Spectacolul „Tectonica norilor” va fi apoi reluat în 18 și 28 iunie, de la aceeași oră.
László Bocsárdi se află la cea de-a treia colaborare cu Teatrul German de Stat din Timișoara, după ce a semnat regia spectacolelor „Neînțelegerea” de Albert Camus (2012) și „Electra după Euripide și Eschil” (2015).
Decorurile sunt semnate de József Bartha, costumele de Zsuzsanna Szőke, iar muzica îi aparține lui Magor Bocsárdi.
Light Design-ul este făcut de Sándor Baumgartner, machiajul îi aparține Bojiței Ilici, iar dramaturgia este semnată de Lucian Vărșăndan.
Din distribuție fac parte Silvia Török, Marc Illich, Harald Weisz și Dana Borteanu.
„Spectacolul produs de TGST bifează o premieră mondială – este prima montare din lume în limba germană a piesei scrise de José Rivera. În timpul unei furtuni năprasnice din Los Angeles, un bărbat oferă adăpost unei autostopiste frumoase și însărcinate, și o duce la el acasă. El e manipulator de bagaje la aeroport, ea pretinde că este însărcinată de doi ani și că vrea să-l găsească pe tatăl copilului. Odată ajunși în apartament, toate ceasurile se opresc, pentru că timpul se oprește în prezența acestei femei, în timp ce nimeni nu poate controla această putere.
Ceea ce urmează poate fi privit ca fiind magia unei apropieri incredibile între oameni singuri, dincolo de granițele timpului, în timp ce afară furtuna face ravagii. Ceea ce la început nu poate fi perceput rațional se dovedește treptat a fi vraja și binecuvântarea acestei puteri nemaiîntâlnite: puterea unei iubiri atotcuprinzătoare care poate depăși timpul”, au precizat reprezentanții teatrului.
László Bocsárdi s-a născut în 1958 la Târgu Mureș. În timp ce studia chimia industrială la Institutul Politehnic „Traian Vuia” (actuala Universitate „Politehnica”) din Timișoara, a devenit în 1978 membru al teatrului studențesc „Thália”. În 1984 a fondat singurul teatru experimental de expresie maghiară din România, „Figura”, la Gheorgheni.
Din 1990 s-a dedicat doar teatrului, iar în 1995 a absolvit regia la Academia de Artă Teatrală (actuala Universitatea de Arte) din Târgu-Mureş, promoția Gábor Tompa. În același an a devenit regizor principal și director artistic al Teatrului „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe, pe care l-a condus ca director general în perioada 2005-2023. Coordonează la Sfântu Gheorghe Bienala Internațională de Teatru „Reflex”.
Între anii 2004 și 2014 a primit șapte nominalizări pentru Premiul pentru cea mai bună regie în cadrul Galei Premiilor UNITER, adjudecându-și două astfel de premii, pentru regia spectacolelor Caligula (la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, 2011) și Hamlet (la Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe, 2013).
În regia lui László Bocsárdi, producția „Clasa noastră” de Tadeusz Słobodzianek (Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, 2016) a obținut Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol, pentru același premiu fiind nominalizat în 2024 și spectacolul montat de el, „Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, producție a Teatrului „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe. A primit numeroase premii, printre care Premiul pentru întreaga activitate, acordat de Senatul UNITER în 2023.
„Acest text m-a tulburat de la bun început, prilejuindu-mi aceeași senzație pe care o avusesem când m-am întâlnit cu realismul magic al lui Gabriel García Márquez, astfel că m-a interesat să văd ce formulă a găsit aici autorul pentru a ilustra scenic un experiment în care timpul se oprește în loc, în contradicție cu vremurile în care trăim și în care nu avem aproape deloc timp pentru lucruri esențiale, iar relațiile interumane sunt atât de superficiale. În această piesă descoperim că esența vieții se rezumă la câteva momente foarte puternice din viața noastră, iar cele mai importante astfel de momente probabil că sunt cele în care trăim sentimentul iubirii”, a spus László Bocsárdi despre piesă.
Dramaturgul și scenaristul José River s-a născut în San Juan (Puerto Rico) în 1955, iar la vârsta de 5 ani s-a mutat împreună cu familia sa în Long Island, în New York. A crescut fără prea multe cărți, dar cu o sumedenie de povești. Influența realismului magic se simte adesea în lucrările lui Rivera, mai ales că în anii ’80 l-a cunoscut la Sundance Institute pe cel mai important reprezentant al acestei mișcări, Gabriel García Márquez, ceea ce avea să-l marcheze pe termen lung.
A devenit cunoscut mai ales pentru participarea sa la crearea scenariului pentru filmul de succes internațional Jurnal pe motocicletă, pentru care a fost nominalizat pentru cel mai bun scenariu adaptat atât la Premiile Oscar în 2005, cât și la Premiul BAFTA (Premiile Academiei Britanice de Film) din 2004. Multe dintre cele peste 30 de piese ale sale au fost puse în scenă în SUA și în străinătate, autorul fiind distins cu numeroase premii pentru prolifica sa activitate. Chiar dacă piesele și scenariile sale acoperă o gamă largă de subiecte, multe dintre motivele prezente sunt autobiografice sau influențate de identitatea sa portoricană.
Bilete la toate cele trei reprezentații găsiți AICI.
Citiți principiile noastre de moderare aici!