Locomotiva are o istorie plină de noroc – a scăpat de bombardamentele americane şi englezeşti, a fost mitraliată de aviaţia rusească, a devenit centrală termică şi apoi a scăpat de la tăiere după ce a fost uitată efectiv într-un colţ al remizei de locomotive de la Cluj.
„De obţinut nu a fost dificil, locomotiva face parte din patrimoniului naţional al CFR. Dificil a fost de adus până la Timişoara, operaţiunea a durat două zile şi a necesitat angajarea unei firme speciale de transport. Ulterior, a intrat în reparaţii, la atelierele de aici ale unei societăţi timişorene, şi a fost reabilitată. A fost nevoie de extrem de multă muncă, din partea voluntarilor. Acum o vedeţi aici expusă, o poate vedea toată lumea, să o admire”, a explicat Alexandru Simu, şeful Regionalei CFR Timişoara.
De producţie germană, locomotiva a funcţionat şi pe păcură şi pe cărbuni.
„E o locomotivă extraordinară, eu am fost mecanic pe ea. Trăgea cum niciuna nu trăgea la fel. Eu am lucrat pe ea în zona Reşiţa. Au folosit-o pentru a duce balastru la Reşiţa, atunci se făceau acolo blocuri noi. Toată lumea credea că nu va face faţă, dar nu a avut nicio problemă, chiar dacă drumul e dificil şi se urcă în pantă. Lor le era frică de faptul că nu va trage 2.000 de tone, dar a dus şi 2.500. Nici nu simţea ce are în spate”, povestește Iosif Pâncotan, fost mecanic pe locomotiva 150.1091.
După ce a ieşit din uz, locomotiva a fost trimisă la remiza de locomotive din Ploieşti, unde a stat câţiva ani buni. Pentru a scăpa de tăiere a fost trimisă la atelierele Griviţa din Bucureşti, pentru a fi folosită ca generator de aburi pentru încălzire. Acolo, cei de la Griviţa au ţinut-o o perioadă, dar având centrală termică s-a decis indisponibilizarea locomotivei, aceasta ajungând la remiza din Cluj.
Ca printr-o minune, deși era programată pentru a fi dusă la fier vechi, locomotiva a fost uitată efectiv, aceasta scăpând de tăiere, fiind „ascunsă” într-un colţ puţin vizitat al depoului. Era anul 1984. De acolo a fost recuperată de cei de la Regionala Timişoara, la aceasta contribuind şi cei de la asociaţiile Glasul Roţilor de Tren şi Drumul de Fier.
Acum, locomotiva cu aburi este expusă lângă Gara de Nord, în zona unde este amplasată şi pasarela care face legătura între strada Gării şi cartierul Ronaţ.
Citiți principiile noastre de moderare aici!