Intrăm la grupa în care învață copiii de clasa zero, clasa I și a II-a, la Școala Montessori. Pedagogul Edith Francisca Gheorghiu este printre copii și le explică acestora pe hartă unde se află diferite țări. Totul se desfășoară într-un mod relaxant. Copiii sunt la un covoraș și găsesc tot felul de țări pe harta lumii, iar unde nu știu întreabă pedagogul sau colegii. Trei copii stau la o masă și învață, prin intermediul unui joc, tabla înmulțirii. Unul dintre cei mici deja o știe, și mai repetă cu cele două colege, care acum îi deprind tainele.
„Copiii vin la ora 8. La noi la școală copiii îngrijesc întreg mediul înconjurător și își aleg sarcini în administrarea sălii. Sunt copii care vin mai devreme tocmai pentru că sarcina lor este să pună masa, ei își aleg aceste servicii. Unii vin, pun masa, alții intră în sală și vor să citească. Sunt tot felul de materiale didactice variate pe rafturile sălii, ei iau materialul singuri, se pun și studiază. Dacă este vorba despre un material pe care copiii știu că nu îl cunosc așa cum trebuie, îl iau de atâtea ori până când îl aprofundează. Foarte mulți copii iau materiale de citit sau orice fel de materiale, ortografie, geografie. Cei mai mici au puzzle-uri, lucrează senzorial. Pot să le deseneze, își dezvoltă motricitatea mâinii” spune Francisca Gheorghiu.
Dimineața, în jurul orei opt, după ce copiii termină de citit, mănâncă, în timp ce o parte din grupă are cercul de dimineață, cam 40 de minute, unde pedagogul lansează teme de studiu, aduce anumite subiecte în centrul atenției, cum ar fi gramatică, matematică, geografie, istorie și alte discipline sau discută teme organizatorice.
Apoi încep prezentările, pe care le face pedagogul. Li se prezintă diferite materiale care mijlocesc cunoașterea unor unități de învățare. Copiii au însă libertatea de a alege ce doresc să studieze în momentul respectiv, cu cine, unde și pentru cât timp. Un copil mare care știe tabla înmulțirii sau împărțirii o poate prezenta unuia mai mic.
„Copiii se verifică cu ajutorul materialelor, sau cu ajutorul meu. Își doresc să facă tot mai bine, a greși e firesc în procesul de învățare. Ei se motivează unul pe altul. În Montessori, cei mari sunt mici pedagogi, știu și pot deveni «antrenori» de citit, la socotit, ei sunt creativi, își dezvoltă creativitatea și căutăm soluții pentru problemele care apar”, spune pedagogul lor.
Prima parte a cursurilor se termină la amiază. Miezul zilei este timpul în care își fac sarcinile și ies în curte, au timp cam o oră să se recreeze, să stea în aer liber. După-amiaza au sport, sau alte activități extracuriculare, cum ar fi mindlab, percuție, jocuri Catan, karate. Este și un club sportiv la care copiii merg. La sala de sport, începând cu ora 17, copiii practică dansuri, judo, tot felul de activități. De la 14 la 15 începe cititul, 45 de minute. După-amiaza au timp să-și termine și activitățile începute dimineața.
La Montessori, un copil vine la școală la 8 și pleacă începând cu ora 17.
La Școala Montessori nu există note, iar copiii se simt în largul lor, vin și își iau singuri materialele didactice, se ajută între ei, iar atunci când nu știu ceva nu le e frică să întrebe.
La Montessori, copiilor nu le e frică să fie creativi, inovativi. Ba din contră. Copiii se simt în largul lor, iar creativitatea este la loc de cinste…
Citiți principiile noastre de moderare aici!