Ideea unei autostrăzi Timişoara – Belgrad nu e nouă: se vorbeşte de ea de ani buni. Recent, viceprim-ministrul sârb Bozidar Delic a readus în discuţie, în cursul unei întâlniri cu autorităţile române, desfăşurată la Bucureşti, construirea unei autostrăzi care să facă legătura între România şi Serbia.
Noua autostradă Timişoara – Belgrad face parte dintr-un proiect mai amplu: ea ar urma să lege Timişoara de Belgrad şi de aici până în Italia. Noul proiect de infrastructură aparţine de coridorul european XI.
Conform proiectului, autostrada ar pleca din Timişoara, prin Vârşeţ, Belgrad, Cacak, apoi prin Podgorica şi Bar, ajungând deci în Muntenegru, de unde se poate asigura o legătură către Bari, în Italia. La finalizare, noua autostradă va avea în jur de 660 de kilometri. Teoretic, aproape 100 de kilometri din noul drum se vor găsi pe teritoriul României, urmând să asigure legătura între graniţa cu Serbia şi Timişoara, respectiv cu Coridorul IV European, care include şi autostrada Arad – Timişoara. Alţi 400 de kilometri vor reprezenta autostrada de pe teritoriul Serbiei, urmând ca în Muntenegru aceasta să străbată aproximativ 160 de kilometri.
Emil Boc a participat vineri la Summitul Iniţiativei Central-Europene din Serbia. Premierul român a anunţat că, în urma discuţiilor, miniştrii de resort din cele două ţări au fost mandataţi să identifice sursele de finanţare pentru noua autostradă, cât şi pentru o nouă centrală hidroelectrică pe Dunăre.
Pe lângă autostrada Timişoara – Belgrad, cei doi prim-miniştri au mai discutat despre posibilitatea cooptării Serbiei în proiectele energetice AGRI si PEOP. Primul îşi propune să transporte gaze din Azerbaidjan către Europa, pe ruta Baku – Kulevi -Constanţa. PEOP, respectiv Pan-European Oil Pipeline, este un oleoduct care urmează să conecteze Constanţa cu Trieste (Italia), trecând prin Serbia şi Croaţia.
Sarbii insista pentru autostrada dintre Timisoara si Belgrad
Citiți principiile noastre de moderare aici!