Aleşii locali ai Timişoarei vor avea pe ordinea de zi a următoarei şedinţe de consiliu un proiect de hotărâre prin care li se cere să aprobe documentaţia tehnică pentru amenajarea muzeului transportului public „Corneliu Mikloşi”.
Regia Autonomă de Transport Timişoara are un astfel de muzeu, dar acesta a funcţionat în condiţii improprii.
„Istoria acestui muzeu începe în anul 2000, an în care se înființează asociația non-profit Tram Club Banat, din care fac parte pe lângă RATT și regiile de transport din Arad și Reșița. Printre scopurile acestei asociații se enumeră conservarea tramvaielor istorice, utilizarea acestora în cadrului turismului urban durabil, dar și studierea istoriei transportului public din Timișoara. Ca urmare a eforturilor comune ale TCB și RATT, s-a dezvoltat treptat o colecție de tramvaie (…) S-a reușit reabilitarea unora dintre tramvaie. Dintre acestea sunt menționate tramvaiele destinate transportului de persoane: vagonul tras de cai, vagoanele cu dublă comandă <Gemene>, vagonul motor Timiș T1-62, vagonul Electroputere V 54 , vagonul ITB Vo58, trenul alcătuit din vagon motor + vagon remorcă Timiș 2, tramvaiul Duwag GT8 N, dar și exemplarele utilitare: vagonul Lowry, vagonul cu plug pentru zăpadă și vagonul polizor. În acest moment, muzeul a intrat într-o etapă de reorganizare, urmând că spațiile alocate să fie reamenajate și adaptate în vederea unei prezentări corespunzătoare a exponatelor și a frumoasei și interesantei istorii a companiei de transport. Ca atare, pe perioada desfășurării lucrărilor, muzeul este închis pentru vizitatori”, anunţă cei de la RATT pe site-ul lor.
În colecţia Regiei locale de transport se regăsesc şi vehicule donate de muzee similare din Austria – vagoanele platformă ce au numerele de parc 6411 și 6010, primite că donație de la Mariazell, precum și vagonul de transport persoane de tip L, donat de către municipalitatea vieneză, dar și câteva troleibuze și autobuze vechi.
Ce li se propune acum consilierilor locali?
„Amenajarea muzeului de transport public Corneliu Miklosi este unul din obiectivele programului de investiţii al Municipiului Timişoara şi RATT, de realizare a dezvoltării durabile, respectiv restaurarea şi valorificarea durabilă a patrimoniului cultural prin amenajarea unui muzeu de transport public în clădirea vechiului Depou de tramvaie de pe Bulevardul Take Ionescu nr. 83. Clădirea vechiului depou de tramvaie din Bd. Take Ionescu nr. 83 este proiectată în anul 1925 şi construită în anii 1926 şi 1927, având o suprafaţă totală construită de 2.169 mp. În urma expertizelor tehnice s-a stabilit necesitatea demolării acestora, proces în urma căruia s-a putut amenaja o suprafaţă de aproximativ 1000,00 mp, căreia îi poate fi dată o nouă destinaţie. Ca urmare a procesului de reorganizare şi modernizare a RATT aceste clădiri au devenit nefuncţionale, ele necesitând un proces de restaurare şi reabilitare, ţinând cont şi de valoarea istorică şi culturală a acestora”, spun reprezentanţii municipalităţii.
Pentru atragerea publicului vizitator şi creşterea interesului turistic se propun: amenajarea unui spaţiu expoziţional unde să fie prezentate tramvaiele vechi, reamenajarea atelierelor, cu expunerea utilajelor folosite şi explicarea tehnologiilor, amenajarea unei încăperi pentru vizionarea de filme documentare, conferinţe, prezentări, etc., amenajarea unui spaţiu pentru activităţi culturale în aer liber, a unei staţii pentru plecarea şi sosirea curselor de agrement şi a unui mini-amfiteatru, amplasarea unui panou pentru proiecţii.
Există deja un proiect tehnic întocmit, şi detalii de execuţie şi autorizaţie de construire inclusiv, iar RATT ar urma să doneze documentaţia pentru această investiţie, realizată de o firmă privată, primăriei.
Investiţiile sunt estimate la peste 2 milioane de euro cu TVA inclus.
„Valoarea totală a investiţiei ,,Amenajare muzeu transport public Corneliu Miklosi” este estimată la 7.425.933,06 lei fără TVA, respectiv 1.681.216,44 Euro fără TVA (1 euro =4,4170 lei la data de 22.10.2014)”, precizează autorităţile locale.
Lucrările ar urma să fie realizate în decurs de 2 ani, din bani de la bugetul local.
Citiți principiile noastre de moderare aici!