Anunțul a fost făcut marți, de către primarul Nicolae Robu și directorul RATT, Ioan Goia. Se știe de mai bine de trei luni că ar fi ilegale plimbările cu vaporașele pe Bega…
Edilul-șef a ținut să precizeze că ambarcațiunile pot naviga pe Bega, inclusiv cu călători, în probe tehnice, așa cum s-a întâmplat și până acum, de când au venit la Timișoara. Mai mult, anunță cu mândrie că peste 30.000 de oameni s-au plimbat deja cu ele.
„Ca să nu se ducă perioada de garanție fără ca ele să fie în uz, am decis să le folosim în regimul acesta de testare o perioadă, pentru că uneori anumite efecte pot fi ascunse și pot fi puse în evidență în exploatare. (…) Aproape 30.000 de persoane s-au plimbat cu vaporașele în acest regim de testare, perioada de garanție este de doi ani”, a declarat Robu.
Problema este că nu se știe încă de când vor funcționa transportul public pe Bega sau transportul de agrement. Șeful RATT, Ioan Goia, s-a scuzat că nu puteau fi începute procedurile pentru obținerea autorizațiilor până la sosirea vaporașelor.
„Toate operațiunile legate de autorizația de transport țin de căpităniile zonale, respectiv de Autoritatea Navală Română. Sunt depuse documentele la căpităniile din Galați și Severin. Vom obține și autorizația de transport din partea celor de la Severin. Nu putem începe operațiuni de autorizare fără să avem sistemul de transport și infrastructura. De ce nu s-au făcut mai repede? Nu s-au putut face, deoarece dacă nu ai infrastructura și nu ai vaporetto cumpărate, nu poți face demersuri la autorități pentru obținerea acestor avize. Am făcut demersuri prin HCL în a obține înființarea administrației căii navigabile și a administrației portuare. Se pare că anul acesta nu vom putea circula decât în probele noastre funcționale pe care le facem cu și fără călători. Dacă legislatura permite, vor rămâne pe apă până când vine înghețul”, a explicat Goia.
Robu recunoaște și el că sună stupid ceea ce s-a întâmplat și susține că trebuie schimbată legislația. RATT ar fi început deja demersurile.
„Problema e… sună stupid, așa cum sunt multe cu care ne confruntăm. Nu există legislație în momentul de față care să permită administrarea pe tronsoane. Se pune problema navigării sistematice doar pe o porțiune, de la Uzina de Apă până la Podul Modoș. Nu se pune problema de mai mult. Dar legislația, așa cum este ea acum, nu permite să se creeze un administrator portuar numai pe această porțiune, ci trebuie de la Uzina de Apă până la granița cu Serbia. Evident că primăria nu poate să fie administrator pe toată această porțiune, noi nu dorim neapărat să fim noi administrator, dacă dorește să preia CJT sau oricine, noi nu ne supărăm. Am pus în mișcare mecanismele parlamentare pentru o inițiativă legislativă”, a spus Robu.
Întrebat dacă s-a gândit cineva la legislație, edilul-șef a răspuns că „probabil că da”. Directorul RATT susține că știa de trei luni că „a venit refuzul din partea ministerului”, iar primarul Nicolae Robu spune că s-a sperat că se poate prelua administrarea de către altcineva.
„Nimeni nu vrea să-și asume răspunderea aici, toată lumea așteaptă mai degrabă schimbarea legislației. Păi de trei luni știam că se poate rezolva problema dacă o organizație, cum ar fi Administrația Apelor, Administrația Portuară, preia rolul de administrator. Se știa mai demult că primăria nu poate pe porțiuni, dar noi ne mulțumeam dacă prelua altcineva. Dacă există administrație navală în România, ne-am dori să își intre în rol, dar n-am dorit să facem totul, dar văzând că nu există o rezolvare, am demarat procedurile pentru a putea noi să preluăm acest rol. Domnul Goia a început demersurile. Sper să intre săptămâna viitoare la Parlament în atenția comisiilor de specialitate”, a completat primarul Timișoarei.
Important este ca vaporașele să nu aibă aceeași soartă cu minibuzele turistice, care au ajuns să fie închiriate de către RATT altor… orașe.
„Eu sper să nu aibă aceeași soartă, aici suntem totuși cu un pas în față. Putem naviga cu ele, le putem folosi pentru probe, în sistemul de până acum, până la doi ani. Când am auzit, am zis Auăleu! Din nou o problemă ca și la minibuzele electrice. Aici e mai ușor, problema se poate rezolva foarte simplu”, a conchis Robu.
UPDATE. Goia: Ni s-a spus ce pași trebuie să urmăm
Potrivit directorului RATT, Ioan Goia, vaporașele nu pot circula până nu se înființează Administrația canalului navigabil. Aceasta ar urma să reglementeze situația și să dea mână liberă RATT să dea drumul vaporașelor pe Bega, în sistem de transport public sau de agrement.
„Trebuie înființată Administrația canalului navigabil. Înființarea ei se face prin lege, este o ordonanță de urgență care spune condițiile prin care trebuie înființată această administrație. Aceasta poate fi înființată de mai multe unități administrativ teritoriale, pentru că sunt mai multe segmente ale canalului Bega. Inclusiv Consiliul Județean Timiș este parte activă în chestiunea asta. Trebuie să se dea o hotărâre de guvern ca să se facă asta. Dacă nu, va trebui inițiată o lege care să reglementeze care este diferența între Administrația portuară, adică Portul Timișoara, și Administrația canalului navigabil, care merge până la frontieră. Prin lege se spune că Administrația canalului navigabil până la frontieră va fi compusă din membri activi ai acestei administrații. De ce este importantă? Nu ni se dă aviz pentru circulație ca operator de transport naval pentru RATT, chiar dacă suntem autorizați pentru circulația pe canal, trebuie avizat de această administrație. Această administrație trebuie să ne avizeze nouă programul de circulație, autorizația de transport, tot dosarul pe care îl punem la ei. Această administrație nu există încă”, a explicat Goia.
Șeful RATT susține că s-a discutat deja cu specialiștii din Ministerul Transporturilor, care ar trebui să lucreze la o inițiativă legislativă.
„Noi am avut o intervenție directă la Direcția de Transport Naval din cadrul Ministerului Transporturilor. Ni s-au spus care sunt pașii pe care trebuie să îi urmăm, lucrăm la documentele respective, după care se face inițiativă legislativă. Trebuie să se înființeze prin lege, să se rezolve problema căii navigabile, să putem circula. Pentru transport public este ilegal, nu putem circula cu vaporettele până nu reglementăm treaba asta. Acum sunt numai testări. Din punctul nostru de vedere, vaporașele sunt, deocamdată, niște produse reușite”, a conchis Ioan Goia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!