Timișorenii vor mai aștepta mult și bine până când vor vedea o nouă bucată din centura de ocolire a orașului finalizată. Câștigătorul licitației a fost anunțat încă din luna februarie, dar aceasta a fost contestată, așa că totul a ajuns în instanță. Mai mult, CNAIR a anunțat acum că primul an de operare ar urma să fie 2022.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a depus, la sfârșitul lunii august, o cerere de finanțare pentru proiectul „Varianta de ocolire Timișoara Sud”, pentru a obține fonduri nerambursabile alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient.
„Proiectul are ca scop reducerea timpului de călătorie cu aproximativ 22% în primul an de operare – 2022; reducerea numărului de accidente ca urmare a evitării traversării zonei urbane și, nu în ultimul rând, îmbunătățirea condițiilor de mediu. Rezultatele așteptate sunt construirea a 25,69 km de variantă de ocolire la profil de drum național, 12 poduri/pasaje, patru intersecții la nivel, două noduri rutiere și două parcări utilate”, se arată într-un anunț al CNAIR.
Valoarea totală a proiectului este de 387,78 milioane de lei, dintre care fonduri nerambursabile UE prin POIM ar urma să fie aproape 250 de milioane de lei. 82,3 milioane de lei ar urma să le pună CNAIR, iar restul ar fi cheltuieli neeligibile plus TVA.
Din informarea făcută, CNAIR anunță clar că mult discutata centură a Timișoarei va putea fi folosită abia în 2022, deși un an înainte de acest termen capitala Banatului este, oficial, Capitală Culturală Europeană.
Primarul Timișoarei nu vrea să creadă că mai-marii de la București vor fi atât de… lipsiți de luciditate astfel încât să lase Timișoara în 2021 fără o centură de ocolire completă.
„Refuz să cred că cineva, la nivelul Guvernului României, poate privi lucrurile atât de relaxat. Cum să lași Timișoara fără centură ocolitoare până în 2022? În 2021 Timișoara va fi Capitală Europeană a Culturii și va reprezenta România în această poziție. Ea a fost mai întâi ca țară care să dea capitala europeană a culturii, apoi Timișoara a câștigat competiția internă pentru a reprezenta România din această postură. Indiferent cine este la guvernare, ca și coloratură politică, indiferent cine este prim-ministru, ministrul Dezvoltării, ministrul Transporturilor și orice altă poziție, primar al Timișoarei, indiferent, e nevoie de luciditate la toți, pentru a înțelege că acest obiectiv nu poate fi lăsat pentru 2022”, a explicat Nicolae Robu.
Primarul spune că centura ar trebui să fie funcțională încă din 2021, dar totul pare cam imposibil, mai ales că centura de sud s-a blocat iarăși în birocrație.
„Refuz să cred că așa de lejer gândește cineva, încât să lase pentru 2022 termenul de finalizare pentru acest obiectiv. Mă gândesc că atunci când s-a întocmit cererea de finanțare s-a luat o măsură de precauție și s-a angajat față de finanțatorul european anul 2022 ca termen de operaționalizare a obiectivului, dar mă gândesc că nimeni nu este atât de iresponsabil încât să nu depună toate eforturile și să nu obțină succes cu aceste eforturi, ca Timișoara să aibă centură funcțională în 2021. Deci în 2020 trebuie finalizat obiectivul”, a mai spus edilul-șef.
Vă reamintim, licitația de execuție care a avut câștigător încă din februarie a fost contestată, iar toată povestea a ajuns în instanță. Compania italiană Tirrena Scavi Spa a fost desemnată câștigătoare, având la dispoziție doi ani să realizeze investiția, la valoarea 272.432.921,95 lei, fără TVA. Durata contractului cu Tirrena Scavi Spa este de 150 de luni, din care șase de proiectare, 24 de execuție și 120 de luni este perioada de notificare a defecțiunilor.
Procedura a fost însă contestată, iar CNAIR a ajuns în instanță cu firma Trameco SA. Contestația depusă a fost respinsă de Tribunalul București încă din luna mai, însă Trameco a mers mai departe, iar procesul se judecă acum la Curtea de Apel București. Încă nu a fost fixat un prim termen. Primarul Robu speră că acest lucru se va întâmpla cât mai repede, iar proiectul va fi deblocat.
„Eu sper să se fixeze termen cât mai repede, să se dea sentința finală. După informațiile pe care le am, o sentință firească ar fi de respingere a contestației și de deblocare a acestui obiectiv. Privesc cu optimism și, încă o dată o spun, cu speranța că suntem oameni responsabili și putem înțelege ce înseamnă pentru un oraș ca Timișoara, cel mai dinamic oraș al țării, să rămână în continuare fără centură ocolitoare”, a mai spus Nicolae Robu.
Centura sud de ocolire a Timişoarei are 25,690 km, fiind prevăzută realizarea la profil de drum național nou la standarde europene. Pe lângă beneficiile locale, acest proiect are ca principal scop fluidizarea traficului intern dar şi a celui internaţional de tranzit care intră în țară prin zona Stamora Moravița, se desfășoară pe DN 59, ajunge în zona Timişoarei și se îndreaptă către centrul țării, pe DN 6 sau pe sectoarele de autostradă Arad – Timișoara – Lugoj.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2045484″]
[related-post post_id=”1993974″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!