Principala noutate pe care o aduce noul regulament de parcare, sistemul TimPark, pe care reprezentanţii primăriei vor să-l implementeze chiar din luna martie dacă aleşii locali îl vor aproba marţi, se referă la faptul că şoferii îşi vor putea parca maşinile în Timişoara doar folosind telefonul mobil (prin voucher sau SMS) sau în baza unui abonament cumpărat anticipat. Vor dispărea tichetele de parcare care pot fi achiziţionate în prezent. Primarul Nicolae Robu nu agreează nici ideea achiziţionării unor aparate de taxare, a unor parcometre, după cum s-a propus la dezbaterea publică organizată luni, motivând că acestea sunt prea costisitoare.
„Cele mai importante propuneri au fost legate de achiziţia de parcometre, care în momentul de faţă în opinia noastră nu se justifică din punct de vedere economic. Sumele necesare pentru a acoperi întregul sistem de parcare cu parcometre se cifrează între 1,5 şi 2 milioane de euro doar pentru achiziţie, fără să ne gândim la costurile de mentenanţă şi costurile ulterioare de vandalizare, care iarăşi s-ar putea să existe în mod concret. (…) Nu cred că avem cu ce să modificăm proiectul. Cea mai mare dezbatere a fost legată de parcometre, iar pacometrele, pe lângă faptul că sunt doar un instrument de plată şi nu au o legătură directă cu sistemul de parcare, care până la urmă se referă la zonele de parcare, la tarife, la felul în care se parchează în Timişoara, este mult prea costisitor pentru noi în momentul de faţă pentru noi”, a explicat şi viceprimarul Dan Diaconu.
Dacă parcometrele sunt prea scumpe, nu s-a oferit o explicaţie prea convingătoare în ceea ce priveşte decizia de a se renunţa la tichetele de parcare, în condiţiile în care acestea nu presupun costuri foarte mari.
„Nu erau foarte mari costurile pentru tipărirea tichetelor. Preţul unui tichet imprimat este 13 bani plus TVA şi se făceau 300.000 pe an”, spune Ionel Ursu, şeful aproape defunctului serviciu TelPark din cadrul ADP.
Plata prin telefon funcţionează şi în prezent, în paralel cu tichetele şi abonamentele, dar este folosită doar într-o mică măsură, susţine reprezentantul TelPark. „Recunosc, sunt nişte similitudini între sistemul vechi şi sistemul nou, dar totodată este o noutate, această parcare pe care vrem să o implementăm şi să o generalizăm cu SMS şi cu voucher. Ea s-a aplicat şi în trecut, dar la o scară foarte mică, se adresa unui segment redus de populaţie. Este un instrument de plată, noi sperăm să-l generalizăm şi să-l implementăm la scară largă”, a adăugat Ursu.
Taxe suplimentare pentru stimularea… memoriei
Viceprimarul Dan Diaconu spune că s-a dorit în principal „impulsionarea formelor de plată prin intermediul telefoniei”, iar în opinia primarului Nicolae Robu cei care se declară împotriva acestei modalităţi exclusive de plată o fac doar de dragul de a fi… gică-contra.
Nu ţine nici „scuza” cu descărcatul telefonului, spune primarul. „Un utilizator de maşină nu are decât să îşi cumpere un încărcător de telefon pe care să îl ţină în maşină”, a declarat Robu în cadrul dezbaterii de luni.
Vă reamintim că în noul sistem TimPark, oraşul va fi împărţit tot în trei zone tarifare, la fel cum este şi acum, dar acestea vor fi zona roşie, zona galbenă şi zona albastră, în sistemul TelPark existând o zonă verde, una galbenă şi una albastră. Vor exista şi tipuri de abonamente în funcţie de aceste zone.
La plata prin intermediul telefoniei mobile vor exista două variante, potrivit regulamentului propus de administraţia locală: taxarea la minut (în sistem prepay, care presupune cumpărarea unui voucher, înregistrarea în sistem prin SMS şi două apeluri telefonice sau beep-uri, unul când începe staţionarea şi altul când se încheie), sau taxarea pe oră (pe bază de SMS), tarifele percepute fiind, în ambele cazuri, în funcţie de zona de staţionare. În sistemul bazat pe vouchere, tarifele de parcare vor fi de 1,50 lei pe oră în zona roşie (I), 1 leu pe oră în zona galbenă (II) şi 0,50 lei pe oră în zona albastră (III). Vor exista cartele valorice de tip voucher având diferite valori – 5, 10, 30, 50 sau 100 de lei.
Pentru a plăti staţionarea prin SMS în noul sistem TimPark, şoferii trebuie să plătească 0,50 euro plus TVA pe oră în zona roşie, 0,35 euro plus TVA pe oră în zona galbenă sau 0,25 euro plus TVA pe oră în zona albastră, spun oficialii municipalității. Există şi varianta de a plăti 3 euro plus TVA pentru întreaga zi, în orice zonă, opţiune de care conducătorii auto dispun de altfel şi în prezent. Primele 15 minute de staţionare vor fi gratuite.
O altă prevedere care a iscat discuţii la dezbatere se referă la faptul că în cazul în care şoferul uită să anunţe prin telefon că perioada de staţionare s-a încheiat acesta va fi taxat cu valoarea tarifului de parcare pe o zi plus 25% din contravaloarea acesteia. De ce? „Pentru a i se stimula memoria”, a explicat primarul. Cea care a ridicat problema a fost avocata Carmen Obârşanu.
Şi… freza primarului a fost subiect de discuţii la întâlnirea cu cetăţenii de luni, după ce edilul a anunţat că trebuie să plece la o dezbatere televizată. „Să vă aranjaţi freza domnule primar. Arătaţi oribil acum (…) Oricum sub freză nu aveţi nimic”, i-a spus Obârşanu lui Robu, după ce edilul a atenţionat-o să lase microfonul şi i-a cerut să stea în „banca” ei.
Taxe de penalizare
Aleşii locali vor avea ultimul cuvânt de spus, marţi, asupra noului sistem TimPark. În cazul în care va fi adoptat, şoferii vor plăti taxe de penalizare dacă staţionează fără abonament sau fără a achita contravaloarea parcării prin telefon, dacă depăşesc timpul de staţionare în cazul au apelat la plata prin telefon, dacă staţionează pe baza unui abonament care nu este conform zonei, cu abonamente expirate sau eliberate pentru alte autovehicule, dacă staţionează fără să afişeze abonamentul sau acesta nu este afişat astfel încât să se poată vedea elementele de identificare şi dacă staţionează necorespunzător, ocupând două locuri de parcare, acolo unde acestea sunt marcate.
Valoarea taxei de penalizare este de 70 de lei în cazul achitării până în primele 15 zile calendaristice, 150 de lei începând cu cea de-a şaisprezecea zi şi 40 de lei în cazul achitării în primele 48 de ore de la abatere. În situaţia în care posesorul unui autovehicul este identificat la a treia abatere şi nu a plătit contravaloarea penalizărilor anterioare se vor bloca roţile maşinii.
Astazi se dezbate noul TimPark. Primarul a decis deja in privinta sistemului de parcare!
Citiți principiile noastre de moderare aici!