Vă reamintim, Primăria Timișoara și Spitalul Municipal au un proiect de extindere și modernizare a unității sanitare și de construire a unei parcări subterane pe str. Gheorghe Dima nr. 5, mai precis în Parcul Botanic. Conform legii, beneficiarii sunt obligați să demareze etapa elaborării propunerilor PUZ și RLU și să consulte publicul cu privire la documentația pregătită de proiectantul SC Atelier Arhitext SRL.
Dacă vreți să aflați mai multe despre viitoarea parcare subterană pe care Spitalul Municipal și Primăria Timișoara vor să o amenajeze sub Parcul Botanic, puteți verifica documentația pe site-ul PMT. A demarat etapa elaborării documentației și a consultării publicului.
Se vorbește încă din toamna anului trecut despre o parcare subterană la intrarea în Parcul Botanic, care vine la pachet cu extinderea Spitalului Municipal. Proiectul mare presupune, de fapt, extinderea Spitalului Municipal cu un corp nou P+6, care se va face pe actualele garaje de la Clinicile Noi, în care vor intra blocuri operatoare, ATI, oncologie și altele. Se vor face amenajări și la morgă, ne-au spus oficialii PMT.
Parcarea subterană dorită este inclusă în PUZ-ul clădirii de la Municipal. Va avea două niveluri, cam 600 de locuri de parcare și se va întinde pe 14.817 mp, chiar sub platoul de la intrarea în Parcul Botanic de pe str. Gh. Dima. Proiectul a fost făcut de firma Atelierul Arhitext și prezintă două variante de lucru: cu sere la suprafață sau cu spațiu verde. Primarul Timișoarei spune însă că spațiul verde va rămâne intact.
Stradă nouă
În memoriul de prezentare din documentație se vorbește despre opt subzone, iar una face referire și la o stație de metrou de suprafață. Delimitarea este făcută de străzile Gh. Dima, Gh. Lazăr, Alexandru Ioan Cuza și Pictor Ion Zaicu, ultima deja în lucru pentru lărgirea la patru benzi.
Parcarea va avea și două accese, pentru autovehicule și pietoni. În subzona parcării se propune, de asemenea, o intervenție majoră prin continuarea accesului din parcare spre str. Franz Liszt, relație de stânga, și apoi cu relație de dreapta în str. Gh. Lazăr, pe direcția înainte spre calea ferată, cu subtraversarea acesteia și legătura la str. Pictor Ion Zaicu. Această nouă stradă, str. Parcului, va fi însoțită de parcaje adiacente pe un sens, pentru a deservi atât activitățile propuse. În una dintre subzone se vorbește și despre un hotel nou care va fi ridicat în zonă, numit Galaxy, precum și despre un ansamblu de construcții și amenajări a clădirilor fostului liceu de construcții Ion Mincu.
„Se propune realizarea unui drum de acces între str. Gheorghe Lazăr și Parcul Botanic, cu două pietonale adiacente, unul dedicat elevilor pentru accesul în unitatea de învățământ (pe stânga) și altul dedicat pietonilor aflați în interes urban, între zona Piața 700 spre Parcul Botanic, cu direcționare facilă spre Complexul Iulius Mall; reabilitarea celor două corpuri existente ale unității de învățământ și analizarea oportunității ocupării corpului existent în regim P+1 cu o altă unitate de învățământ (de exemplu Liceul de Arte Plastice), deoarece există spații suficiente în prezent, complet neutilizate. Analiza ce urmează a fi efectuată va reflecta asupra propunerilor de modernizare a curții unității de învățământ prin reamplasarea terenului de sport, cu sau fără gradene, și a unei săli de sport și gimnastică pentru elevi, cuplată la cele două corpuri existente”, se arată în memoriu.
Treceri pe sub calea ferată și stație de metrou
Apar informații interesante și în subzona 7, care reprezintă ansamblul de construcții și amenajări propuse în adiacența taluzurilor căii ferate, având fronturi la str. Pictor Ion Zaicu, la fostul liceu de construcții și la Parcul Botanic. Acolo se propun „două subtraversări pe sub calea ferată, cu legături funcționale la str. Pictor Ion Zaicu, din care una pentru autovehicule și pietoni cu l=9m și una doar pentru pietoni și bicicliști cu l=4m”, precum și realizarea unui „bandou cu un număr de 198 de locuri de parcare adiacente străzii Pictor Ion Zaicu, cu trotuar și pistă pentru biciclete, care vor deservi atât dezvoltarea imobiliară dinspre zona fostei tipografii și zona Kaufland, cât și accesibilitatea pietonilor din aceste zona în zona Parcului Botanic”.
