Ideea de protest i-a venit lui Culiță Chiș, șeful Direcției Generale de Drumuri din primărie, care s-a săturat să aștepte după alte instituții. Culiță a trimis drumarii de la SDM să niveleze bucata afectată din str. Dr. Ioan Mureșan și să pună asfalt.
„Este o limită la toate. Pur și simplu mi-e rușine de oamenii care locuiesc acolo, așteaptă pentru o stradă mică de patru ani, de când am vrut să refacem strada. Am fost doi ani la Mediu, am fost un an la Monumente, un an în instanță cu Mediul, puteam să intrăm în Cartea Recordurilor cu o investiție pentru care am început toată documentația acum șase ani. Nu ne atingeam de niciun fir de iarbă pe strada respectivă, era vorba doar despre înlocuirea bordurilor și schimbarea fundației drumului. Am îndreptat drumul și am pus un covor de asfalt, pentru ca oamenii să circule civilizat până când se trezesc instituțiile statului”, a declarat Culiță Chiș pentru TION.
Firul unui proiect lovit de ghinion
În 2015, Primăria Timișoara aprobase, prin consiliul local, o hotărâre privind «Modernizarea străzilor din piatră cubică din Timișoara», un studiu de fezabilitate întocmit de Proexco SRL. Potrivit acestuia, 14 străzi cu piatră cubică, printre care și Dr. Ioan Mureșan, urmau să fie asfaltate, valoarea lucrărilor fiind estimată la peste 14 milioane de lei. Urma să se treacă la elaborarea proiectului tehnic și a documentației de execuție, iar lucrările au fost estimate la 14,5 milioane de lei cu TVA inclus și ar fi trebuit să fie gata în termen de nouă luni de la semnarea ordinului de începere.
Timișorenii care locuiesc pe str. Dr. Ioan Mureșan au fost notificați în toamna anului 2015 să nu parcheze acolo, pentru că artera urmează să fie asfaltată. Primăria avea de gând să ia piatra cubică pentru lucrările din zona Unirii, aflată în plin șantier cu fonduri europene. Zis și făcut! S-a luat piatra cubică, dar bucata din Dr. Ioan Mureșan afectată, de la intersecția cu Salcâmilor până la cea cu Drubeta, a fost lăsată așa.
A urmat o perioadă de calvar pentru cei ce locuiesc în zonă. Birocrația, neinteresul și neputința autorităților și-au spus cuvântul. Primăria a fost amendată de Agenția de Mediu, pentru că a început lucrările fără aviz de mediu. A contestat amenda în instanță, iar procesul a durat până în septembrie 2018, când PMT a câștigat definitiv la Curtea de Apel. Cei de la Mediu au fost obligați de instanță să emită avizul de mediu, aviz care nu a fost emis nici până în ziua de astăzi. De aceea și protestul lui Culiță Chiș!
Municipalitatea s-a mai trezit în acea perioadă cu un proces intentat de Asociația Culturală „Salvați Patrimoniul Timișoarei”, care a cerut anularea hotărârii care aproba studiul de fezabilitate, însă primăria a câștigat și în acest caz la Curtea de Apel.
S-au făcut niște pași anul trecut în iarnă. Prin decembrie 2018, consilierii locali au actualizat devizul general pentru modernizarea străzilor din piatră cubică și au aprobat cu acea ocazie și execuția a trei străzi, într-o primă etapă: Dr. Ioan Mureșan, Arcidava și Toplița, mai mult pentru că Direcția de Cultură nu accepta soluția propusă de PMT pentru toate cele 14 străzi, ci doar pentru cele trei.
„Prin Certificatul de urbanism s-a solicitat obținerea avizului de specialitate al Direcției Județene pentru Cultură Timiș, în vederea emiterii Autorizației de construire. În urma analizării documentației depuse, Comisia Zonală a Monumentelor Istorice nu acceptă soluția de modernizare a străzilor în varianta propusă, cu excepția străzilor Ioan Mureșan, Toplița și Arcidava. Ca urmare, propunem, într-o primă fază, execuția străzilor Ioan Mureșan, Toplița și Arcidava în varianta proiectată, și anume: structură nouă cu stratul de legătură și cel de uzură prevăzut din beton asfaltic”, ne spuneau oficialii primăriei în luna decembrie a anului trecut. Valoarea investiției a crescut atunci la 15,4 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 3,4 milioane de euro. Doar pentru cele trei străzi ar fi nevoie de 4,2 milioane de lei, aproape 1 milion de euro.
Numai că aleșii locali au mai actualizat o dată investiția, în octombrie 2019. Nu știm la ce valoare s-a ajuns, pentru că documentația a fost ținută la secret. Hotărârea de consiliu local a fost publicată până la urmă pe site-ul PMT, dar fără anexa care ar trebui să spună cât este devizul.
Asfalt doar pe Ioan Mureșan, restul așteaptă
Și așa am ajuns în aceste zile din decembrie 2019, când pe Dr. Ioan Mureșan și-au făcut apariția drumarii SDM și utilajele. S-a lucrat câteva zile acolo, iar acum artera nu mai arată ca o uliță, iar șoferii nu mai trebuie să meargă cu 10 km/h ca să nu-și distrugă autoturismele.
