Depăşite rând pe rând, termenele pentru finalizarea masterplanului pentru transporturi vor genera mari probleme pentru România în ceea ce priveşte obţinerea banilor europeni pentru drumuri şi căi ferate. Un anunţ publicat fără prea mare tam tam, pe site-ul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Regional, anunţă că acesta va fi gata doar pe 22 decembrie.
În aceste condiţii, termenul iniţial de prezentare a masterplanului va fi depăşit cu mai mult de un an. Diferite dispute între diferite autorităţi, amânări, inexactităţi, toate acestea au contribuit la amânări. Ce înseamnă de fapt această amânare de un an a finalizării masterplanului? Un an de întârziere în obţinerea fondurilor de la UE în acest scop, spun reprezentanţii fostei guvernări PDL.
„Vom avea astfel un an întârziere în accesarea fondurilor europene alocate pentru perioada 2014-2020 pentru că cei de la Bruxelles au transmis foarte clar ca nu vor aproba proiectele fără acest document finalizat”, susţine Alexandru Nazare, vicepreşedinte PDL, fost ministru al Transporturilor.
Comisia Europeana a anunţat deja, în luna martie, şi a spus că fără un MasterPlan finalziat, proiectele pe 2014-2020 nu vor fi aprobate.
„Nu vom aproba programele operaţionale legate de transport, daca nu vedem niciun progres clar şi relevant în elaborarea Masterplanului pentru transport. Noi nu am bloca plata fondurilor europene din motive disproporţionate, dar, în acest caz, Masterplanul este o condiţie esenţiala pentru investiţii europene de durată, cu impactul maxim posibil, concentrat în mod strategic”, a afirmat pentru HotNews.ro, Shirin Wheeler, purtătorul de cuvant al lui Johannes Hahn, comisarul european pentru politică regională.
Autostrada până la Sibiu „scăpată”?
În ceea ce priveşte zona de vest a României, deci şi Banatul, vestea bună ar fi că autostrăzile aflate deja în lucru au finanţare asigurată pe ciclul financiar precedent, deci nu ar trebui să fie probleme cu drumurile aflate în lucru, în diferite stadii. Astfel, autostrada de la Nădlac la Sibiu ar trebui să devină funcţională în doi trei ani. Rămâne de văzut în ce măsură restul proiectelor de infrastructură din zonă vor fi afectate de aceste probleme. Iar aici ne referim mai ales la calea ferată unde sunt probleme mai mari cu „eficienţa” decât la drumuri. Există o serie de proiecte ce trebuiau depuse spre finanţare, iar acestea probabil vor stagna din lipsă de bani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!