Viceprimarul Ruben Lațcău a declarat luni, 22 ianuarie, că, din cauza ordonanței de reducere a unor cheltuieli bugetare, STPT va trebui să renunțe la câteva curse. Asta pentru că șoferii nu mai pot face ore suplimentare decât într-un plafon mult mai mic. Astfel, s-a decis scoaterea unor curse de seară, pe care nu se prea înregistrau pasageri.
„Săptămâna trecută, de la STPT a venit o adresă către SMTT prin care s-au propus o serie de optimizări ale rutelor de transport atât în județ, cât și în Timișoara, optimizări care au fost în primul rând impuse de aplicarea de la 1 ianuarie a «Ordonanței austerității» pe care îl guvernul Ciolacu a implementat-o. Ordonanța prevede niște limite salariale în cadrul STPT-ului, iar aceste limite salariale blochează numărul de ore suplimentare pe care șoferii le pot executa în mod normal. (…)
Aici a fost principala problemă și aici a fost principala nevoie de a face aceste optimizări, optimizările nu elimină nicio rută în acest moment. Nu fac nici o comasare de rută în acest moment, au ca si rol doar să fac optimizări pe transport seara. De exemplu, au fost rute de transport la nivel de județ, unde după ora 20:00 – 21:00, mai erau poate unul-doi călători pe trei, patru rute dus-întors. Și atunci, aceste optimizări au fost făcute în așa fel încât, după ora 22:00, a fost făcută o reducere pe transport, atât în județ, cât și în Timișoara. (…) Obiectivul acestei aceste optimizări, precum spuneam, este acela de a ne asigura că rutele pe care le avem planificate sunt și rute care pot să fie executate”, a declarat Ruben Lațcău.
Lațcău a mai explicat că, în ultimii patru ani, autoritățile județene au renunțat la 63 dintre cele 85 de linii existente, iar comunele rămase fără legături au apelat, la rândul lor, la SMTT. De unde și situația din prezent, cu cea mai extinsă din țară, în același timp având, însă, și cea mai mică densitate.
Nevoie, în continuare, de șoferi
Tot viceprimarul a amintit și de nevoia de șoferi de le STPT. Deși s-au făcut 30 de angajări la finalul anului trecut, încă ar fi nevoie, aproximativ, de încă 120. Asta cu toate că recent a fost aprobată și o nouă organigramă la societatea din subordinea primăriei. Una care elimină aproape 200 de posturi, majoritatea administrative, dar, ce-i drept, oricum vacante. O parte a nevoii de personal de bord ar putea fi ocupată și de absolvenții cursurilor de pregătire desfășurate, de asemenea, la STPT.
„Luna aceasta am aprobat în consiliul local o nouă organigramă. S-au făcut anumite eficientizări de personal și reduceri de personal TESA anul trecut. La sfârșit de an, STPT a majorat salariile pentru șoferi. Avem undeva la 4.000 RON, salariul net de început pentru un șofer de autobuz. Obiectivul acestor majorări au fost tocmai sa atragem șoferi. În lunile de sfârșit de an, noiembrie și decembrie, s-au angajat undeva la 30 și ceva de șoferi. Avem de asemenea, undeva la 20 de șoferi în pregătire în școală. Avem de asemenea, vatmani în pregătire în școală și avem și un număr de oameni care s-au înscris și care vor intra în cursuri de pregătire. (…) Practic, funcționăm în amândouă paliere. Pe de o parte, pregătim personal, ca să putem să-l introducem pe autobuz sau pe tramvaie și, pe de altă parte, încercăm să angajăm șoferi care au deja experiență și care pot a doua zi să înceapă să presteze transport public la nivel de oraș și de și de zona metropolitană”, a conchis viceprimarul.
Vă amintim, săptămâna trecută, consilierii locali din Timișoara au aprobat un proiect de hotărâre care, practic, a deschis drumul spre aprobarea unei noi organigrame la STPT. Una care desființează 198 de posturi, dintre care doar 37 sunt și ocupate. Chiar și persoanele care le ocupă, însă, ar putea rămâne în cadrul societății, dacă există vreun post liber compatibil cu studiile deținute de acestea.
Vor fi afectate de „optimizare”, mai mult sau mai puțin, aproape toate liniile de transport public operate de STPT. Detalii despre numărul de curse scoase de pe fiecare găsiți AICI. Noile grafice, de asemenea, pot fi găsite pe site-ul operatorului, AICI.
