, a estimat Ciuhandu.
În cele din urmă, primarul a spus că refuză să mai aibă întâlniri cu prefectul Mircea Băcală. Edilul a precizat că de-acum se va întâlni doar cu preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Constantin Ostaficiuc, pentru a găsi împreună soluţii la problemele Timişoarei şi ale judeţului Timiş.
UPDATE. Băcală: „Orice decizie trebuie luată în baza legii”
În replică, prefectul de Timiş, Mircea Băcală, susţine că o directivă europeană stipulează clar că taxele nu pot fi discriminatorii, iar această taxă, prin faptul că se aplică doar transportatorilor din afara judeţului Timiş, încalcă această prevedere. El spune că a fost nevoit să atace şi hotărârea iniţială a Consiliului Local Timişoara prin care se instituia această taxă de tranzit ca să nu mai existe diverse motive de interpretare.
„La 20 de ani de la Revoluţie trebuie să se înţeleagă că orice decizie trebuie luată în baza legii. Am atacat şi hotărârea din luna mai ca să nu mai fie loc de interpretare. Este hilar, dar a trebuit făcut şi acest lucru, pentru că se putea ca această taxă să intre în vigoare de la 1 martie”, a spus Băcală. Prefectul susţine că nu a atacat această hotărâre din cauză că nu este oportună, ci din cauză că nu este legală.
În ceea ce priveşte faptul că transportatorii care nu au domiciliul sau sediul în Timiş nu vor mai avea voie să intre în Timişoara, Băcală a spus că acest lucru îl priveşte strict pe primarul Gheorghe Ciuhandu şi că este decizia lui ce va face în continuare.
Băcală susţine totuşi că regretă faptul că primarul Gheorghe Ciuhandu a afirmat că nu mai doreşte să aibă întâlniri cu el şi afirmă că este încă deschis oricăror discuţii. „Regret că domnul primar nu mai doreşte să se întâlnească cu mine, dar eu rămân deschis în continuare dialogului. Sper că va reveni asupra acestei decizii”, a concluzionat prefectul Băcală.
Citiți principiile noastre de moderare aici!