În final, ideea nu a devenit realitate şi conducătorii auto au scăpat de obligaţia cumpărării unui nou set de cauciucuri, speciale, pentru cele câteva luni de iarnă. Dar iată că ministerul nu s-a răzgândit. Specialiştii instituţiei sunt perseverenţi şi au elaborat un nou proiect de iniţiativă legală, menit să impună obligativitatea echipării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă.
Desigur, ciudăţeniile nu lipsesc nici de această dată.
Proiectul ordonanţei prevede obligativitatea echipării cu anvelope de iarnă a autovehiculelor care circulă pe porţiuni de drum acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Acum se pune problema, unde e polei şi gheaţă? Dacă e lapoviţă şi asfaltul e puţin alb se impune echiparea cu astfel de anvelope? Cine decide dacă pe carosabil se impune acest tip de cauciucuri? „Cum dovedeşte poliţistul că e zăpadă sau polei pe jos în acel caz? Nu se zice nimic, cum a rămas cu scutirea în oraşe? O să umble domnul agent cu aparatul foto după el să mă pozeze sau cu hârtiile să caute martori?”, se întreba Adrian, un taximetrist timişorean dornic de conversaţie pe tema siguranţei rutiere gândite de guvernanţi.
O altă noţiune care lasă loc de interpretări este cea referitoare la anvelopele all-season. Mai precis, cele perfect utilizabile şi pe vreme bună şi pe vreme de iarnă. Proiectul de ordonanţă nu spune nimic explicit despre posibilitatea utilizării acestora, peste tot se vorbeşte despre „anvelope de iarnă”.
Spre deosebire de versiunea precedentă, în noua variantă se precizează totuşi că se va lua în considerare recomandarea europeană referitoare la definirea anvelopelor. Iar aceasta spune clar că la anvelopele utilizabile pe timp de iarnă se includ şi cele care au specificaţia MS sau M&S (Mud and Snow – noroi şi zăpadă, mai precis cele cunoscute sub numele de all-season, utilizabile şi pe vreme rea).
„Oare va şti domnul agent sa citească ce scrie pe roţi? Eu cred că el va citi legea şi aceasta spune că doar anvelope de iarnă se acceptă, că el nu ştie reglementarea europeană şi că e foarte clar”, a mai menţionat, distrat, şoferul de taxi.
Amenzile prevăzute pentru nerespectarea prevederilor legale sunt destul de mari. Cert este că în spatele introducerii acestor noi obligaţii se află şi un mic interes al statului. Unii specialişti au calculat că doar din taxele şi impozitele aferente vânzării acestor noi anvelope de iarnă ar urma să intre în buget undeva la 400 de milioane de euro. Garantat această sumă nu va fi atinsă. Şoferul de rând va prefera să-şi cumpere o anvelopă de iarnă second-hand, poate chiar mai periculoasă ca una nouă de vară. Va înflori comerţul „gri” cu anvelope aduse de afară, preţurile la mica publicitate din Germania pentru produse destul de bune şi puţin uzate fiind clar mai avantajoase decât cele din magazinele româneşti. Cu 100 de euro poţi obţine un set complet de anvelope relativ bune.
M. Hoster
Citiți principiile noastre de moderare aici!