UPDATE. Stănușoiu acuză SMTT că nu ar fi respectat procedurile legale
„De doi ani reclam derapajele de la SMTT și STPT pentru că STPT este operatorul care prestează serviciul transport public pentru SMTT. Săptămâna trecută, joi, a fost convocat Consiliul Director al ADI-SMTT pe ordinea de zi neexistând acest punct al reducerii numărului de curse. Ne dorim să vedem, în perioada următoare, procesul verbal al ședinței și dacă nu s-au respectat procedurile legale și normele în vigoare vizavi de aceste decizii și discuții care ar fi trebuit să fie înainte de luarea deciziei, vom ataca din nou pe toate căile posibile legale hotărârea aceasta. Motivația cum că șoferii nu pot să fie plătiți pentru orele suplimentare pe care le fac pentru că ar depăși 80% din salariul domnului director Cocheci de la STPT mi se pare o aberație, în condițiile în care STPT, în urmă cu câteva săptămâni, anunța că își reorganizează structura și desființează peste 200 de posturi. Adică în orice societate normală, angajezi mai mulți oameni, dacă ai ce să faci cu ei. STPT merge în sens invers, probabil că asta e direcția administrării publice de la Timișoara.
În momentul în care scoți 12 curse de pe Ghiroda, înseamnă că vor fi locuitori din Ghiroda care vor trebui să folosească alte mijloace de transport pentru a veni în Timișoara și din Timișoara spre Ghiroda, ceea ce cu timpul va face ca transportul public să devină mai neatractiv decât este la ora asta. Pentru că și la ora asta, dacă ne uităm pe grafice, cei care folosesc cu precădere transportul public sunt elevii, studenții și pensionarii, din păcate. Cei mai mulți dintre cei activi, să spun așa, cei care lucrează în Timișoara sau din Timișoara în zona periurbană, pentru că Ghiroda are forță de muncă destul de mare, folosesc cu totul alte mijloace de transport în comun decât transportul public, pentru că nu le servește interesele, iar standardele la care se face transport public sunt foarte reduse. Aștept să văd răspunsurile pe care le vom primi de la SMTT și, în funcție de asta, vom merge mai departe”, a afirmat, luni, Ionuț Stănușoiu, primarul liberal al comunei Ghiroda.
Edilul a mai precizat că Primăria Ghiroda are un proces pe rol cu SMTT pentru modul în care a majorat tarifele în urmă cu doi ani. Stănușoiu a mai precizat că aproximativ 1.800 de persoane sunt afectate direct de scoaterea acestor curse de către SMTT, „cam acolo se ridică numărul de elevi și pensionari care folosesc cel mai des aceste mijloace de transport în comun”.
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XIn Tm nu mai exista transport, de cand trebuie sa ducem toti satenii in tot judetul, stam cate O ORA minim dupa orice misjloc de transpopty.
Satenii NU PLATESC IN MARE PARTE BILETE!!!!
De ce noi timisorenii trebuie sa stam cu orele in ploaie si frig in timp ce trec pe langa noi o gramada de autobuze M, care merg las sate…
DIN BANII NOSTRI s-au cumparat autobuze si noi stam in frig si ploaie, cat de idiot sa fi sa accepti asa ceva pe banii tai???
Timisoreni treziti-va!!!!!!!!!!!
-
Da, da!!! Punem mana pe furci si pe coase si dam navala in Dumbravita, Giroc si Mosnita sa le cerem bani pe biletele neplatite!
-
In Giroc nu
-
OK, acolo mergem cu bere
-
-
-
esti userist?
-
Da, țăranii care merg la Conti sunt de vina. STPT-ul ramas in anii 80 nu are nicio legatura cu problema. Oricum, daca nu esti constrans, nu apelezi la transportul in comun, deoarece: jeg, frig iarna, cald vara, imbulzeala, vine rar, ajunge greu la destinatie.
Pana nu se taie conducerea, busul desi o inventie buna, e o pacoste pentru toti.
Incompetenta si ticalosia celor care conduc STPTT din Timisoara inseamna optimizare.
-
Tu ai pune in circulatie masini care circula goale? Ori le-ai distribuii acolo unde sunt pline si e nevoie de ele?
-
Cat de mizerabil este comentariul tau. Nu ti-e rusine sa fi postac userist? Credeam ca sunteti peste postacii lui Lae, dar tot la fel de ticalosi sunteti.
-
singurul lucru ce s-ar putea numi optimizare e ca aceste autobuze sa aiba linie separata pe sosea, fara a se intersecta cu autoturismele, altfel egal cu 0 orice
-
S-o crezi tu! Singura optimizare e anularea de pe rute unde circula goale si sa fie mutate in oras, unde e aglomerat non-stop! Plus autobuze de 18 metri acolo unde azi sunt de 12 si ineficiente, cu anulare de trasee comune, gen 33 cu 33 barat, lasand doar 33 de la Catedrala pana la Metro, E1 care sa intre la Shopping City si sa intoarca in giratoriu, cu statie pentru 33/E1 la biserica de langa giratoriul de la Shopping City, cu asfaltare trotuare de la MOL Auchan Aradului pana la Tristan Tzara, statii la Decathlon pentru E1, deschidere gard pietonal dinspre țepgros spre Decathlon, prelungire E1 pana la IKEA, cu statie la Petre Țuțea (comun urcare si coborare)!
Nu pot sa cred 🙂 iar agarici ăștia!
Pe de altă parte, nu strica putina mișcare.
In Romania numai saracii circula cu transportul public. Cat mai multe masini si cat mai multe benzi.