Reprezentanții Poștei Române din Timișoara au inaugurat vineri sistemul de ghidaj audio, pentru persoanele cu deficiențe de vedere. De azi, nevăzătorii vor putea utiliza aplicația „Step Hear” pentru a se orienta către și în interiorul Oficiului Poștal 1 din centrul Timișoarei. E un serviciu care va fi disponibil în mai multe oficii poștale din toată țara.
„Astăzi, Poșta Română lansează un program, în 46 de oficii poștale în municipii reședință de județ și în sectoarele din București, o aplicație, Step Hear, care vine în sprijinul clienților noștri. În cei 160 de ani de tradiție pe care o are Poșta Română, am încercat, de cele mai multe ori, să venim în sprijinul clienților noștri. Această aplicație îi poate ajuta pe cei nevăzători, dar și pe cei cu deficiențe de auz, să se poată ghida în oficiile poștale, încât să poată beneficia de serviciile noastre. (…)
Trebuie să își instaleze aplicația Step Hear. Când se apropie de oficiul poștal, se activează această aplicație și vor fi ghidați, încât să se descurce în oficiul nostru poștal”, a declarat la inaugurare Adrian Lulciuc, directorul sucursalei regionale de poștă Timișoara.
Nu doar atât, dacă nevăzătorii întâmpină dificultăți în orientarea în clădire, aceștia pot primi și asistență din partea unui angajat al poștei.
„Această aplicație este funcțională, am și testat-o personal. Mă gândesc că fiecare, cei care au o problemă și o dizabilitate, au un asistent personal. Se instalează această aplicație și, având locațiile introduse pe acel telefon, în momentul în care ajunge în fața oficiului poștal, avertizează că în oficiul poștal există și asistent personal, dacă au nevoie”, a punctat directorul oficiului județean de poștă și curierat Timiș, Nicolaie Avram.
Azi, la inaugurare, însă, tocmai persoanele nevăzătoare au avut parte de o surpriză neplăcută. Pentru a testa eficiența aplicației, au venit reprezentanții comunității nevăzătorilor din oraș și județ. Soții Cristache, Elena și Constantin, au constatat că aplicația sună altfel pe Android decât pe sistemul de operare iOS. Pe telefoanele lor nu apar toate facilitățile și indicațiile.
„Din păcate, la noi nu sunt toate opțiunile valabile, așa că așteptăm să îmbunătățească. De exemplu, descrierea audio pe care domnul director tocmai a pus-o”, a spus Elena Cristache.
„Mai clar, nu auzim informațiile pe care le aud pe Android, din cauză că aplicația aceasta a fost adaptată pentru acest sistem, și, pe iOS, se pare că trebuie mai multă atenție. Există un asemenea sistem și la Liceul Teoretic Special „Iris”, unde eu sunt profesor și acolo merge, funcționează aplicația, în anumite limite. Dar, tot așa, pe iOS sunt probleme. De doi ani o am. Am semnalat aceste probleme. Acum sperăm că, poate, în spațiul public, să fie altă percepție”, a venit în completare Constantin Cristache.
Accesibilitatea pentru alte tipuri de deficiențe?
La inaugurarea sistemului au participat și reprezentanții asociațiilor de persoane cu deficiențe de auz, dar și cei cu handicap locomotor. Pentru persoanele surde, poșta este foarte greu accesibilă, ca multe alte instituții publice, de altfel. Există o altă aplicație, care ar putea ajuta în acest sens și care se găsește, ce-i drept destul de rar, în câteva instituții publice din Timiș.
Însă Timișoara nu este atât de accesibilă pentru persoanele cu deficiențe de auz.
„Sincer? Nu. Pentru că ar însemna ca fiecare instituție să aibă un interpret. În momentul de față,în Timișoara, suntem doar doi interpreți. Eu și doamna Angela Mate. Dar aplicația pe care o avem noi, „Voci pentru Mâini”, ajută pentru a facilita comunicarea între instituții și persoanele surde. Sunt instituții în Timișoara care au această aplicație. AJPIS-ul, câteva primării din județ, totuși cam puține”, a declarat pentru Tion Laura Coloja, interpret în limbaj mimico-gestual.
Pentru persoanele cu handicap locomotor, lucrurile arată ceva mai bine. Cele mai multe clădiri au rampe de acces, iar transportul în comun este adaptat nevoilor lor. Iar, acolo unde nu s-a ușurat accesul, oamenii „se descurcă”.
„Spațiile publice sunt, hai să spun, 95% accesibile. Au rampe, au lifturi, au elevatoare, inclusiv la Oficiul Poștal 1.(…) Poate să intre un om în scaun rulant, lejer. Ușile acelea, într-adevăr, sunt culisante, ar trebui ajutat, însă un om în scaun rulant se descurcă. Ar fi loc de îmbunătățiri, recunosc, dar oamenii de genul acesta sunt foarte inventivi. Poate că pare absurd, dar s-au adaptat”, a spus pentru Tion președintele Asociației Handicapaților Locomotor din Timișoara, Petronela Stoianov.
Deocamdată, această facilitate, oferită persoanelor nevăzătoare, este disponibilă doar în cadrul Oficiului Poștal 1 din Timișoara. Oficialii instituției spun că se lucrează la instalarea infrastructurii de accesibilizare și în alte oficii poștale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!