Zmee şi zmei cu fluturi pe monociclu, îngeri care se joacă toamna şi arhangheli care pun în balanţă lumea vă întâmpină într-un atipic paradis regăsit.
„Ana Ruxandra Ilfoveanu a debutat ca peisagistă de excepţie, de mare rafinament coloristic, şi, în acelaşi timp, bazat pe o componentă telurică, susţinută de opţiunea pentru mimesisul realist personalizat de un expresionism reţinut, evident nu atât în gest sau distorsiune a modelului concret, cât pe consistenţa materiei prezente substanţial sau metaforic şi armoniile cromatice teroase. Dar generaţia sa, ce adera la poeticile suprarealismului postbelic, mai puţin interesat de deconstrucţia sensului şi semnificării, cât de apelul la un fantastic ce relectura istoria mixând-o cu legenda, cu mitul, cultiva o narativitate de un picaresc suspendat temporal, şi susţinut de un stil baroc exuberant, carnavalesc sau hieratic, orientalizant. Ana Ilfoveanu este sedusă de ilimitarea reveriei şi spaţiului/transtemporalului ficţional, aşa cum în peisagistică o fascina infinitul câmpiei, desfăşurate sub orizonturi joase. Dar perspectiva sa asupra interferenţelor dintre spaţiul (conceptual) al realităţii şi cel al naraţiei fantaste, al ficţiunii este mai curând lirică şi ludică, iar stilul său este construit pentru a sublinia graţia infantilă şi o anumită naivitate invocate ca referinţă culturală, şi, cu abilitatea artistului preocupat de adecvarea mijloacelor, la sensul imaginii/imaginării. Spaţiul se eterează, devenind o convenţie poetică ce gestionează imponderalităţi proprii, dincolo de paradoxal prin condiţia/conţinutul şi reperele proiecţiei imaginare, subiective. În ciclul Paradis, expus la Calpe Gallery, spaţiul narativ, spaţiul poetic circumscris este Paradisul, un spaţiu legitim al zborului, al întâlnirilor cu figuri angelice modernizate prin accente amuzante care permit timpului, actualităţii sublimate la câteva obiecte şi situaţii selectate din cotidianul contemporan, ca aluzii care justifică chiar referinţa la obiectele, situaţiile, simulacrele avangardei istorice. Faimoasa bicicletă devenită emblemă pentru programul dadaist în glisaj spre suprarealism, introduce în Paradis chiar pe cel mai radical iniţiator al rupturii cu tradiţia ca teritoriu cultural complex şi generator de atitudini şi dimensiuni stilistice. Creaţia Anei Ilfoveanu oferă pe lângă versiunea sa poetică accesibil îndrăzneaţă, senină, o subtilă participare la discursul contemporan despre transparenţa nivelelor arhetipale şi înnoirile de atitudine de limbaj, de restructurare a imaginarului colectiv”, consideră criticul de artă Alexandra Titu.
Calpe Gallery îşi primeşte vizitatorii între orele 16 -20.
Citiți principiile noastre de moderare aici!