Ancheta în acest caz ar viza 40 de persoane care ar urma să ajungă la sediul DIICOT pentru audieri. Suspecții sunt acuzați de constituire a unui grup infracțional organizat, delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual și uz de fals. Angajații CFR ar fi creat un prejudiciu de aproximativ 6 milioane de euro după ce au vândut la fier vechi, subevaluat, mai multe vagoane din oțel.
Anchetatorii au descins în 63 de locații din Timișoara, București și celelalte orașe. Este vorba despre sediul CFR Marfă din capitală, de la Timișoara, locuințele suspecților, dar și la societățile comerciale care ar fi achiziționat vagoanele.
„În fapt, din cercetări a reieșit că, în cursul anului 2016, la nivelul unei societăți de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport. Membrii grupării sunt bănuiți că ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deșeurilor feroase din Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza unei proceduri de licitație deschisă a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria «deșeu fier vechi greu» și «deșeu fier vechi special» (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară”, transmit anchetatorii.
Prețul la care au fost achiziționate vagoanele a fost de 120 de euro per tona de fier, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru tona de fier vechi greu era de 175,88 euro, iar pentru tona de fier vechi special – oțel era 218,90 euro per tonă. Materialul rulant al celor aproape 2.500 de vagoane se încadra însă la categoria deșeurilor din fier vechi special – oțel și nu la cea de fier vechi greu.
„Astfel, cei în cauză ar fi realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% în cazul «deșeurilor fier vechi special» (oțel) și cu 46,56% în cazul «deșeurilor fier vechi greu». Prejudiciul cauzat societății de transport prin activitatea infracțională este de 6.313.748 de euro. Perchezițiile sunt efectuate cu sprijinul polițiștilor din cadrul I.P.J. Timiș, S.R.P.T. Timișoara, B.C.C.O. Alba, specialiștilor din cadrul D.G.A Timiș și jandarmilor”, transmit anchetatorii.
UPDATE. Reprezentanții societății care ar fi achiziționat vagoanele susțin că societatea lor este cumpărător de bună credință
„Societatea noastră este cumpărător de bună credinţă şi a respectat toate normele legale cu privire la adjudecarea licitaţiei”, au precizat reprezentanții societății. „Ca urmare a lipsei ofertanţilor, procedura de licitaţie deschisă a fost repetată lunar până la data de 22 august 2016, când SC REMAT SA Călăraşi a adjudecat licitaţia urmare ofertei depuse. Precizăm că preţul mare de vânzare solicitat (pentru o marfă nepregătită) a determinat SNTFM CFR Marfă SA să repete de cel puţin 6 ori procedura de licitaţie, din lipsă de ofertanţi”, arată REMAT Călăraşi.
Reprezentanții societății susțin că au cumpărat vagoanele clasate la prețul de 120 de euro pe tonă, dar că ei au fost cei care au suportat toate cheltuielile de dezmembrare, cântărire, depozitare și transport al fierului vechi rezultat. Aceste cheltuieli, spun cei de la REMAT Călărași, ajung undeva la 40 de euro pe tonă, iar prețul pieței la momentul achiziției era de 165-175 euro pe tonă astfel încât, concluzionează reprezentanții societății, ei au fost cumpărători de bună credință.
Reprezentanții Consiliului de Administrație al CFR Marfă anunță, citați de Mediafax, că vor numi o conducere interimară pe fondul anchetei DIICOT. „Contractul de vânzare-cumpărare care face obiectul dosarului anchetat de DIICOT are ca obiect valorificarea prin vânzare a fierului vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane de marfă care îndeplinesc condiţiile de casare şi care nu mai prezintă utilitate funcţională în condiţiile concrete ale activităţii proprii”, anunță reprezentanții CFR Marfă prin intermediul unui comunicat de presă.
Tranzacția dintre CFR Marfă și REMAT Călărași a fost intermediată de cei de la Bursa de Mărfuri. Aceștia confirmă vânzarea însă anunță că nu au informații despre cantitățile livrate, dar nici despre tipul și calitatea vagoanelor comercializate.
„BRM a organizat în data de 16 august 2016, Licitaţia deschisă cu nr. 162/16.08.2016 urmată de strigare liberă a preţului pentru vânzare Fier vechi provenit din tăierea a 2.450 de vagoane pe roţi proprii care îndeplinesc condiţiile de casare – ordonator CFR Marfă SA. BRM a organizat această licitaţie conform reglementărilor în vigoare şi respectând instrucţiunile primite de la CFR Marfă SA. Licitantul câştigător a fost REMAT SA Călăraşi. BRM nu răspunde şi nu are informaţii despre derularea ulterioară a contractului, nici în ceea ce priveşte cantităţile livrate, nici referitor la tipurile şi calitatea vagoanelor livrate”, transmit reprezentanții Bursei Române de Mărfuri, citați de Mediafax.
UPDATE 1. Nume importante din conducerea CFR Marfă în dosarul DIICOT
În dosarul DIICOT apar nume importante din conducerea CFR Marfă. Este vorba despre Mihuţ Constantin Crăciun, director general al CFR Marfă din aprilie 2016 până în decembrie 2016; Pavel Bărculeţ, director economic-finianciar la data la care s-au comis infracţiunile, iar apoi a devenit director general al CFR Marfă; Daniel Ciobanu, directorul operaţiuni dezvoltare în 2016, devenit director al departamentului vânzări – trafic; Eugen Tudor, în 2016 ocupa postul de director al departamentului vânzări-trafic. Alături de ei în dosar mai apar și Constantin Alupoaie, actualul director trafic, fostul manager juridic Valeriu Costea, Florin Enache, directorul departamentului vagoane și șefa biroului de urmărire acte, Mariana Căpățână.
Până la acest moment la audieri au ajuns 15 dintre cele 40 de persoane vizate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!