Echipa de la DRDP Timișoara a intervenit la parcarea de pe DN 59A, Timișoara – Săcălaz, unde este amplasat obeliscul înălțat la terminarea pietruirii drumului Timișoara – Jimbolia, în 1835. Drumarii au refăcut suprafața carosabilă și marcajele parcării, au schimbat panoul care prezintă monumentul, au curățat obeliscul și au montat un parapete metalic și mobilier de parcare.
„Monumentul ridicat cu ocazia pietruirii drumului care duce de la Timișoara spre Săcălaz – Jimbolia – Kikinda Mare a înfruntat, începând din 1831, vânturile reci de iarnă, ploile de plumb ale toamnelor cenușii și arșița pustiitoare a soarelui bănățean”, sunt câteva dintre informațiile prezentate pe panoul montat de cei de la DRDP.
Ceea ce face ca acest monument să fie unic este inscripția de pe cele patru fețe ale obeliscului, în patru limbi: latină, română, germană, maghiară.
„Este un colț de istorie pentru drumari care sperăm să fie păstrat cu grijă și de participanții la trafic”, transmit reprezentanții DRDP Timișoara.
Trimite articolul
XÎn latină? Credeam că în franceză. Lipsește limba arabă. Bravo, George Soros! Bravo, NATO! Bravo UE! Bravo DRDP!
-
Vezi ca ești prost??
-
Idiot chiar.
-
-
Si mai ai si drept de vot…
Poate ne dati si o poza cu ce scrie pe acest monument. Nu ar fi ceva rau.
Pentru ala de mai sus de se mira ca e in limba latina si se cearta de unul singur!
Ba nenica, daca monumentul ala sta acolo de 185 de ani, deci a fost pus acolo in anul 1835, adica unamieoptsutetreizecisicinci!
Atunci partea asta de tara facea parte din Imperiul Austriac. Deci nu era nici UE, nici Soros,
Si de aia e scris in patru limbi: Germana pentru austrieci, ungureste oentru unguri, romana pentzru romanii din zona si latina ca asa e frumos, ca latina este si a poporului latin, adica roman.
Si nu e scris in slavona, asa cum scriau romanii din alte parti ale Romaniei de azi.
Priceput? Cred ca la unii nimic nu le convine, Daca e scris in latina de ce e in latina, Daca e si Romaneste, de ce a vrut si Soros in Ungureste, etc.
De remarcat ca drumul asta este pietruit de atunci, si prin 1835 in Valachia nu era nici Podul Mogosoaiei pietruit! Sa-ti spun ca aici era ceva mai civilizata lumea? Sau iar vei guitza ca ceva nu-ti place.
Banatul in imperiul austrac a fost dezvoltat pentru timpul ala, Azi Banatul e in Romania si are statut de provincie
-
Sorry, dar are statut de COLONIE din 1920… Acesta este tristul adevar.
-
Frumos dar oarecum incorect. Nu mai tot legati latina de romana ca nu e relevant aici. Maghiarii au folosit latina sute de ani in inscrisuri oficiale. Si nu imperiul Austriac ci monarhia Austro-Ungara. O fi nemtii atat de iubiti, dar nu mai tot minimizati pe maghiari…
-
John, fiecare interpreteaza cum crede, ca nu e nimeni de pe timpul ala sa ne zica de ce s-a scris si in latina. Latina era candva limba pentru acte oficiale, dar in 1835 era deja germana si nu mai latina. Personal, presupun ca pentru a-i consola pe romani, neam latin, a folosit limba latina. Era atunci in Banat si Regimentul de Granita Nr. 13 Valah, regiment austriac, numai numele era de Valah, care asigura paza granitei spre imperiul Otoman. Austria recunostea pe valhi (romani). Abia dupa ce a venit Dualismul, a venit administratia maghiara, cu maghiarizarea, etc, etc.
Si inca ceva. In 1835 era numai imperiul Austriac. Dualismul Austro-Ungaria a venit abia in 1867. Deci 32 de ani mai tarziu. Si pana atunci Banatul era Domeniul Coroanei Imperiale, apartinea direct de Viena. Ungaria (din Austro-Ungaria) a primit in administratie Banatul abia in 1867. Pana atunci ungurii nu aveau nimica de hotarat in Banat.-
Fiecare crede ce vrea: Regimentul 13 era numit valaho-illira la intemeierea lui si era stationata la Dalboset, Bozovici, Prigor, Mehadia, Orsova (veche), Teregova, Caransebes, Ohaba Bistra.
