A trecut mai bine de un an de când ministrul Mediului atrăgea atenția că zece orașe din România au nevoie de planuri preventive de reducere a nivelului de poluare. Recomandarea venea chiar de la Uniunea Europeană, pentru ca orașele din România, printre care și Timișoara, să evite procedura de infringement.
La Timișoara a fost organizată și o dezbatere publică, încă din martie 2020, pentru planul de calitate a aerului. Proiectul era unul controversat și era criticat chiar și de actualul primar Dominic Fritz, la acea vreme candidat din partea USR la Primăria Timișoara. S-a discutat timp de trei ore despre gospodine, centrale de apartament, drumari, utilaje și trafic, care au fost principalele surse de poluare în Timișoara, în perioada 2014-2017. În viziunea unor ingineri chimiști, planul pe care primăria îl punea atunci la dispoziție era unul haotic și bazat pe date vechi. În plus, făcea referire doar la particulele în suspensie PM10.
Mai mulți indicatori de poluare
Primăria Timișoara scoate acum la licitație un contract pentru „servicii de elaborare și realizare de studii privind elaborarea Planului integrat de calitate a aerului”. Acesta include mai mulți indicatori: „dioxid de azot, oxizi de azot (NO2/NOx) și particule în suspensie PM10”. Sunt puși la bătaie 145.000 de lei fără TVA, echivalentul a 30.000 de euro, iar ofertele pot fi depuse până în 14 iunie.
„În baza contractului care se va încheia se vor presta următoarele servicii: elaborarea studiului la Planul Integrat de Calitate a Aerului pentru aglomerarea Timișoara, pentru indicatorii dioxid de azot, oxizi de azot (NO2/NOx) și particule în suspensie PM10; elaborarea propunerii Planului Integrat de Calitate a Aerului, pentru aglomerarea Timișoara, pentru indicatorii dioxid de azot, oxizi de azot ( NO2/NOx) și particule în suspensie PM10; asistență tehnică pentru avizarea Planului Integrat de Calitate a Aerului (…) de către instituțiile abilitate”, se arată în documentația PMT trimisă către SEAP.
Despre poluarea din Timișoara se vorbește cam în fiecare an. Fostul edil al orașului, Nicolae Robu, spunea în repetate rânduri că aerul din Timișoara „este foarte bun”, chiar și în perioada în care stația de monitorizare a calității aerului din Calea Șagului a fost „roșie” zile la rând pentru indicatorul PM10 – pulberi în suspensie. Cei care erau de altă părere erau „minți tulburi”, în viziunea fostului edil.
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
Xpai si unde sunt aia cu smart city si alte baliverne? smart city stupid people! orasul smart dar cu drumuri sparte si cu poluare! tot pe sifonat bani merge si noua administratie, tot pe praf in ochii prostilor, tot pe studii si planuri, dar nimic concret: doNimic fritz si al sau plan de guvernare locala
-
Cre’ ca va plateste bine, din moment ce nu obositi. Matale ai citit macar articolul?
N-ai ce corecta cata vreme nu masori. Cata vreme a fost primar robu, nici macar functionarea statiilor de masurarare n-a fost continua, de vreo preocupare pentru imbunatatirea calitatii aerului nici vorba. Da’ de-aia robu tot a declarat in mod repetat ca Timisoara n-are o problema cu calitatea aerului.
Calitatea proasta a aerului are un impact dificil de cuantificat dar foarte mare asupra orasului. Cata vreme aeru’ e prost, lumea are nevoie de mai multe zile de concediu medical anual, sta mai putin in oras in zilele libere, implicit cheltuie mai putini bani. Investitiile in oras sunt franate, pentru ca forta de munca, aia scumpa si calificata, dupa care umbla firmele, prefera orase in care calitatea vietii e mai buna – calitatea aerului fiind un indicator la care mai ales oamenii aia se uita.
Asa ca e cat se poate de logic ca daca vrei sa schimbi orasul in bine, in conditiile in care e evident ca Timisoara sufera major la calitatea aerului, fata de locatii gen Cluj, Oradea sau Brasov, de acolo te apuci. Si tot atat de logic e ca primul lucru pe care tre’ sa-l faci e sa masori. Da’ na, aia cu logica e rara, si e din start exclusa cand de fapt intentia e pofta de scandal, nu dezbatere rationala si logica.
-
Comentariu scris ca un adevarat USR-ist.
-
incepeti cu toate constructiile care genereaza tone de praf si cu poluatorii de la care pute aerul in tot orasul, precum Azur.
simplu, dar greu pentru romanii needucati care stiu doar sa mestece mici:
– toate parcarile cu plata
-taxa de oras pentru tot ce e sub euro 3
-benzi dedicate pentru transportul in comun pe toate bulevardele principale
-interzicerea de ATV-uri in jurul Timisoarei gen padurea verde, padurea Giroc,Sag.
-refacere perdea forestiera in jurul orasului
-curatenie stradala pe bune
-refacuta legea daca parchezi pe trotuar sau in noroi sa ti se ridice masina direct, nu amenda aia e praf in ochi
-expulzarea lui Robu la spitalul de nebuni, un idiot care a adus orasul cu 30 de ani in urma in epoca automobilului
-
Esti o persoana cam limitata daca nu ai observat ce a facut Robu pentru Timisoara si ce tzeapa ne-am luat cu Fritz.
Scoateti tonajul greu din oras asta insemnand sa existe centura de ocolire a orasului si masinile diesel de la non-euro….pana la euro 3 si atunci chiar reduceti poluarea eventual mai plantati ceva copaci