Întrunirea, care a avut loc la sediul instituției, a stârnit interesul proprietarilor de terase și a durat mai bine de trei ore. Reprezentanții HORECA au expus mai multe nemulțumiri.
Conform Regulamentului, există unele modificări prevăzute, precum tipul de mobilier de terasă care poate fi amplasat în Timișoara, modul de amplasare a acestuia pe o serie de străzi din zona cartierelor istorice, dar și obligația ca societățile care amplasează terase în zona pietonală să asigure spațiu pentru trecerea autospecialelor de poliție și pompieri și să faciliteze circulația pietonală, lăsând 1-2 metri liberi.
De asemenea, ca o prevedere nouă s-a stabilit faptul că se poate amplasa mobilier de terasă pe o adâncime de maximum 1 metru pe toată lungimea frontului stradal, exclusiv mese și scaune, cu condiția prezentării unui plan de amenajare a terasei care va fi avizat de către arhitectul-șef.
Proiectul poate fi consultat AICI.
La începutul dezbaterii, arhitectul-șef al orașului, Gabriel Almăjan, le-a spus celor prezenți că își dorește ca folosirea spațiului public să fie una calitativă.
„Aceste amenajări exterioare pe care le vedem astăzi și pe care am dori să le vedem în viitor să fie integrate cu mediul construit, în special în zonele protejate, astfel încât să nu le afecteze imaginea și funcționalitatea. Mentenanța spațiului public, care înseamnă curățenie, ar trebui asigurată”, a spus arhitectul-șef al orașului, Gabriel Almăjan.
Consilierul local Paula Romocean (USR) a făcut parte din grupul de lucru care a gândit modificările Regulamentului de funcționare a teraselor și a spus că revizuirea era necesară deoarece acestea își desfășurau activitatea după niște reguli aprobate în anul 2011, înainte ca zona Cetate să devină pietonală.
„Am observat că a crescut o indisciplină în ceea ce privește cromatica, dimensiunile, dar și tipul de mobilier folosit în special în zona protejată. Dorim să aducem prin acest nou Regulament echilibru pentru cei care stau la terase sau se plimbă, echilibru cromatic și echilibru fonic”, a explicat consilierul Paula Romocean.
Patricia Bociu, președintele Uniunii Gazdelor Bănățene, inițiatorul dezbaterii, a afirmat, în numele colegilor de breaslă, că unele puncte ale regulamentului par redactate din birou.
În privința măsurii retragerii definitive a autorizației prin dispoziție a primarului, după trei abateri consecutive, Patricia Bociu a spus că trebuie să se țină cont de faptul că angajații ar putea să nu respecte unele prevederi, iar patronii să fie sancționați. Un exemplu ar fi nepurtarea ecusonului, o abatere minoră.
Potrivit noile reglementări, umbrelele și copertinele trebuie să fie crem-bej și să nu fie inscripționate.
Consilierul local Roxana Iliescu (Pro România) a fost de părere că modelul este limitativ.
„Post-pandemie, oamenii s-au obișnuit să aibă o anumită distanță la mese. Dacă ne-ați forța să comprimăm acest spațiu, mesele ar fi mult mai apropiate și atunci s-ar crea un disconfort. Suntem de acord cu distanța de trei metri de la clădire, dar ar fi bine să se interzică accesul pe biciclete în zona pietonală”, a fost de părere reprezentantul altei terase. Acesta a cerut și stabilirea unui orar fix de aprovizionare.
Consilierul județean Ioan Sorincău (PSD) a reușit să facă o glumă deplasată în timpul dezbaterii. Acesta a întrebat cine este inițiatorul proiectului de hotărâre privind modificarea Regulamentului ce privește funcționarea teraselor. City-managerul Matei Creiveanu i-a răspuns că aparatul primarului, prin Direcția de Urbanism.
„De aparatul primarului câteodată se bucură soția, așa că să lăsăm aparatul deoparte”, a spus Ioan Sorincău, care, abătându-se de la subiectul dezbaterii, a început apoi să vorbească despre faptul că pe site-ul Primăriei Timișoara nu se respectă ortografia și punctuația.
Proprietarul unei terase din Piața Libertății s-a plâns că, după o investiție de 500.000 de euro în reabilitarea imobilului istoric unde are restaurant, acum află că nu mai poate funcționa cu terasa deoarece vestigiile fostelor băi publice trebuie puse în valoare.
„Avem o problemă cu lățimea de trei metri, asta înseamnă că vom rămâne cu jumătate dintre mese la cele trei puncte de lucru din centrul istoric”, a spus reprezenta unei societăți comerciale, iar Matei Creiveanu i-a răspuns: „n-aș vrea să fiți în locul unui pacient care așteaptă într-o salvare să facă slalom printre terase”.
Arhitectul-șef Gabriel Almăjan a atras atenția că ISU are reguli stricte în această privință, iar acestea trebuie respectate astfel încât toată lumea să fie în siguranță.
