Arheologii apreciază că mormântul colectiv de pe strada Oituz poate să aparțină unor coloniști, iar moartea lor ar fi avut loc în contextul celei mai cumplite epidemii de ciumă care a bântuit Timișoara între anii 1737-1740.
„Nu este pentru prima dată când locuitorii Timișoarei experimentează consecințele nefaste ale unei epidemii. Tifosul sau ciuma sunt molime care s-au abătut frecvent asupra orașului, atât în perioada stăpânirii otomane (1552-1716), dar şi ulterior, în timpul celei habsburgice (1716-1860). Este posibil ca mormântul colectiv cercetat pe șantierul arheologic din zona străzii Oituz să documenteze un astfel de episod nefericit din istoria orașului. Mai multe sunt elementele care sugerează acest fapt. În primul rând se remarcă numărul mare al defuncților aflați în același mormânt, șase adulți și un copil. Pe de altă parte crucea dublă şi pandantivul, găsite la gâtul copilului, vin să completeze, în acest sens, povestea complexului arheologic”, transmit arheologii.
Conform „Arheologia Banatului”(pagină de Facebook creată pentru popularizarea cercetărilor arheologice din județul Timiș, la inițiativa Departamentului de Arheologie al Direcţiei Judeţene pentru Cultură Timiş), crucea descoperită în acest mormânt colectiv se aseamănă, prin formă, cu cea de Lorena, aceasta având analogii și utilizări multiple de-a lungul vremii în Europa de Apus. Mult mai interesant, consideră arheologii, este pandantivul care ilustrează sfinți ai Ordinului Franciscan Terțiar: Sfânta Delphina și Sfântul Elzear. Acesta este singurul cuplu franciscan canonizat sau beatificat formal, ei fiind patroni ai tinerilor căsătoriți, ai săracilor și leproșilor. Conform specialiștilor, mormântul nu poate data de dinaintea anului 1694, care este știut ca fiind cel al beatificării Delphinei.
„Dar ne surprind bilele de flintă găsite printre rămășițele pământești ale adulților. Să fi fost ei împușcați? Cu siguranță, dar de ce? Care să fi fost vina copilului? Formau cei șapte o familie? Care a fost contextul dispariției lor?
”În acest moment, adunând datele, apreciem că mormântul poate să aparțină unor coloniști, chiar din regiunea Lorena. Suntem de părere că moartea lor a avut loc în contextul celei mai cumplite epidemii rămasă multă vreme în memoria colectivă și de-a pururi în scripte, anume ciuma care a bântuit Timișoara între 1737-1740. În aceste circumstanțe, este posibil ca plumbii să le fi curmat suferința sau să le fi fost pedeapsă pentru nerespectarea regulilor impuse de autorități în vreme de epidemie”, transmit arheologii.
Text, ilustrații: Andrei Stavilă
Instituție organizatoare: Universitatea de Vest din Timişoara
Responsabil ştiinţific: arhg. dr. Andrei Stavilă.
Trimite articolul
XAcum depinde cât de mult rezistă virusul în pământ…o idee minunata să dezgropi morminte ale ciumaților. Sau ni se pregătește ceva și trebuie să citim printre rânduri.
-
Sau doar nu stii despre ce vorbesti, dar totusi vorbesti. 😉
-
Ciuma nu a fost cauzata de virus. Era o bacterie, yersinia pestis. Fiind bacterie, se trateaza cu antibiotic.
-
Oamenii ca tine merg la vot și ii aleg pe hoții astea sa îs bata joc de veata noastră măcar dacă ești cum ești taci naiba ca știm ca sunteți le pamant
Pe str.Oituz,nu exista nici un santier arheologic ! O fi cumva cel de pe str.Popa Sapca unde se lucreaza la cladirea Lic. Lenau?
Pentru o informare corecta a cititorilor: pe strada Oituz nu exista deschis santier arheologic teran ! Poate fi vorba eventual de Santierul Lic.Lenau,de pe str.Popa Sapca !
Stiri reciclate. Ansamblul a fost descoperit in ianuarie, inclusiv mormantul colectiv.
Doream sa fiu ironic la adresa auditoriului Scinteia 3 cu privire la ‘repornirea’ ciumei prin dezgropare, zicand ca ma astept sa apara. Nu mai e nevoie de asteptare. Ma intorc la celalalt mit imposibil, aparitia lui isus, ca inteligenta poporului e rastignita iarasi.
E ciuma rosie! S-a transmis pana in zilele noastre prin Ion Iliescu, care s-a imbolnavit acum 300 de ani, dar a fost asimptomatic vreo 250 de ani.