După ce am scăpat de blestemul contestaţiilor pentru lotul 2 din Timişoara – Lugoj, procedurile de contestare durând mai mult de trei ani, lotul a fost în sfârşit realizat. Din păcate, prea curând nu ne aşteptăm la noi inaugurări de tronsoane în această parte a ţării. Mai sunt trei loturi din Lugoj – Deva, iar perspectivele sunt sumbre.
Teoretic, în luna mai, ar fi trebuit să circulăm pe autostradă până la Deva. Situaţia din teren e complet diferită şi nimeni nu poate spune când această dorinţă ar putea fi îndeplinită. Ar trebui să fim încântaţi dacă în prima jumătate din 2016 am putea circula cel puţin pe o porţiune de 17 kilometri din lotul 2, una care să preia traficul de la Traian Vuia până undeva după Făget.
Din păcate, şi pe acest lot sunt probleme, constructorul este acelaşi care s-a ocupat de lotul de lângă Sibiu care a fost închis circulaţiei, iar autostrada, demolată.
Deşi informaţiile oficiale lipsesc, şi pe lotul timişean au fost descoperite probleme legate de construcţie. Cel mai bine s-a văzut care este calitatea lucrării când, după o serie de ploi, terasamentul de sub o parte din autostradă a fost efectiv spălat, rămânând o gaură sub asfalt. Chiar surse din cadrul Companiei de Drumuri au recunoscut, sub protecţia anonimatului, că la lotul 3 din Lugoj – Deva sunt mari probleme legate de construcţie. Deși acestea nu au fost recunoscute oficial, chiar ministrul Transporturilor, Dan Costescu, ne asigura, în cadrul unei vizite efectuate la Timişoara, despre constructorul de acolo: „Vor avea parte de o atenţie specială din partea noastră, asta pot să vă garantez în mod sigur!”.
Ecoducte şi tuneluri
De unde s-ar termina cei 17 kilometri amintiţi încep, de fapt, marile probleme ale construcţiei, atât pe lotul 2, cât şi pe lotul 3. Este vorba despre o serie de tuneluri şi ecoducte, cerute de asociaţiile de mediu şi impuse de Agenţia de mediu. Acestea ar urma să fie folosite de animalele sălbatice pentru a trece de pe o parte şi cealaltă a autostrăzi, în procesul de migraţie. Din păcate, aceste construcţii prelungesc şi mai mult durata de execuţie a autostrăzii. Oricum, pe aceste loturi lucrările nu erau prea înaintate.
Mai bine stăteau lucrările la lotul patru, singurul construit de o societate românească, aceiaşi care a realizat şi lotul 1 din Timişoara, în timp record. În ciuda problemelor numeroase apărute aici (cimitir ilegal, peşteri cu lilieci, familii de castori, halde de steril) firma şi-a văzut de treabă şi a depăşit limita de 40% din lucrare efectuată. Aceasta până când Inspectoratul în Construcţii şi-a adus aminte că pentru acel lot, mai precis pentru două dintre porţiuni, nu există autorizaţii de construcţie. Din păcate, cineva de la Compania de Drumuri nu şi-a făcut datoria şi nu a solicitat aceste documente.
Kilometri și milioane de euro
Cele trei loturi de autostradă adună mulţi kilometri şi sunt realizaţi în zone de relief dificile, diferite de cele realizate în Banat şi deja funcţionale. Sumele licitate de constructor au fost cu mult sub cele la care s-a pornit licitaţia de atribuire, unii specialişti spun că aceasta ar însemna să se facă rabat şi la calitatea lucrărilor.
Lotul 2 a fost adjudecat pentru 562 milioane de lei, la 52% din valoarea iniţială. Are 28,7 kilometri, de la Traian Vuia până la Holdea. Ordinul de începere al lucrărilor a fost noiembrie 2013, iar finalizarea ar fi trebuit să aibă loc în mai 2016. În prezent, stadiul lucrărilor a trecut de 30%.
Lotul 3 are 21,14 kilometri, de la Holdea la Ilia. Preţul de adjudecare a fost de 579, 9 milioane de lei, adică 57,5% din estimarea iniţială. Data de începere a lucrărilor şi termenul limită de finalizare este acelaşi ca şi la lotul precedent. Stadiul lucrărilor a depăşit 30%.
Cel de-al patrulea lot face legătura cu autostrada Deva – Sibiu, la Şoimuş. Lotul a fost adjudecat pentru 419 milioane lei, cea mai mică valoare de adjudecare faţă de preţul iniţial, adică 40% din acesta. Termenele de pornire a lucrărilor şi de finalizare sunt aceleaşi, adică noiembrie 2013 şi mai 2016. Stadiul lucrărilor, la ultima estimare, era în jur de 43%.
Din păcate, nimeni nu poate estima când se va putea circula efectiv pe aceste drumuri, problema ecoductelor şi tunelurilor şi perioada de realizare a acestora cântărind destul de mult. Din păcate, unele estimări ale specialiştilor împing acest termen spre 2017…
Citiți principiile noastre de moderare aici!