Deci nu vorbim de zona Timisoara Jimbolia. Si partea asta cu illirii unde a disparut? Deoarece erau peste 9 limbi vorbite in imperiu, latina era folosita des pe langa germana ca limba “internationala” cunoscuta de toate etniile. Deasemenea iti recomand sa compari dezvoltarea orasului nostru intre 1867-1919 si 1919-azi. Te lamuresti singur.
-
-
-
@Oarecare
Banatul era tot o provincie si in vremea imperiului habsburgic de trista amintire, dar era printe provinciile sarace ale “emperiului”. Legat de ce pretinzi (“aici era ceva mai civilizata lumea”), pot sa te asigur ca te inseli. Timisoara nu a avut canalizare pana in anul 1912, moment in care Bucurestiul avea deja canalizare de 33 de ani, inca din 1879. Ca_cam asa e cu “civilizatia” de prin Banat, o puturoasa lauda de sine…-
Asa este cum zici tu, numai ca eu vin cu ceva precizari:
Citesc in Opinia Timisoarei …”Directorul Aquatim, Ilie Vlaicu, si viceprimarul Timisoarei, Imre Farkas, au primit din partea primarului bavarezilor, Manuel Pretzl, o mapa cu harti ale sistemului de canalizare din Timisoara, datand din anul 1895, gasite in arhiva orasului München.”
Deci asa este, sau aproape asa este. Si atunci, in 1895 a fost modernizata si refacuta si unificata reteau deja de mult existenta. Asta asa pentru tine. Primele sistematizari si canalizari au inceput in Timisoara cand era Contele Mercy sef in Timisoara (1716 – 1734). Deci teoria ta ca abia in 1912 este deja la cosul de gunoi, fiind neadevarata!
Si in Timisoara sa ai veceu cu apa, cel putin in centru, in gara si in hotelurile nobile ale vremii, era ceva normal. Chiar si Elena Ceasca se mira la vizitele ei in Timisoara ca “bantenii (de prin sate) sunt burghezi ca au closet unde trageai lantul la buda”
Cat priveste statutul de “Provincie”? Da , a fost provincie, asa cum este si acuma. Nu e nici o rusine. Orice tara are numai o capitala si restul e provincie si provinciali.
Insa Timisoara se poate lauda cu:
– Prima Berarie infiintata in 1718
– Primul Tramvai cu cai, din 1869
– Primul oras cu iluminat stradal electrificat (deci nu din ala cu lampas) din 1884.
Sa nu mai spun ca in 1835 se pavau soselele in Banat, fiind principalele sosele pavate. Spre Lugoj, Arad, Jimbolia, Resita, Lipova.
In oras erau multe piete si strazi pavate. Ai vazut cum era Piata Unirii, ca au sapat arheologii destul de mult timp acolo.
Asa ca nu ma inveti tu pe mine unde se ca-cam unii si se ca-cam altii.
Provincia Banat este si acuma mult mai sus ca civilizatie ca Provincia Oltenia, sau alte multe provincii din Vechiul Regat. Investitorii din tarile top ale UE vin la Temesvar si nu la Strehaia.
Si eu zic ca e bine asa ceva. Si noi impartim cu drag ce avem cu aia de vin la noi ca nu au nimica acasa la ei. Sau care nu au monument la ei in localitate ca li s-a pietruit drumul taman in 1835. Unii nu-l au pietruit nici in Anul 2020. Loc este pentru toti prin Banat.-
Anul 1912 este declarat de Aquatim, pe baza arhivelor. Chiar si asa, in 1895 bucurestenii aveau deja canalizare de vreo 16 ani. Vorbim de canalizare ca implementare la nivelul urbei, nu doar de unele zone/cartiere ale localitatii, pentru ca, asa, orasul marilor mosieri, Craiova, a fost mult mai vrednic – anumite cartiere dispuneau de canalizare cu mult timp inaintea Bucurestiului (era o taxa speciala platita de aristocratie si patura mijlocie pentru intretinerea canalizarii)
-
Asa e omule, cum zici tu. Faca-se voia ta. Bucurestiul in 1879 era centrul universului, model de dezvoltare, civilizatie mai ca la Paris, cacalizare peste tot in urbe, inclusiv Ferentariul, fabrici de chibrituri si tramvaie peste tot, Aveau si internet, si celulare si aeroport special pentru taranii ce venau in Piata Obor, de exemplu.
