Ungurii ne-au demonstrat încă o dată că sunt înaintea noastră. Şi asta, nu doar pentru că drumurile lor sunt mai bune şi au autostrăzi sau legi bine puse la punct. Ne-au luat-o cu mult înainte şi pentru că au… poliţişti activi.
Doi reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere Timiş, alături de alţi doi colegi de-ai lor din Arad, au fost trimişi la Szeged pentru a participa la o acţiune comună, pusă la cale de poliţiştii maghiari, în colaborare cu cei din Serbia. Practic, ungurii au blocat complet autostrada M5, care leagă Szeged-ul de Budapesta, şi au controlat la sânge toate maşinile mici şi de mare tonaj care le-au căzut „la mână”.
Atât de impresionaţi au fost românii de dotările vecinilor noştri încât au pus rapid mâna pe telefoanele de ultimă generaţie şi au început să îi fotografieze pe cei din urmă, în timp ce îşi onorau uniforma. Ba mai mult, emoţia a fost copleşitoare pentru cei patru români de la rutieră, care i-au supravegheat pe unguri de pe o băncuţă amplasată în parcarea în care s-a desfăşurat acţiunea…
Şmecherii de România, puşi „cu botul pe labe”
Poliţiştii maghiari le-au demonstrat românilor şi că şmecheria mioritică poate fi ţinută sub control cu legi bune, respect şi fermitate. Vecinii l-au prins pe un tânăr compatriot care conducea un autoturism, deşi avea permisul suspendat. Cum unde-i lege nu-i tocmeală, cazul a fost rezolvat rapid, fără tentative de şpagă sau ameninţări cu telefoane date superiorilor. Lipsa într-un fel sau altul a permisului nu este însă o problemă majoră pe care românii le-o fac poliţiştilor din Ungaria.
„Şoferii români au o problemă cu viteza. Circulă cu viteze mari şi încalcă frecvent limitările, atât cea de pe autostradă, cât şi cea din localităţi. Pe lângă problema pe care o au ei cu viteza, noi le mai facem una. Cea a amenzilor. Cei care merg prea tare sunt sancţionaţi cu amenzi între 30 şi 200.000 de forinţi, adică între 450 şi 3.040 lei. Am auzit de atitudinea lor faţă de poliţiştii români însă aici sunt foarte liniştiţi”, spune Robert Radics, şeful Poliţiei Rutiere din Szeged.
Problema pe care o au însă ungurii este că cei care le tranzitează ţara şi sunt sancţionaţi nu pot fi obligaţi să îşi achite amenzile. Asta pentru că momentan nu există o bază de date comună, la nivel european, care să stocheze datele celor sancţionaţi. Tocmai pentru a elimina acest inconvenient, ungurii le-au propus colegilor lor din Austria şi România să îşi unească forţele şi să pună la punct un astfel de serviciu care le-ar permite să trimită amenzile pe teritoriile celor trei ţări.
Secretul unei poliţii eficiente
Robert Radics încearcă să le „vândă” secretul muncii de poliţie eficiente şi omologilor săi din România. „În trecut, am avut şi noi probleme cu şoferii indisciplinaţi sau cu accidentele grave soldate cu morţi ori cu răniţi grav. Anul trecut însă numărul acestora s-a înjumătăţit şi s-a ajuns să avem doar 27 de decese în toată regiunea, nu numai în Szeged. Asta, de când valorile amenzilor aproape că s-au dublat. Şoferii au fost atacaţi acolo unde îi doare cel mai tare, la buzunar. Bineînţeles, au fost sancţionaţi de fiecare dată şi nu au fost iertaţi”, spune Radics.
Raoul Jurchela
Citiți principiile noastre de moderare aici!