O altă problemă ridicată de participanții la dezbatere a fost cea a branșării teraselor la curent. Regulamentul, în forma lui actuală, prevede că terasele nu vor mai putea fi branșate la curent electric, deci nu vor mai putea fi iluminate vara, pe timpul nopții, și nici încălzite iarna. Alternativa pentru încălzire? Buteliile.
„Viziunea administrației despre terase este că acestea reprezintă mobilier amplasat pe domeniul public, nimic mai mult”, a spus city manager-ul Matei Creiveanu.
Vă reamintim, timișorenii au fost așteptați joi, de la ora 17, în sala de consiliu a primăriei, precum și online, pe ZOOM, să își spună părerea despre proiectul de hotărâre referitor la aprobarea Regulamentului privind condițiile de desfășurare a activităților de comerț stradal – terase pe raza municipiului Timișoara.
Pe aceeași temă:
Terasele, în dezbatere publică. Primăria vrea să facă unele schimbări privind comerțul stradal
Trimite articolul
Xpatronilor, linistiti-va, ca vi le inchide statul in septembrie din nou si o sa stam iar acasa toti.
-
Clar. Si sa vezi cu noile realitati din 22 mai cand cedam suveranitatea oms-ului, de-o sa trimita aia ca-n china mercenari sa ne tina cu forta in casa, sa vezi atunci trezit la realitate, dar va fi prea tarziu, nwo e aicea. iar generatia asta noua… vai de pasarica noastra… trezirea natiune…
-
Vai de păsăricile tale, într-adevăr, constipaționistule.
-
eu zic sa te documentezi putin, ignorantule… ciolanis a anuntat deja semnarea tratatului… germania deja vorbeste de periculozitatea si a acestui virusache… dar ignoranta…
cu siguranta ai nevoie de putin Acid 🙂-
Gataia!
-
-
mai baga un vaccin , oaie
-
-
iauzi acolo investitie 500000 de euro intr-o cladire, doar pt a avea terasa….pai si cum ma sa-ti pui terasa pe fostele bai publice, in libertatii terasa aia ocupa 1/3 din piateta, acum sa fim seriosi ca-i absurd….sa faca toata piata un birt, altul are probleme cu bicicletele, ar trebuii sa multumesti ca-ti vin aia la birt pe bicicleta ca loc de parcare pt masini diesent exist prin unirii
Voi aveți 500.000 euro să investiți în reabilitarea unui imobil? Că eu nu am! Îți dai seama ce rău o duc sărăcuții ăștia din Horeca că ei pun jos 500.000 euro să reabiliteze un imobil că să poată să își facă o terasa în fata. Vă dați seama că patronul a calculat că își scoate banii cu terasa aia. Și sigur nu a calculat că îi trebuie 15 ani sa recupereze banii. Deci vă dați seama ce jegmaneala folosesc ei la preturi, adaos comercial de 4-500% dacă învârt asemenea bani!
Și în pandemie le plângeau unii de mila cu lacrimi de crocodil, că or trebuit să ia pauza mititeii din Horeca de la jegmanitul oamenilor.
Pai in general ar trebui facilitate aceste terase, dar …
Dar este un mare DAR. Daca in zonele centrale si de divertisment (gen Pta. Operei, Pta, Unirii, etc) activitatea teraselor este benefica clientilor si deranjeaza foarte putini locuitori, in cartiere aceste terase chiar DERANJEAZA. Nu neaparat prin faptul ca exista si functioneaza noapte, ci prin nesimtirea patronilor si a clientilor. Muzica ca la balamuc, noaptea tarziu, clienti ce pleaca beti si fac galagie si scandal, adesea cu batai si circ, sunt deranjante si duc la disperare enorm de multi oameni. Iar vara este un calvar. Pana pe la ora 3 nu poti sta cu geamul deschis ca bubuie boxele si urla betivanii, plus ca tot a treia vorba este „p___ mea”. Am vazut in multe tari terase ce functioneaza noapte, insa dupa ora 22:00 doar cu muzica ambientala (in surdina) si daca cineva zbiera sau face scandal imediat era garda acolo si te alegeai cu o amenda de-ti trecea cheful de scandal.
Sa nu mai vorbesc de nunti, botezuri si alte cumetri, care sunt pur si simplu o sfidare le adresa comunitatii, prin deranjul facut.
toti patronii care fenteaza fiscul la greu se plang ca nu pot fura si mai mult! In majoritatea cazurilor platesc chirie pe o anumita suprafata dar isi intind mesele peste limita legala, blocand culoarele pietonale si facand imposibila interventia autospecialelor in cazuri de urgente. Unii cu ghivece sau jardiniere isi blocheaza in carosabil frontul stradal. Afaceristii se fac ca nu stiu ca amplasarea unor obstacole pe carosabil este o infractiune. In schimb militienii nu vad nimic in schimbul unei cafelutele oferite gratis
Pe acea Paula Romocean, ce o califică, în afară de faptul că este useristă?
Că o părere personală, de ambele părți sunt exagerări, dar sper sa se ajungă la un numitor comun, benefic pentru toată lumea. Nu trăim doar pe terase sau malluri.