Multumim de infrmatii, altfel muream “necivilizati”.
Asa este cum zici tu. Chiar imi faceam griji ca nu e laudator de Bucuresti si Craiova aici pe forumul asta banatean. Poate ne dai niste linkuri unde ai gasit asta cu Bucurestiulsi canalizarea in 1879. Ar fi bine, sa ne mai civilizam si noi!
Sa ai o zi frumoasa cu vise frumoase!
-
-
-
Parcarea arata super, dar sincer puteau baietii sa inconjoare monumentul cu ceva parapeti si sa faca si o cale de acces pt cei care sunt/vor fi curiosi de ce scrie pe acest monument!! In rest arata ok, sa vedem si cat va arata asa!!! Multumesc!!
in anul 2120 urmasii nostri vor face si ei un monument la inaugurarea pasajului Solventul, cu placuta scrisa in araba.
meseriasii lu’ peste prajit de la SDM continua sa traseze ca in oras marcajul pentru parcarea in spic invers fata de cum era pana prin anii 2000 astfel incat la iesirea din parcare soferul in lipsa vizibilitatii (cand alaturi este parcat un vehicul cu geamuri fumurii sau fara geamuri) iese la noroc. La parcare in marsarier la plecare va exista vizibilitate pentru sofer!
-
Cum adică parcare în spic invers?
-
ce este asa greu sa intelegi ca schimbi unghiul pentru trasarea marcajul care este inclinat spre sensul de mers astfel incat poti intra doar in marsarier pentru ca la plecare sa intri in trafic cu fata avand astfel vizibilitate
-
-
Santo, nu te mai agita atata.
Parcarea cu fata inainte este mai usoara decat parcarea cu spatele. Si la Mall cand te duci, sau in orice parcare de la un discounter, parchezi cu fata inainte si iesi de acolo cu spatel. Asa si aici, Nu iasa cu spatele in drumul national, ci este tot in aleea din parcare. Si cine vine in parcare, vine cu viteza incetinita, si nu cu 100 pe ora, cum crezi tu. Da, daca iesea cu curul direct in drumul national, era pericol. Dar asa nu e nici o problema, si de iesit cu curul din “locul de parcare” este mai usor, ca ai loc berechet in stanga, dreapta si in spate.
Eu chiar sunt curios cum parchezi tu masina in Parcarea de la Discounter. Cred ca ai emotii, si transpiri pana parchezi. E mai greu cu unii la parcat masina, chiar ca ar trebui dat examen special pentru unii!
Salutare taica si noroc!-
oarecare @ tu esti tufa de Venetia vorbim de cazurile parcarii pe bulevarde, gang imobile sau alte drumuri. Cand intri in trafic dintr-un loc fara vizibilitate este obligatoriu sa fi pilotat. Asta zice regulamentul daca ai trecut cumva si tu prin scoala de soferi! Cat despre mine te asigur ca nu transpir, parchez dintr-o miscare. Tu sa vorbesti de cei care la parcarea laterala se chinuie sa intre cu fata desi habarnistii nu stiu ca la parcarea cu spatele masina pivoteaza si spatiul necesar este mult mai mic!
-
Dar aici nu este doar bulevard? Sau vezi tu situatia altfel?
Si scoala de soferi? Eu am absolvit-o si nu numai ca am trecut prin ea :-))))
Eu gasesc parcarea asta cum e facuta in ordine, ca nu e bulevaard acolo, nu e gang, ci e ceva asemanator cu parcarea de la Discounter. Si daca acolo nu transpiri si faci parcarea dintr-o miscare, te asigur ca o vei face si aici.
Sanatate si numai bine! Face placere sa conversez cu tine!
-
-
Felicitari!
+++ traducerea in limba germană pe panoul explicativ este penibilă +++
Pentru copiii lui Soros și cei din generația lui Î-ȚI: dacă v-ați fi uitat la galeria cu imagini aferentă articolului, ați fi observat că nu e vorba de nicio limbă latină pe panou, ci de franceză, deasupra chiar fiind steagul Franței. Mai puneți mâna pe carte. Și mai învățați să umblați pe Internet. Galeria de imagini era accesibilă de la început.
-
Pe cruce este aplicata o placa cu descriere in limba latina. Pozitia 4. Penibila remarca ta!!!!