Delegația Timișului, formată din 40 de persoane, reprezentând 20 de firme, a fost prezentă la Budapesta, unde oamenii de afaceri au luat contact cu investitorii și producătorii chinezi. Târgul din capitala Ungariei a adus diverse posibilități de afaceri pentru cei interesați, chinezii prezentând produse diverse, de la mașini, utilaje, la chitare electrice, țesături tradiționale din mătase sau alte lucruri. Majoritatea oamenilor de afaceri chinezi au spus că nu au investit încă în România, dar ar face acest lucru. România a avut de altfel un stand la acest târg, iar unele firme care au expus sunt din Timiș.
„Încheiem o misiune economică extrem de fructuoasă, devenită tradițională. Este a treia ediție la care participăm și credem noi că facem un serviciu extrem de profitabil firmelor timișene și nu numai. Am găsit un târg extrem de bine organizat, cu produse chinezești, dar nu numai. Am văzut și prezentări ale țărilor din grup. Și noi am avut un stand foarte bine reprezentat la acest târg. Am avut o delegație extrem de numeroasă. Feed-back-ul nu îl știm în mod concret încă, dar mulți dintre agenții economici au luat contacte, avem diferite corespondențe care deja s-au purtat pe mail, liste de prețuri, tot felul de condiții de livrare. China este o piață emergentă, este cel mai mare producător de mărfuri”, a spus Darius Georgiu, vicepreședinte CCIAT.
La China Brand Fair din Budapesta au avut loc expoziții, prezentări de firmă, conferințe tematice și întâlniri de afaceri, devenind astfel o platformă de întâlnire a producătorilor, exportatorilor și importatorilor din China cu oameni de afaceri din țările europene. Pe o suprafață de 12.000 metri pătrați au expus 320 de companii chineze abilitate de Ministerul Comerțului al Chinei (MOFCOM), din 16 domenii de activitate, 50 standuri din domeniile: Cultură (drepturi de autor, film&TV, patrimoniu, artă culinară); Turism (agenții de turism, produse și destinații turistice); Sport (competiții, turism sportiv, cluburi, articole sportive); Medicină chineză (universități, spitale, clinici, producători de medicamente și remedii), agricultură, industrie alimentară, articole pentru copii, produse de sănătate, articole de uz casnic, artizanat, artă tradițională.
„Pentru mine a fost prima experiență de acest gen, împreună cu Camera de Comerț. Oportunitățile pot fi multe. Se știe că China este unul dintre cei mai mari producători ai lumii, se pot face schimburi comerciale benefice pentru firmele din România. Este foarte interesant faptul că produsele din China au o valoare de piață care poate crea un profit mult mai mare pentru societățile din România. Eu cred că aceste întâlniri sunt benefice, pentru că de la chinezi putem cumpăra absolut orice, oportunitatea și varietatea produselor pe care le putem importa din China este foarte mare și prețurile sunt extrem de accesibile pentru firmele din România. Eu am fost interesat de produse pentru piața agroalimentară și am găsit suficiente echipamente astfel încât să ne gândim pentru societatea noastră la dezvoltarea relațiilor”, a spus Cristian Matias – Nelson Prod.
În standul României la China Export Fair au fost prezente și produsele a cinci firme timișene: apă minerală de izvor (Aur a Minetal Water), vinuri (Crama Aramic), miere de albine cu proprietăți terapeutice (Terra Apis), pachete turistice (Ultramarin) și artă (Galeriile Calpe).
„Inițiativa CCIAT este una fericită, pentru că ne aduce din nou o idee mai veche de a reface o piață a prezenței românești în China și a chinezilor în România, mai ales în ceea ce privește firmele mici. Acum am avut contacte cu firme din China pe anumite domenii pe care noi le considerăm utile pe zona Camerei de Comerț din Timișoara, și anume produse pentru terapii alternative și complementare, unde știm că asiaticii sunt lideri, respectiv ceea ce înseamnă partea de alimente. În octombrie, Camera de Comerț va avea, în premieră, o foarte puternică expoziție în acest domeniu. Și chinezii pot să-și aducă aportul”, a spus Vladimir Culea, reprezentantul unei firme de organizare de evenimente
La târgul de la Budapesta a fost reprezentată și Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în Timiș – APDT.
„Pentru Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului a fost prima participare la acest târg, o participare favorizată de Camera de Comerț, și a fost o oportunitate pentru noi de a stabili primele contacte cu entități din turismul din China, în special din mijlocul țării, într-un moment în care China se arată deschisă și oamenii par tot mai dornici să călătorească. Credem că Europa de Est reprezintă un punct de atracție pentru ei și am încercat să aflăm care ar fi domeniile lor de interes, dacă sunt mai interesați de cultură, dacă sunt interesați de istorie, asta pentru a încerca să dezvoltăm, de exemplu, o rută a castelelor din regiunea noastră. Au fost câteva discuții interesante, categoric este un pas făcut în acest sens. Urmează să derulăm acest dialog online și sper să avem, în următorii ani, și grupuri de turiști din China”, a spus Delia Barbu, director APDT.
Citiți principiile noastre de moderare aici!