Primarul Dominic Fritz a declarat luni, în cadrul unei conferințe de presă, că Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) s-ar afla într-o situație „dezastruoasă”.
„În 2020, încasările au fost sub 30%, iar în 2021 au scăzut la 15%. Datoriile au crescut foarte mult în ultimii ani. Sunt datorii la ANAF de peste 90 de milioane de lei. Ani de zile, compania nu a plătit contribuțiile angajatorului și ANAF a dat STPT în judecată. Dincolo de aceste datorii, există și datorii curente, de peste 20 de milioane de lei, la furnizori. O problemă evidentă la STPT e situația legată de personalul societății. 65% dintre cheltuielile companiei sunt pentru salarii, și asta nu înseamnă că sunt date neapărat pentru șoferi” explică Dominic Fritz.
Edilul a spus că, din 2018 până în prezent, la STPT s-ar fi angajat 221 de persoane, însă marea majoritate ar lucra la birouri. Acest lucru reprezintă, conform primarului, încă 13 milioane de lei în plus, anual, pentru cheltuielile cu personalul administrativ, ceea ce duce la o extindere a serviciilor, dar nu și la o creștere a calității. Chiar dacă serviciul s-a extins în zona metropolitană, numărul șoferilor a rămas același.
La o zi distanță, Nicolae Bitea, fostul director general al Societății de Transport Public Timișoara, iese public și declară că afirmațiile lui Fritz nu sunt adevărate. Fostul director susține că „timișorenii au dreptul să cunoască situația reală, bazată pe fapte care se pot oricând verifica și nu total distorsionat, așa cum încearcă administrația Fritz să facă”. Mai mult, acuză actuala administrație a orașului de dezinformare.
„Am urmărit declarațiile primarului Dominic Fritz referitoare la situația de la STPT, precum și așa-zisele justificări aduse pentru a motiva solicitarea de demitere a Consiliului de Administrație al acestei societăți. Întrucât am fost director general al STPT în perioada la care se referă primarul Timișoarei, trebuie să fac anumite precizări, pentru că timișorenii au dreptul să cunoască situația reală, bazată pe fapte care se pot oricând verifica și nu total distorsionat, așa cum încearcă administrația Fritz să facă”, spune Bitea.
Nicolae Bitea și-a înaintat demisia din funcția de director general al STPT în octombrie 2021. El ajunsese în fruntea societății în iulie 2018, fiind considerat un apropiat al fostului primar Nicolae Robu. La începutul anului 2019 a ajuns director cu acte în regulă, fiind singurul candidat la concurs.
Fostul director al STPT spune că realitatea consemnată în „scriptele” societății contrazice categoric spusele edilului. Conform acestuia, „cu cifre și date verificabile” se poate demonstra că „administrația Fritz minte de îngheață apele ca să-și acopere propria incompetență”.
„Astfel, spune domnul primar că în ultimii trei ani au fost angajate peste 200 de persoane, la birouri, nu ca șoferi sau vatmani, cu intenția evidentă de a-și atrage un capital de imagine. Numai că cifrele îl contrazic total și spun cu totul altceva: în 2018, când am devenit director, am găsit 139 de persoane la TESA și am lăsat doar 111 în 2021, când am plecat, deci cu 28 mai puține, nu cu 200 mai multe cum minte domnul primar. Se poate verifica în programul Revisal, concret, pe cifre, nu pe vorbe aruncate pentru capital politic”, afirmă Bitea.
Mai mult, spune acesta, când a preluat funcția de director, în 2018, erau angajați 265 de șoferi și vatmani. La plecarea lui din postul de conducere, în 2021, numărul crescuse la 383. De asemenea, în 2018, erau 115 unități pe trasee (autobuze, troleibuze, tramvaie), iar după trei ani însumau 168.
În ceea ce privește datoriile STPT, Bitea spune că Dominic Fritz a aruncat un alt văl de ceață peste ochii cetățenilor.
„O să mă refer și la datoriile comerciale, pentru că, de asemenea, și aici vorbim de date care rămân în evidențe: când am plecat, în 2021, mai erau doar 12 milioane de lei (scadente) și 17 milioane de lei (în total). Acum, au ajuns deja la 22 de milioane de lei, iarăși, un lucru verificabil. Totodată, când am venit ca director, datoria la ANAF era de 72 de milioane de lei și am coborât-o până la 22 de milioane de lei (o diminuare cu aproximativ 75 la sută), până a venit pandemia”, afirmă fostul director STPT.
