O situaţie similară a avut loc, tot în luna decembrie, dar în anul 2008. Atunci, Guvernul Tăriceanu a decis triplarea taxei auto. Măsura a stârnit o adevărată revoluţie. Oamenii s-au înghesuit la sediile Finanţelor special pentru a plăti taxa nemajorată. Nebunia a luat proporţii, îmbrâncelile contribuabililor s-au soldat cu răniţi şi geamuri sparte, calculatoarele Administraţiei Finanţelor Publice s-au blocat, iar oamenii au ieşit în stradă. Protestatarii au organizat mitinguri în faţa prefecturii şi s-a ajuns chiar şi la blocarea unui drum de acces în Timişoara.
Atunci moda aducerii de maşini second-hand, în Banat mai ales din Germania, era mult mai mare. Acum cererea pentru acest tip de comerţ a mai scăzut, dar nu este exclus să asistăm din nou la o minirevoluţie fiscală.
Solicitări de patru ori mai mari
Datele Administraţiei Finanţelor Publice Timişoara arată că în ultimele zile cererile depuse pentru plata taxei au crescut de până la patru ori!
Primele informaţii referitoare la introducerea unor noi valori pentru taxa de înmatriculare au apărut în toamnă. Cam tot atunci a început să crească şi numărul solicitărilor de plată din partea contribuabililor timişoreni. Această creştere a numărului de solicitări a început în luna octombrie 2010, iar creşterile înregistrate au fost de 100 %, ceea ce înseamnă că s-a dublat numărul cererilor de calcul. Situaţia a avut loc în lunile octombrie şi noiembrie 2010, faţă de celelalte luni ale anului 2010. Numărul persoanelor care se adresează zilnic A.F.P. Timişoara pentru stabilirea şi plata acestei taxe variază între 40 şi 70 de persoane. Astfel, pentru luna octombrie 2010 media zilnică a fost de 49 cereri de calcul, iar pentru prima jumătate a lunii noiembrie 2010 media zilnică a ajuns la 50,5 cereri de calcul a taxei pe poluare, am aflat de la Direcţia de Finanţe Timiş. Cele mai multe solicitări depuse sunt cele pentru autoturismele cu motoare care se încadrează în norma de poluare Euro 2.
Numărul solicitărilor depuse de contribuabili a crescut însă foarte mult în aceste zile. Ultimele cifre arată că se depun peste 100 de cereri zilnic. Aceasta înseamnă o creştere de până la patru ori faţă de restul lunilor din acest an.
Pentru ce se cumpără în 2010 se plăteşte la vechea valoare
Conform proiectului, maşinile achiziţionate până la sfârşitul anului ar urma să fie taxate conform variantei actuale a impunerii, urmând ca cele pentru care contractul de cumpărare a fost semnat după anul nou să fie impuse în conformitate cu noua grilă.
Astfel, pentru maşinile second-hand obţinute înainte de data de 31.12.2010 şi neînmatriculate în România până la data intrării în vigoare a viitoarei ordonanţe de urgenţă se aplică nivelul taxei pe poluare de acum. Conform proiectului, prin „achiziţionate înainte de 31.12.2010” se înţelege ca fiind autoturismele pentru care se face dovada plăţii integrale sau a unui avans până la acea dată. Ar mai urma să beneficieze de vechea taxă maşinile pentru care s-a eliberat dovada de înmatriculare provizorie de către autorităţile din ţara de provenienţă înainte de 31 decembrie.
Dublarea taxei nu mai depinde de vechime
Noul mod de calculare a taxei auto dublează suma plătită pentru maşinile aduse de afară indiferent de cât de vechi sunt. Spre exemplu, la un autoturism din 2001, cu un motor de 1,9 litri, diesel, se va plăti 2.715 euro, faţă de 1.188 în prezent. La o maşină cu acelaşi tip de motorizare, dar din 2006, taxa va fi de 1987 euro, faţă de 683 de euro în acest moment. Majoritatea autoturismelor „interesante” pentru şoferul român se încadrează în această categorie, având o vechime de maxim 10 ani. De obicei se preferă maşinile marca Opel, Volkswagen sau Renault.
Marcel Hoster
Miting împotriva taxei auto: poliţia şi jandarmeria au pus pulanele pe protestatari!
Taxa auto = prima porcului, jos taxa auto!
Noua taxă auto a intrat în vigoare mai devreme dintr-o greşeală
Scandal la Administraţia Financiară pe triplarea taxei auto
Citiți principiile noastre de moderare aici!