Primăria Timișoara a primit, nu demult, o scrisoare de la municipalitatea din Viena, care anunța că s-a încheiat garanția de 100 de ani a Podului de Fier din Iosefin, trecut în planul USR PLUS din campania electorală cu intervenții în anul 2021.
„Vrem să facem un plan de reabilitare. Am primit o scrisoare de la primăria din Viena, care ne anunță că garanția de 100 de ani a podului a expirat. În acest an facem un DALI de reabilitare, în vară cel târziu ar trebui să pornim procedura. Momentan suntem într-o procedură de prioritizare a lucrărilor. Podul de Fier este foarte important, pentru că este un pod istoric și este într-o stare destul de proastă”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău.
Documentația pentru Avizarea Lucrărilor de Intervenție are alocată o sumă de 60.000 de lei în proiectul de buget pentru anul 2021, iar conducerea PMT susține că „suma permite și o achiziție directă a serviciilor”, dar nu este stabilit încă dacă se va merge pe această variantă.
Modernizarea Podului de Fier din Iosefin a fost propusă în mai multe rânduri, dar tot ce a reușit vechea administrație a fost să amplaseze niște jardiniere pe el. Inclusiv fostul viceprimar, Traian Stoia, propunea reabilitarea și transformarea în atracție turistică, cu o terasă, dar nu s-a mai concretizat nimic. PMT a cerut inclusiv un aviz de reparație de la Direcția pentru Cultură, în toamna lui 2019, pe baza unor poze.
Potrivit viceprimarului Ruben Lațcău, „dacă documentația se termină repede și se poate face o rectificare, Podul de Fier ar putea fi introdus la execuție. Cert este însă că vrem ca anul acesta să pregătim documentația de reabilitare”.
Podul de Fier din Iosefin a fost asociat cu Gustave Eiffel, cel care a ridicat faimosul turn ce-i poartă numele din Paris. Se spune că podul timișorean s-a făcut după desenele lui, însă nimeni nu a putut confirma această informație până acum. Informațiile de pe internet spun că podul a fost montat în anul 1871 pe locul actualului pod Maria, cel care leagă Cetate de Iosefin. Mai apoi ar fi fost demontat și remontat, în 1916, între str. Ady Endre și str. Andrei Mureșanu. Proiectarea a fost făcută de un inginer din primărie, iar structura metalică a fost făcută la Reșița.
Trimite articolul
XProbabil reabilitarea va fi mai scumpa fata de pretul podului platit acum 100 ani la austrieci.
Cunosc poduri care au 2000 ani, care este stress? Podul de fier este doar pietonal, nu este afectat de vibrații, mai tine 500 ani, trebuie doar vopsit și aranjat
-
Aia daca nu are deja rugina.
Vai de steaua primariei.
Astia nu sunt in stare nici sa-l vopseasca.
podul de fier e inca foarte folosibil. nu are nimeni grija ca s-ar prabusi podul cand treci peste el. E PIETONAL. chiar asta trebuie sa fie prima grija? s-a facut dezinsectia de se agita lumea pentru podul asta?
-
de ce spui ca e prima grija? faptul ca ai citit tu acum o stire despre asta pe tion nu inseamna ca e “prima grija”. e una dintre lucrurile care trebuie rezolvate, pur si simplu. si de ce s-ar exclude cu dezinsectia? de ce nu se pot face amandoua?
-
spune-mi tu mie de ce nu se poate face dezinsectia. au fost saptamani la rand fara ploaie si nu s-a facut. deci?
cat despre urgenta lucrarii, chiar stirea o zice – “iar actuala administrație, de la Timișoara, spune că nu se poate repara efectiv anul acesta. Dar vom avea o parte din documentație.” adica in mintea stiristilor, asta e urgenta, ca parca n-ar fi alte subiecte.
-
Noroc ca tine vopseaua de acu 100 de ani!
nici sa il vopseasca nu au fost in stare
aici se vede seriozitatea altor popoare. cum s-a gandit tara Austria, orasul Viena la o constructie DIN ALTA TARA, informand tara si orasul strain despre iesirea din garantie. noi probabil nici nu detinem astfel de informatii despre constructiile proprii. sa nu ne mai miram ca suntem cum suntem.
-
S-a mai intamplat. In perioada imperiului documentatiile si arhivele erau bine puse la punct.
Ce nu este clar?Veneau austriecii si îl faceau în timpul garanției,acum a expirat…100 de ani.Acum vin ai nostrii si costa(pot sa-si facă prețurile).PRIMAREEEEE.TREZESTETE SI APUCATE DE LUCRU! Râde robu de voi🤡🤡🤡🤡🤡🤡
-
Am primit email de la Traian că un pod din Roma a ieșit din garanție de aproape 2000 ani…
-
rade robulache, dar rade doar pentru ca e senil si dezaxat.
In primul rand sa mute jardinierle de pe pod ca sa nu mai fie solicitata structura.
-
Corect!
Daca sunt 30 de jardiniere la 100Kg bucata se va reduce cu 3 tone sarcina pe pod!!!
1) Podul a fost construit in 1870-1871 pentru tramvaie, facea legatura intre Cetate si Iosefing (prin Piata Maria). Dupa introducerea tramvaiului electric in 1899 se pune problema inlocuirii cu unul mai solid. In 1913 a fost demontat si elementele sale lasate de-a lungul Begai pana in 1917, din lipsa de bani din cauza razboiului. In 1917 e montat in locul actual. Ar fi trebuit sa fie un pod pentru trafic rutier, dar locuitorii din zona s-au opus pentru ca rampele ar fi “ingropat” spatiul din fata caselor.
2) Jardinierele de beton au fost probabil puse de Robu, care a vazut doar aspectul estetic, ca la poarta de pe Lugojului, chestiunile tehnice nu i-au stat niciodata in calea ideilor sale (sa nu uitam palmierii din orasul tropical Timisoara).
Expertiza se poate face in Timisoara
Domn profesor academician Dubina impreuna cu colectivul de la Contructii Metalice pot face
Dar nu se vrea … Stim si cunoastem
Mita pe la Iasi sau la Ploiesti sau la Brasov orase fara poduri metalice
Acolo se face expertiza
Totul se fura si se minte
Deci ce facem cu acest monument ??
Nimic ca si la Casa Muhle
Domenicu’, băi tati, am eu nişte fraţi care-l rezolvă-ntr-o noapte, moşule! Trimite numa garda să caute hoţi dă zăpadă prin Pădurea Verde ca să nu ne disturbeze şi până dimineaţă nu mai rămâne bucată dă fer din el, să moară mama lu’ Ştefan ăl Mare!
-
Completare : sa le spunem – austriecilor-
Poate ca nu ar fi tocmai rău dacă le-am spune să și-l ia. Sigur le-ar fi bun să-l monteze pe la ei pe undeva.