Lucrurile s-ar fi înrăutățit odată ce SMTT nu ar mai fi vrut să achite facturile pe care era obligată prin contract să le plătească.
„Lucrurile s-au înrăutățit după ce SMTT nu a mai recunoscut facturi în valoare de 61 de milioane de lei, pe care potrivit contractului ar fi trebuit să le achite. A fost efectiv, un act de sabotaj la adresa mea și a STPT din partea SMTT, care îl avea ca președinte al consiliului director și al adunării generale a acționarilor pe Ruben Lațcău, viceprimarul USR! Se poate proba și asta, fiind chiar un proces în instanță”, mai spune Nicolae Bitea.
La finalul anului trecut, între STPT și SMTT a izbucnit o dispută, în urma unui protest al șoferilor STPT care au refuzat să mai iasă pe traseu. Viceprimarul Ruben Lațcău spunea atunci că SMTT nu a plătit cheltuielile către STPT, ceea ce a generat probleme financiare. SMTT a transmis ulterior că „nu are plăți restante către operatorul de transport și nu datorează nicio altă sumă suplimentară fundamentată afirmată în spațiul public”.
De menționat că SMTT, Societatea Metropolitană de Transport Timișoara, a fost condusă până de curând de fostul director al STPT, Ioan Goia. Acum, societatea metropolitană este condusă de Flavius Ignea, despre care Nicolae Bitea susține că este membru USR.
„Mă frapează lejeritatea cu care vorbește tocmai Domnia sa de sinecuri politice, când mai toate structurile din subordinea sa au fost împânzite de membri USR. Și astea se pot ușor verifica. Nu le mai amintesc, pentru că presa a prezentat pe larg toate aceste <<coincidențe>> și mă opresc dar la secțiunea de transport, mai exact la SMTT, unde în noiembrie a fost angajat un tânăr de la USR care a ajuns în câteva luni director! La fel de mult mă șochează cum poate conducerea primăriei să aducă vorba de companii eficiente, când avem exemplul clar al dezastrului de la Colterm, gestionat execrabil de actuala adminsitrație a Timișoarei. Și acolo se pot proba deciziile păguboase care îi afectează pe timișoreni. Tot prin cifre, la facturi, din păcate!”, mai spune Nicolae Bitea.
Dominic Fritz a anunțat că va cere Consiliului Local Timișoara, ca acționar majoritar al STPT, să se implice în gestionarea situației și vrea demiterea întregului Consiliu de Administrație.
Pe aceeași temă:
Nicolae Bitea și-a dat demisia din funcția de director al STPT, „din motive personale”
Trimite articolul
XAsta e ala ce a fost inregistrat cu “oferta” de angajare a rudelor unui parlamentar AUR doar pentru a vota ceva sustinut de echipa castogatoare a PNL ? Asta e tot ala ce a scris la realizari “vopsirea vestiarului” cand a plecat din functia de director ? Asta vorbeste de minciuni ?
-
Exact!
imi place ce poza ati ales cu el 😀
-
hai ma, de ce ati schimbat-o? era mai faina poza cu PD-L pe fundal.
Imi place cum singur recunoaste acest Nicolae Bitea ca STPT nu merge bine, el spune ca atunci cand a plecat a lasat datorii (mai erau doar 12 milioane de lei (scadente) și 17 milioane de lei (în total) deci 5 milioane unde ??), o firma care merge bine nu are datorii.
Si sa fim seriosi in perioada pandemiei vedeai mijloace de transport in comun aproape goale, deci de unde profit. Sa nu uitam ca au fost si mici proteste pe la STPT.
Sa nu uitam ceva foarte important, daca STPT mergea bine de ce in octombrie 2021 Nicolae Bitea și-a dat demisia din funcția de director al STPT, „din motive personale”. Pare ca a incercat sa fuga, stia ce urmeaza…
-
si-a dat demisia pentru ca a fost ascultat operativ cum el si inca un pnl-ist de frunte din Timisoara promiteau posturi caldure prietenilor, rudelor, apropiatilor respectivului senator de la haur
afirmatia ” minte de ingheata apele.. ” parca il aud pe Robu..