Tot aici apare și o propunere pentru „realizarea, în corelare cu studiul de mobilitate urbană, a unei stații de metrou de suprafață, accesibilă cu scări și ascensoare, cu unul sau două peroane, în vederea creșterii nivelului de mobilitate urbană în zonă”, însă și „realizarea unui pietonal, între str. Al. Ioan Cuza și str. Gh. Lazăr, l=3m și pistă pentru biciclete, la baza taluzului căii ferate Timișoara – București, adiacent Parcului Botanic și a unității de învățământ”.
Specialiștii mai spun și că viziunea conceptului evidențiază cele două subtraversări propuse pe sub calea 5 ferată, care elimină bariera urbanistică între zona Parcului Botanic, a supermarketului din zonă și a fostei tipografii, în perspectiva dezvoltării urbanistice a acesteia.
„În acest sens, într-o viziune mai amplă, conceptul studiului conexează mobilitatea urbană la prezența căii ferate, care poate deveni, conform multor studii anterioare, o cale ferată urbană pentru tramvai sau metrou de suprafață. Poziția stației propuse articulează zona Kaufland, Tipografilor, Iulius Mall cu zona Parcului Botanic, centrul istoric, Piața 700”, mai scrie în documentație.
Numai că varianta metroului în zonă a picat de ceva timp, iar Primăria Timișoara a prezentat deja un alt traseu și plătește și un studiu de prefezabilitate pentru un cu totul alt traseu, care să lege Șagului de aeroport și Dumbrăvița de Moșnița Nouă.
Detalii, AICI!
Arhitecții mai specifică și faptul că precizările lor „au rolul de a marca importanța funcțională a străzii propuse, respectiv str. Parcului, cu rol de generare a unei posibile dezvoltări urbane accelerate estimată la trei ani, asigurând o componentă esențială a oricărei dezvoltări urbane, respectiv asimilarea la intensitate maximă pozitivă a spațiilor urbane propuse”.
„Unitatea urbanistică a cvartalului studiat rezultă prin coroborarea intereselor urbane ale cetățenilor, fiecare idee având elemente urbane specifice, care contribuie, într-o proporționalitate specifică cadrelor de analiză urbană, la ambianța urbană a cvartalului, transmisă apoi ambianței urbane a zonei centrale a orașului Timișoara, așa cum ne precizează și prof. dr. arh. Sandu Alexandru”, se mai arată în memoriul întocmit de arh. Ionel-Petru Pop.
Revenind la documentația pentru PUZ-ul destinat parcării, observațiile pe marginea acesteia pot fi transmise și în scris, la Serviciul Centrul de Consiliere Cetățeni, camera 12 din Primăria Timișoara, sau pe adresa de e-mail dezvoltareurbana@primariatm.ro, până în 9 iunie. Întreaga documentație poate fi consultată AICI sau la sediul PMT, Direcția Urbanism – Biroul Avizare Conformități PUG/PUD/PUZ, et. II, camera 213, în perioada 16 mai – 9 iunie.
Parcarea în discuție ar presupune costuri uriașe, bani pe care Primăria Timișoara nu îi poate asigura din încasări, așa că se caută soluții. Nicolae Robu susține că planul ar fi ca municipalitatea să ia un credit pentru a realiza parcarea până în 2021. Vă reamintim, PMT dă 20.000 de euro (n.r. 95.200 de lei cu TVA) pentru consultanța financiară oferită de firma Thepesia Corporate Advisory SRL, din București, care ajută municipalitatea la contractarea unui credit de maximum 100 de milioane de lei.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/parcarea-subterana-din-parcul-botanic-a-primit-unda-verde-robu-vrea-credit-sa-o-ridice-pana-in-2021/2137910
http://www.tion.ro/metroul-timisoarei-varianta-2019-cu-doua-linii-dumbravita-mosnita-noua-si-sagului-aeroport-harta-lui-robu/2229085
Citiți principiile noastre de moderare aici!