Noua ediţie a programului Rabla se bucură de interes scăzut din partea eventualilor clienţi, dar şi din partea eventualelor societăţi de colectare a fierului vechi. Administraţia Fondului de Mediu (AFM) a făcut publică, miercuri, o primă listă cu societăţile care au fost autorizate să preia de la oameni rablele. Iar pe aceasta nu se află nicio firmă de profil din Timiş. Numărul societăţilor autorizate în întreaga ţară este oricum destul de mic. În aceste condiţii, prin intermediul unui ordin dat de preşedintele AFM, a fost aprobată organizarea unei a doua sesiuni de înscriere în vederea validării colectorilor în cadrul Programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional pentru anul 2011, în perioada 21 – 25 martie 2011. De asemenea, a fost aprobată organizarea celei de-a doua sesiuni de înscriere in vederea validării producătorilor, tot în perioada 21 – 25 martie 2011.
Numărul celor care se interesează la dealerii auto de modul de lucru al Programului de stimulare a înnoirii parcului auto este destul de mic, o creştere a interesului este totuşi aşteptată peste două trei luni de la demararea oficială. Deocamdată, firmele care comercializează autoturisme noi şi care, cel mai probabil, vor fi şi cuprinse în Rabla, au destul de puţine informaţii legate de modul de aplicare al prevederilor. Totuşi, se pare că nu vor exista prea multe modificări ale normelor de aplicare. O posibilă modificare ar putea să apară în ceea ce priveşte modul de predare a autoturismelor uzate la unităţile de tip Remat şi primirea tichetelor valorice. Anul trecut, mai multe persoane s-au plâns că au cumpărat asemenea tichete şi că s-au trezit că aveau de plătit impozit pentru maşina predată la reciclat. În acest an procedura s-ar putea schimba, în sensul că cel care va preda efectiv maşina nu va primi tichetul în valoare de 3800 de lei decât după ce va aduce dovada că toate taxele pentru maşina respectivă sunt plătite.
„Ediţia precedentă a programuilui Rabla s-a terminat pe 31 ianuarie, este prea devreme pentru a vedea cum va merge programul în acest an”, am aflat de la reprezentantul unei societăţi specializată în vânzarea de autoturisme. Aici, conform unor proceduri interne, solicitanţii de reduceri Rabla care doresc o rezervare pentru un autoturism nou au putut depune un avans din preţul noii maşini pentru a fi siguri că vor ajunge „la rând” şi vor primi maşina cu preţ mai mic. În acest an valoarea fondurilor alocate pentru Rabla este de peste trei ori mai mic decât în 2010.
„Cred că mai durează ceva până oamenii vor dori să cumpere maşinile prin acest program. Oamenii întreabă, dar interesul este mult mai mic decât anul trecut. De obicei durează trei, patru luni până clienţii vor veni efectiv să şi cumpere maşini prin Rabla. Durează până când se pun la punct firmele de colectare, până se pun la punct actele la societăţile de vânzare a maşinilor noi”, ne-a declarat un reprezentant al unei alte societăţi timişorene specializate în comercializarea de autoturisme noi. Conform unor surse neoficiale, un prim lot de tichete valorice ar fi fost ridicate deja de firmele de colectare din ţară.
În Timiş, ediţia precedentă a Programului Rabla a fost un succes. La nivelul judeţului, au fost distribuite 4.191 de tichete valorice şi au fost casate 4.141 de autovehicule, spun reprezentanţii Administraţiei Fondului de Mediu, instituţia care se ocupă de punerea în aplicare a programului.
M. Hoster
Citiți principiile noastre de moderare aici!