Scena golită de oameni, locuită de instrumente tăcute pe care, în penumbră, lumini albastre aruncă reflexii fantomatice. Sala Capitol aducând mai degrabă cu un punct fluid din zona crepusculară, decât cu locul unde oameni serioși ascultă Mozart. Din surse detectabile în high-tech, curge o muzică bizară, captivantă. Din vreme-n vreme, o trompetă se-aude live de unde nu te aștepți, într-un cadru de ușă, la un balcon sau din public. Așa a început joi seara, prima ediție a Festivalului de Muzică Nouă Intrada, cu lucrarea „Mouvement pour un dromadaire egare” (remix pentru trompetă și mediu electroacustic) a compozitorului timișorean Gabriel Almași, excelent interpretată de trompetistul Sergiu Cârstea, a cărui ”ubicuitate muzicală” a fost o adevărată performanță.
Programul primei seri a continuat cu Toccata pentru pian a maestrului Remus Georgescu, cântată de Sorin Dogariu, și cu melancolica Ad astra a Corneliei Tăutu, într-o interpretare suavă, seducătoare, a Alexandrei Guțu (violoncel) și Mihaelei Faur (harpă). Spectacolul tobelor a fost deschis de Percutissimo, ansamblul condus de Doru Roman, cu Hexagonul lui Adrian Pop. Unul dintre momentele sublime ale concertului i s-a datorat compozitorului Gabriel Mălăncioiu: „Profetul: Despre Frumusețe”, o bijuterie de lucrare, a fost interpretată în primă audiție absolută de Ansamblul ATEM cu soprana Valentina Verlan, a cărei voce pur și simplu frumoasă, imaculată, reverberată la final în cutia de rezonanță a pianului, a adus la incandescență narațiunea muzicală.
Au urmat Flori de Câmp cântate de orchestra camerală dirijată de Matei Pop (lucrare de Ulpiu Traian), un concert al germanului Robert Dycke, având-o solistă pe pianista Andreea Dumitrescu, și Lineamenti pentru orchestră de coarde, o lucrare foarte coerentă a maghiarului Miklos Maros. Maestrul Valentin Timaru a venit la Timișoara special pentru a asista la prima audiție absolută a lucrării sale Contraste, scrisă special pentru trio-ul timișorean cu acest nume, fascinant interpretată de destinatari: Doru Roman (percuție), Ion Bogdan Ștefănescu (flaut) și Sorin Petrescu (pian).
Pianista Adriana Dogariu a interpretat lucrare a ilustrului compozitor timișorean stabilit în Franța Horia Șurianu, Sonatanos, compoziție al cărei titlu palindromic se reflectă perfect în structura partiturii. Cu flaut bas, un instrument destul de rar auzit pe scene din România, Ion Bogdan Ștefănescu a interpretat/recitat subtil și rafinat ”Un main immense”, compoziție a Mariei Cârneci ilustrând un poem al surorii sale, Magda Cârneci. ”Idile și guerille”, masculin/feminin, Yin -Yang pe clape alb/negre, lucrare a lui Dan Dediu, i-a avut interpreți perfecți pe Manuela și Dragoș Mihăilescu. Plecarea în străinătate, de Urmuz, a fost jucată/cântată savuros de pianistul Sorin Petrescu, cu lucrarea Laurei Manolache. După trei ore de muzică senzațională, proaspătă, captivantă, lucrarea compusă de Adrian Iorgulescu special pentru Trio Contraste, intitulată ”Trident”, a adus un final spectaculos, exuberant, fantezist concertului inaugural.
În continuare, Festivalul Intrada, provoacă publicul la un adevărat maraton de experiențe artistice inedite. „Intrada este o încercare temerară de a atrage atenția publicului asupra muzicii timpului nostru. Dacă Bach și Mozart ne sunt prieteni pentru că i-am întâlnit ades până și în desene animate ori sunetul de apel al telefoanelor mobile, nu la fel stau lucrurile cu muzica ce se compune în ultimii ani. Intrada propune un meniu bogat și divers, oferă alăturări surprinzătoare de film, muzică nouă și poezie consacrată, de instrumente tradiționale și mediu electroacustic, teatru instrumental și tragedie antică, o adevărată galerie cu oglinzi paralele a muzicii timpului nostru”, subliniază organizatorii festivalului.
Evenimentele vor continua astfel:
– vineri, 26 septembrie 2014, în sala Capitol, de la ora 19, Portret componistic: „Viorel Munteanu la 70 de ani”, susținut de orchestra și Corul Filarmonicii Banatul, dirijor Matei Pop, cu participarea extraordinară a actorului Mircea Albulescu.
– sâmbătă, 27 septembrie 2014, de la ora 10.00, Galeria Jecza are loc simpozionul de muzicologie ”Din secolul XX spre secolul XXI – Convergenţe şi divergenţe”, urmat, la ora 12, de un concert de muzică electroacustică cu următorul program susținut de Ion Bogdan Ștefănescu, Doru Roman, Hortensia Miclea, Cristian Miclea; de la ora 17, la Biserica Millenium, concert de orgă Remus Henning, intrarea liberă; de la ora 19, în Galeria Calpe (Bastion) – Recital Trio Syrinx ( Dorel Baicu – flaut, Dorin Gliga –oboi, Pavel Ionescu – fagot), invitat violonistul Lucian Petrila, proiecții video Cristian Tzecu.
– duminică, 28 septembrie 2014, de la ora 16.30, la Librăria Cartea de Nisip va fi Recital Duo de chitare Conradi-Gehlen (Germania), iar de la ora 19, concert cameral la Muzeul de Artă.
– luni, 29 septembrie 2014, de la ora 19, în Sala Capitol, Matthias Müller va susține un recital de clarinet bas cu senzori acustici, iar de la ora 20, în aceeași sală va începe recitalul susținut de Ljubiša Jovanović (flaut) și LjiljanaNestorovska ( harpă).
Un eveniment excepțional va încheia marţi, 30 septembrie 2014, de la ora 19, în sala mare a Teatrului Maghiar de Stat Csiky Gergely, prima ediție a Festivalului Intrada: spectacolul Orestia III (Eumenidele), operă, Aurel Stroe, dirijor: Cezar Verlan, cu participarea extraordinară a saxofonistului francez Daniel Kientzy.
Biletele pentru evenimentele Festivalului Intrada costă 10 lei (pentru elevi, studenți și pensionari – 5 lei) și se găsesc la Agenția Filarmonicii Banatul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!