Administrația Robu alocă în bugetul Timișoarei pe 2019 suma de 145.000 de lei pentru un studiu de prefezabilitate pentru realizarea unui sistem de transport în comun de tip metrou. Ar fi al doilea studiu realizat de primărie pentru ideea metroului. Primul studiu a fost lăsat baltă pentru un proiect al CFR.
„Lucrurile sunt într-o anumită dinamică. Noi când am făcut studiul pentru metrou am vizat traseul actualei căi ferate. La acea vreme, studiul nostru de prefezabilitate a primit toate avizele de ducere în subteran a liniilor de cale ferată și de realizare cu această ocazie a unei linii de metrou, de la Ministerul Transporturilor. Este un lucru peste care s-a trecut așa ușor, de care s-a uitat. În 2013 noi am fost primul oraș din provincie în care s-a vorbit despre metrou. Întrucât CFR are un proiect cu finanțare europeană pentru modernizarea și extinderea sistemului de cale ferată pe actuala tehnologie, adică pe movilă de pământ acolo, a căzut acea variantă de transformare a zonei, pentru că e vorba de bani mulți și evident că CFR nu o să renunțe la ei. Și atunci, probabil vreo 20-30 de ani cel puțin, linia de cale ferată va rămâne pe acea movilă de pământ pe care o știm. Ce putem noi face este să mai realizăm anumite pasaje pe sub ea”, a explicat Robu despre studiul vechi.
În 2015, primăria plătea puțin peste 136.000 de lei cu TVA firmei Longhersin SRL, care a făcut un studiu de prefezabilitate pentru reconfigurarea traseului de cale ferată din oraș, adică ducerea liniilor de tren în subteran prin construirea unui tunel de 10 km. În cele din urmă, CFR a decis că nu este o idee bună să fie îngropate liniile de tren din Timișoara, astfel că ideea lui Robu, pentru care s-au plătit 32.000 de euro, a picat. Așa s-a născut varianta de anul trecut, cu linie de metrou din Șagului până la Aeroportul Timișoara. Tot Robu estima că lucrările vor dura zece ani, iar șantierul ar putea ajunge la 1 miliard de euro.
PMT a pus deoparte și în bugetul de anul trecut aceeași sumă pentru pentru studiul de prefezabilitate privind realizarea unui sistem de transport în comun de tip metrou care să lege aeroportul de ieșirea din oraș spre Șag: 145.000 de lei. Planurile s-au schimbat, dar acesta este al doilea studiu de prefezabilitate pe care îl face administrația Robu.
„Acum facem un studiu de metrou pe cu totul alte trasee, un metrou care să lege principalele puncte din zona periurbană cu stații care să deservească toate locurile de maxim interes din oraș. De ce? Nu se va realiza mâine acest metrou, dar astfel de obiective, dacă nu au pregătit un studiu de prefezabilitate, minimum, nu au nicio șansă să se realizeze vreodată. Pentru astfel de obiective tu trebuie să fii pregătit în orice moment, că dacă apare o oportunitate de finanțare, fie de la bugetul de stat, fie de la bugetul european în cazul nostru, fie dintr-o altă sursă”, a mai spus primarul Timișoarei.
Pe harta lui Robu putem vedea două linii de metrou, una care leagă Dumbrăvița de Moșnița Nouă (M1) și alta care leagă Calea Șagului de Aeroportul Internațional (M2).
Întrebat de reporterul tion.ro câte studii vom mai face pentru viitorul tren urban al orașului, Robu a răspuns că atâtea câte sunt necesare. Până când se găsește o finanțare. Și chiar dacă nu se materializează. În urmă cu câțiva ani, când s-a făcut primul studiu de prefezabilitate, Robu ar fi fost căutat de o firmă din China, care ar fi dorit să investească în metroul Timișoarei.
„Știți că la acea vreme eu am fost căutat de o firmă care reprezintă statul chinez și care era dispusă să realizeze metroul cu bani proprii? Pe baza acelui studiu de prefezabilitate, plecând de la el, evident, urmând toate etapele unui proiect investițional. Eu le-am prezentat studiul și i-am îndrumat la Ministrul Transporturilor, dar apăruse acea finanțare pe fonduri europene și nu se mai putea materializa acea idee. (…) Întotdeauna marile obiective încep cu astfel de studii, și legea te și obligă să le ai. Nu înseamnă că se și materializează toate. S-a trecut printr-o etapă de-a dreptul descalificantă, aproape că erai tras la răspundere că ai făcut un studiu de fezabilitate și nu l-ai materializat. Un studiu de fezabilitate ar putea să aibă și concluzia că nu e fezabil obiectivul, că nu are sens să-l faci. Îți trebuie și puțin creier”, a conchis primarul Timișoarei.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/metroul-timisoarei-varianta-2019-cu-doua-linii-dumbravita-mosnita-noua-si-sagului-aeroport-harta-lui-robu/2229085
http://www.tion.ro/bugetul-timisoarei-pe-2019-asemanator-cu-cel-de-anul-trecut-14-miliarde-de-lei-pe-ce-se-duc-banii/2235567
Citiți principiile noastre de moderare aici!