La ședința de joi, 24 noiembrie, aleșii locali au votat proiectul de hotărâre „privind aprobarea Planului de calitate a aerului pentru PM10 în aglomerarea Timișoara perioada 2021-2025”. Acesta a trecut cu 18 voturi pentru.
Planul, avizat de către Agenția pentru Protecția Mediului Timiș și de Agenția Națională pentru Protecția Mediului, conține măsuri de îmbunătățire a calității aerului pentru viitorul apropiat.
Până în 2025, potrivit măsurilor planificate, poluarea aerului ar urma să fie redusă cu 30,8 tone de particule în suspensie pe an – în scenariul de bază și 42,2 tone/an în scenariul planificat. Punctul de referință este 2017, în care au existat 161,5 tone de emisii de PM10.
Potrivit Rețelei Naționale de Monitorizare a Calității Aerului din România, PM10 (particule de praf cu dimensiunea de minim 10 microni) sunt un tip de particule în suspensie, formate dintr-un amestec complex de particule foarte mici și picături de lichid. Acestea provin din încălzirea rezidențială, activitatea industrială, traficul rutier ș.a.m.d. Inhalarea lor afectează în special persoanele cu boli cardiovasculare și respiratorii, copiii, vârstnicii și astmaticii.
Vă reamintim, la începutul anului 2020, ministrul Mediului (pe atunci Costel Alexe) cerea rapid un plan de reducere a poluării atât pentru Timișoara, cât și pentru alte nouă orașe din România. Recomandarea venea chiar de la Uniunea Europeană, pentru ca aceste orașe să evite procedura de infringement.
În iunie 2021, potrivit unui clasament realizat de Agenția Europeană de Mediu (AEM), calitatea aerului din Timișoara era considerată „scăzută”. Chiar și Bucureștiul se situa atunci cu patru poziții peste capitala Banatului în topul AEM.
Supravegherea calității aerului în Timișoara se realizează cu ajutorul mai multor stații automate de monitorizare. Patru dintre acestea fac partea din Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului (două sunt de trafic și sunt în amplasate în Calea Aradului și Calea Șagului; una de pe C.D. Loga este stație de fond urban; cea de pe Bd. Iosif Bulbuca este una industrială). Celelalte stații de monitorizare a poluării sunt asigurate printr-un parteneriat între municipalitate și Fundația Eta2u, respectiv Magnasci SRL.
Poluanții monitorizați sunt: dioxidul de sulf, dioxid de azot și oxizi de azot, particule în suspensie (PM10 și PM2,5), plumb, benzen, monoxid de carbon și ozon. Fiecare punct de prelevare este amplasat astfel încât acesta să fie cât mai reprezentativ pentru calitatea aerului înconjurător.
Planul conține două scenarii de evoluție a calității aerului: Scenariul A (Scenariul de bază) și Scenariul B (scenariul de proiecție).
Scenariul de bază ia în considerare la estimarea emisiilor pentru anul de proiecție efectul măsurilor de reducere a emisiilor din traficul rutier în perioada previzionată.
Scenariul de proiecție ia în considerare la estimarea emisiilor pentru anul de proiecție toate măsurile din „Planul de calitate a aerului pentru aglomerarea Timișoara” cu impact în reducerea emisiilor și/sau măsuri care sunt incluse în scenariul de bază și care necesită suplimentări în ceea ce privește valoarea indicatorilor, în vederea îmbunătățirii calității aerului și a calității mediului.
Măsurile din scenariul de bază
Pentru diminuarea emisiilor de particule în suspensie PM10 și îmbunătățirea calității aerului în Timișoara, în scenariul de bază sunt prevăzute mai multe măsuri, axate pe domeniul transportului.
Printre acestea se numără reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport și a infrastructurii conexe, reabilitarea unor poduri (Podul Eroilor, Podul Ștefan cel Mare, Podul Iuliu Maniu), amenajarea unui drum de legătură între Calea Moșniței și DC 149, modernizarea și extinderea la 4 benzi a drumului Mareșal Constantin Prezan – Venus, modernizarea străzilor din piatră cubică (Arcidava, Toplița, Mureșan), reabilitarea liniilor de tramvai, înnoirea flotei de transport a STPT, semaforizarea a peste 150 de intersecții etc.
O altă măsură este determinarea și încurajarea cât mai multor cetățeni să folosească mijloacele de transport în comun și a bicicletelor, pentru fluidizarea traficului.
Măsurile din scenariul de proiecție
Pe lângă măsurile din domeniul transportului prevăzute în scenariul de bază, cel de-al doilea scenariu include: reabilitarea termică a unor blocuri, modernizarea parcurilor și spațiilor de agrement sau plantarea unor perdele forestiere.
Pe arterele de circulație, în scuaruri, parcuri și între blocuri, se dorește plantarea a 3.000 de arbori. Pe alte 4 ha ar urma să fie plantată iarbă, de-a lungul drumurilor principale și între blocuri.
O altă măsură prevăzută este îmbunătățirea salubrizării, nu numai pe străzi, ci și în stațiile de tramvai, în piețele volante și pe malul Begăi.
Pe aceeași temă:
Plan pentru un aer mai curat în Timișoara. Primăria pune la bătaie 30.000 de euro
Timișoara, mai puțin poluată. Plan nou pentru îmbunătățirea calității aerului
Trimite articolul
XDe unde aceste plantări masive.Betisoarele care se planteaza de actuala conducere a primariei? Sau tufele alea de pe Gheorghe Lazat?Sau înnoirea flotei STPT cu autobuzele alea electrice de sa lauda Lascau cu ele care deja aveau norma de casare ca de ajuns tot nu au ajuns.Sau troleibuzele cu motoare electrice ala Fritz?
“semaforizarea a peste 150 de intersecții”
😂🤣😂🤣😅🤪
ce ma???
celelalte bla bla-uri nici nu merita cpomenite, numai bla blauri sa fie bine sa nu fie rau.
#idiocracy
..pe cand interzicerea sau supertaxarea masinilor diesel fara filtru de particule sau cu el anulat???
-
Adica sa taxeze electoratul USL/haur ? Ai innebunit ? Acusi o sa vrei si RAR/ITP “pe bune” !
Ati auzit ? Incalzirea rezidentiala e mentionata prima. In lupta partidului cu chiaburii , asteptati-va la taxe pe centrale individuale. Traiasca marea revolutie comunista , pardon neo-marxista. Pentru solidaritate cu oamenii muncii de la orase si sate trebuie sa stati in frig, ca e incalzire globala.
Pentru a inhala aerul de o calitate deosebita din Timisoara faceti o plimbare prin centrul orasului, de la Catedrala pina la parcul Justitiei.