Potrivit lui Culiță Chiș, legislația spune că administratorul drumului nu mai are nevoie de avize și autorizație de construire să repare șoselele pe care le administrează. Șeful de la Drumuri din primărie spune că intervenția de acum este ca un protest față de deconcentratele care „pun bețe în roate dezvoltării orașului”. Iar primarul Nicolae Robu este de acord.
„Domnul Culiță mi-a spus că își va permite anumite inițiative. El îmi spune că administratorul drumului poate să facă intervenții la drumuri fără autorizație de construcție, mi-a arătat textul legii și prin urmare nu am ce să comentez. A luat decizia pe care a considerat-o bine cu respectarea legii, în înțelegerea lui. După cum am văzut eu textul, este o înțelegere corectă”, a explicat Robu pentru TION.
Cât despre restul străzilor cu piatră cubică, unele dintre ele pline de denivelări și gropi, primăria nu poate interveni prea curând. Doar pe celelalte două avizate de Monumente se poate face ceva, dar la anul, la primăvară. N-au fost o prioritate.
„Noi vrem să le facem, discutăm de ani de zile, am avut discuții cu cetățenii, oamenii sunt necăjiți. Acolo unde s-a dat aviz de la Cultură o să intervenim, categoric. Nu puteam acum, că ne prindea iarna cu ele, acolo sunt lucrări serioase, în care trebuie refăcut drumul, cu fundație, cu tot”, a mai spus primarul.
Rămâne de văzut ce soluție de execuție vor găsi specialiștii pentru celelalte 11 străzi cu piatră cubică, pentru că în hotărârile de consiliu local pe această temă nu scrie nimic despre o altă variantă de modernizare.
Vă reamintim, în studiul de fezabilitate au fost cuprinse străzile Argeș (delimitată de Mitropolit Varlaam și Cluj), Dr. Ioan Mureșan (tronsonul cuprins între Salcâmilor și Drubeta), Ludwig van Beethoven (între C.D. Loga și Mihai Eminescu), Mitropolit Varlaam (între Aurel Cândea şi 1 Decembrie), Putna (delimitată de Ion Vidu şi Mitropolit Varlaam), Remus (delimitată de Braşov şi Romulus), Sfânta Rozalia (între Remus şi Mihai Viteazu), Sorin Titel (delimitată de Victor Babeş şi Protopop Gh. Dragomir), Topliţa (delimitată de Calea Circumvalaţiunii şi str. Făgăraş), Virgil Madgearu (între Mihai Viteazu şi Filaret Barbu), Bela Bartok (între Victor Babeş şi Argeş), Filaret Barbu (delimitată de str. Sfânta Rozalia şi Braşov), Arcidava (în jurul Parcului Arcidava, până la străzile Mureş şi Ulpia Traiana) şi Romulus (între Gh. Doja şi Sfânta Rozalia).
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/primele-trei-strazi-din-piatra-cubica-ce-vor-fi-asfaltate-de-primarie-costa-1-milion-de-euro/2160532
http://www.tion.ro/se-reia-proiectul-modernizarii-strazilor-din-piatra-cubica-din-timisoara-documentatia-tinuta-la-secret/2343076
Trimite articolul
Xtrebuie investigat cu mare-mare atentie,este unu @Emulutz care din pricina pistelor da bicicloase el cade de prost la fiecare 2 m,pe buna dreptate el a dat in giudicata U.E.,NATO si ONU ca cica fortele oculte ii baga bete-n roti ,se pare ca masonii stau in espectativa maxima,ei banuiesc ca serpilienii lui Lorin Fortuna au ceva implicatii in viata lui personala,omul este de negasit…are la el un aparat foto marca SMENA cu film voalat si cauta gropi pentru probe in proces ! ATENTIE la cetatean,nu-si ia medicamentele la timp si circula pe doua roti,adica incearca…
vrajeala cum ca le-ar pasa. le trebuia piatra pentru proiectul lui robu cu centrul pietonal piata unirii bla bla. au zis lasa ca luam de acolo si vedem dupa aia ce-si-cum.
ca si pieton sincer imi place cum arata piatra cubica pe sosea + forteaza masiniile sa respecte limita de viteza. ca si sofer, nu ma deranjeaza prea tare daca e INTRETINUT drumul respectiv.
sincer, ar trebui toti ce nu isi gasesc loc de parcare la 200 de metrii de domiciliu ( fara sa parcheze aiurea pe spatiul verde sau tortuare,treceri de pieton la colt de strada, etc. ) sa se duca si sa isi abandoneze masina in fata primariei duminica noaptea. poate poate asa o sa vada si primaria cati oameni se confrunta cu problema asta.
Dar sefii din aceste institutii, nu raspund niciodata de activitatea din subordine ?!
Povesti de adormit copii astea cu lupte si proteste. Incompetenti in toate institutiile si nesimtire, daca au impresia ca pune cineva botul.
Nu pot niciodata sa il iau in serios pe unul ce il cheama Cuilta Chis. Pe langa numele de desen animat de prost gust mai are si un caracter infect.
Piatra cubica are un pret mare pe dincolo si mai tinea cateva sute de ani, fata de asfaltu lu profesoru . Tara de borfasi.
Destepti erau daca scoteau toata piatra cubica …
piatra cubica de pe Str. Gh. Doja pe unde este?