Legătura feroviară între Banatul românesc și cel sârbesc – și între România și Serbia, de altfel – este, în prezent, inexistentă. De aceea, mai multe persoane interesate de o posibilă reluare a curselor între Timișoara și Vârșet, anulate de la 1 august 2017, au lansat o petiție prin care cer găsirea unei soluții. Un cititor Tion ne-a trimis și nouă această petiție.
„Prin această petiție solicităm reluarea traficului feroviar de călători între România și Serbia prin repunerea în circulație a trenurilor de călători pe relația Timișoara Nord- Vârșeț și retur. După cum se știe, începând cu data de 01.08.2017 au fost întrerupte toate legăturile feroviare dintre România și Serbia, ceea ce afectează libertatea de circulație a cetățenilor care au nevoie de un mijloc de transport sigur, rapid, confortabil și accesibil pentru deplasările transfrontaliere între România, Serbia și Muntenegru. În prezent, atât cetățenii români, cât și cei sârbi nu mai au la dispoziție niciun serviciu public de transport terestru care să lege Banatul Românesc de cel Sârbesc, fapt inacceptabil”, se arată în textul petiției publice.
Până la momentul redactării acestui articol, petiția nu a reușit să strângă decât opt semnături, dar, cu toate acestea, discuția asupra utilității acestei curse este bine-venită. Petiția poate fi semnată AICI.
Apel către autorități
Autorii petiției cer, astfel, găsirea unei soluții pentru reluarea legăturilor feroviare între România și Serbia. Aceștia se adresează, printre altele, atât Ministerului Transporturilor, cât și companiei publice CFR Călători.
„Serviciul de transport public feroviar de călători este un serviciu social care trebuie să fie finanțat din fonduri publice (subvenționat). Utilitatea acestui serviciu este incontestabilă, chiar dacă nu generează profit imediat in contabilitatea societăților prestatoare. Nu din acest punct de vedere trebuie analizată utilitatea acestui serviciu. Transportul feroviar public de călători este util în primul rând datorită beneficiilor suplimentare pe care le generează pentru societate: relații umane, turism, comerț, etc., adică, într-un final, dezvoltare economică.
Având în vedere cele mai sus menționate, cu respect facem apel către autoritățile competente ale statului român (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Autoritatea pentru Reformă Feroviară, CFR Călători SA, Instituția Prefectului Județului Timiș, Consulatul General al României la Vârșeț, Ambasada României în Republica Serbia) să depună toate diligențele necesare astfel încât, începand din vara acestui an (2024) să se repună în circulație cel puțin o pereche de trenuri de călători pe relația Timișoara Nord-Vârșeț și retur, cu legături la trenurile sârbești care circulă pe relația Vârșeț-Belgrad și retur”, mai scrie în petiție.
Vineri, 1 martie, i-am întrebat pe cei de la CFR Călători dacă există posibilitatea reluării acestor curse, însă până la momentul redactării acestui articol nu am primit răspuns.
Cursele, oprite în 2017, din cauza „numărului redus de pasageri”
Trenurile de pe ruta Vârșet – Timișoara fuseseră introduse în 2012, având o frecvență de două curse pe zi. Compania feroviară Srbija Voz a anunțat, în 2017, că de la 1 august renunță la acestea din cauza numărului scăzut de călători. Motivul invocat, însă, nu a fost pe placul tuturor, unul dintre nemulțumiți fiind Jose Miguel Vinals, consulul onorific al Spaniei la Timişoara.
„Sunt extrem de dezamăgit pentru că trenul, Timişoara – Vârşeţ – Beograd a fost anulat. Autorităţile sârbe au decis că nu este un serviciu prioritar şi nu numărul celor care-l utilizează este redus. Sunt foarte surprins. Am mers cu acest tren în fiecare săptămână timp de aproape nouă luni. Cu excepţia câtorva ocazii, trenul a fost mereu plin. În special în timpul anului universitar, când mulţi studenţi din Serbia vin să studieze la universităţile din Timişoara. Aceştia vor fi pedepsiţi”, a scris la acea vreme Jose Miguel Vinals, pe pagina sa de Facebook, potrivit sursei citate.
O petiție pentru reluarea acestora a fost lansată și în 2019, fără vreun rezultat concret.
Pe aceeași temă:
De la 1 august cursa feroviara dintre Timisoara si Varset devine istorie
Trimite articolul
XE in interesul Timișoarei sa fie legată de cat mai multe localități, păcat ca e in subordinea guvernului, care nu vrea decat sa vadă orașul asta suferind… Sa nu mai pomenim aeroportul care an de an tot mai puține destinații oferă. Trist!
-
Toti vreti cu avionul, dar sa platiti pret de tren regio clasa a doua! De ce nu faceti petitie sa modernizeze Resita Sud – Berzovia – Oravita – Anina? S-a construit un pod peste Dunare la Calafat ca sa se circule de la Craiova pana la pod cu 20-30 km/h! Util, nu zic, dar prima care avea nevoie de modernizare era linia, sa se circule macar cu 80-100 km/h. Apoi Videle – Giurgiu – Ruse.
-
Pe rutele care vrei tu petiție nu sunt țigări fără timbru și alcool
-
Bună inițiativa, dar sa fie trenuri decente, nu acele motoare extrem de vechi.
-
Proasta initiativa!
“Aceştia vor fi pedepsiţi”, a scris la acea vreme Jose Miguel Vinals, pe pagina sa de Facebook. Cine este acest Vinals si cine si cum a fost pedepsit ? USR-ist din Spania ? Normal ca sarbii au inchis traseul, nu au vrut sa aiba de-a face cu decadenta si retezat raul din fașă.
-
Cred ca era vorba de studentii care circulau cu trenu, si la care facea referire in postare. Cel putin, asa am inteles eu.
Daca tot e vremea petitiilor hai sa reinfiintam si fabrica de Lastunuri
Noi care iubim Serbia gasim mijloace sa ajungem acolo indiferent cate piedici ar pune acest Stat de Cacao.
ce vremuri cind circula trenul ,alcool ,tigari .toata lumea traia bine .
perfect!
Doar săracii merg cu trenul. Lumea merge cu mașina, de aceea sunt putini călători.
-
Si ce zici ca e aia “aporofobie”? Bogatule care esti tu bogat😂