Primarul Nicolae Robu a inaugurat, marți, lucrările de peste 6 milioane de euro, cu tot cu criticile aduse de bicicliști, care sunt obligați să circule în regim de „space sharing” alături de pietoni, pe un trotuar de doi metri lățime. Pentru șoferi sunt câte două benzi pe sens și alte două dedicate pe sub calea ferată.
Inaugurarea a fost una fastuoasă, cu muzică live, cu un filmuleț de prezentare și cu șampanie. Primarul Nicolae Robu a avut familia alături, atât soția, cât și cei doi copii. Fiica lui a filmat întreaga scenă, dar mai ales momentul în care edilul-șef a împărțit diplome tuturor celor implicați în proiect și momentul tăierii panglicii. Imediat după ce a tăiat panglica, Robu s-a urcat la volanul Mercedesului de serviciu și a dat o tură cu mașina, făcând cu mâna celor de pe șosea.
Deși primarul Timișoarei dădea asigurări că proiectul este excelent și că vor fi amenajate trotuare și piste de biciclete civilizate, iată că lucrarea nu este pe placul tuturor. Bicicliștii au fost lăsați deoparte, fiind obligați să împartă trotuarul cu pietonii. În schimb, șoferii au câte două benzi pe sens, chiar un total de șase benzi pe sub calea ferată, dar și aproape 50 de locuri de parcare.
Nicolae Robu a spus clar că nu îi pasă de ce cred cei mai puțini dintre timișoreni și că cei mulți contează, adică șoferii.
„Noi vrem să fie mulțumiți timișorenii cei mulți, ei și numai ei, atunci când dăm în folosință obiectivele. Sunt lucruri mărunte, dar cine are interes mai mare să se dea drumul la trafic decât primarul? Nu cred că are cineva interes mai mare, pentru că tot disconfortul, câtă vreme este șantier undeva, conduce la vorbe bune din partea unora la adresa primarului. Apropo de asta, s-a putut vedea care e percepția publicului și în aceste zile, când unii au încercat diverse instigări. Ca și altădată, a ieșit ce a ieșit altădată.
De aceea mergem înainte fără șovăială, pentru că ne confirmă timișorenii cei mulți, acolo în stradă, în contactul direct cu ei, că asta își doresc, o modernizare în forță a orașului și cei mulți înțeleg că asta nu se poate produce fără un disconfort temporar. Este un obiectiv construit de la zero. Nu este cosmetizat, este un pasaj nou, s-a distrus pasajul vechi, s-a realizat unul nou. Trebuie să fie mintea la plimbare rău de tot să spui că e doar cosmetizat”, a explicat edilul-șef înainte de inaugurare.
Șase benzi prin pasaj
Deși inițial prin pasaj ar fi trebuit să fie doar patru benzi, primarul Nicolae Robu a decis, la un moment dat, în timpul desfășurării lucrărilor, că acolo s-ar preta mai bine șase benzi. Edilul-șef a explicat că s-a făcut o modificare la proiect și că au fost îngustate puțin benzile prin pasaj, fiind făcute benzi dedicate pentru virajul la stânga și la dreapta, pe Demetriade.
„Cred că cu 10 sau 20 de centimetri a fost îngustată fiecare bandă. Nu s-a lăsat așa de mult la margine, nu știu detalii. Pistele de biciclete sunt prin tunelurile de pe margine, aici este excelent proiectul”, explica Nicolae Robu.
Edilul-șef spunea că cele șase benzi de sub calea ferată contează foarte mult, pentru că, dacă un șofer vrea să facă stânga, blochează mașinile. Așadar, s-au făcut benzi de încadrare atât pe partea stângă, cât și pe partea dreaptă, iar pentru mersul înainte sunt câte patru benzi de circulație. De la o lățime prin pasaj de doar 8,5 metri s-a ajuns la una de 23,5 metri.
Trotuar în regim „space sharing”
Reprezentanții Primăriei Timișoara au cam dat-o însă în bară cu trotuarele și cu pistele speciale pentru biciclete. Pietonii și bicicliștii sunt obligați să meargă pe un trotuar lat de 1,80 – 2 m, conform primarului. Mai mult, inițial au fost greșite indicatoarele, fiind puse semne de circulație care spuneau că trotuarul este doar pistă de biciclete, nu și trotuar. Indicatoarele greșite au fost schimbate.
Zilele trecute, Nicolae Robu făcea apel la civilizație și spunea că trotuarele trebuie folosite în regim de „space sharing”.
„Eu cred că, în condițiile date, oricine ar fi realizat ce am realizat și noi: 4 benzi auto, locuri de parcare, aliniamente de copaci și o pistă bifuncțională, în regim «space sharing» – alee pietonală+pistă de biciclete. (…) Inevitabil, bicicliștii și pietonii trebuie să partajeze spațiul de 1.80-2.00 m, civilizat, respectându-se reciproc. Lucru deloc greu, câtă vreme fluxul pietonal în zonă este unul de nivel scăzut, chiar foarte scăzut”, a explicat primarul Timișoarei, într-o postare pe Facebook.
Peste 50 de bicicliști și-au petrecut după-amiaza de luni pe strada Popa Șapcă, dorind să arate că trotuarul amenajat de primărie în regim de „space sharing” este o bătaie de joc atât la adresa pietonilor, cât și la adresa bicicliștilor.
Carosabilul de pe strada Popa Șapcă are o lățime de 14 metri, conform proiectului, tot acolo fiind amenajate și 47 de locuri de parcare, în spațiile dintre copaci și stâlpi. În locul copacilor tăiați la începutul lucrărilor au fost sădiți alți puieți.
În cadrul proiectului s-au făcut amenajări și la intersecția străzii Aristide Demetriade cu Popa Șapcă și Bd. Antenei. Lățimea străzii Demetriade nu a fost modificată, însă în intersecție a fost amenajată o a treia bandă de circulație, pentru viraj la stânga. Bd. Antenei, cuprins între str. Aristide Demetriade și sensul giratoriu între Calea Sever Bocu și Mitropolit Dr. Vasile Lăzărescu, are tot patru benzi de circulație. Proiectul a prevăzut și asigurarea legăturii Bd. Antenei cu Inelul II, printr-un sens giratoriu reamenajat. Acolo au fost amenajate trotuare și piste de bicicliști, care au fost lăsate… tot pe trotuare.
Pe Popa Șapcă s-au investit 28,5 milioane de lei cu tot cu TVA, adică puțin peste 6 milioane de euro, lucrările fiind executate de asocierea SC Sylc Con Trans SRL – SC Tableros Y Puentes SA – SC Petrucco SA.
Citiți principiile noastre de moderare aici!