Consilierii locali au aprobat, în cea mai recentă ședință, un studiu de prefezabilitate privind construirea unui port de agrement în capitala Banatului. Documentația a fost donată de Prefcon SRL, o firmă de proiectare specializată în construcții hidrotehnice.
De ce este nevoie de un port în Timișoara? Explică specialiștii în studiul proaspăt întocmit.
„Pe canalul Bega, de la granița cu Serbia și până la Timișoara nu este amenajată nicio construcție având rolul de port”, se arată în documentație.
Deocamdată, pe Bega circula doar mici ambarcațiuni și vaporașele STPT pentru transport public și transport de agrement. Canalul este parțial colmatat și nici nu poate fi folosit pentru traficul comercial. Momentan, pentru că după ce vor fi finalizate lucrările de dragare și ecologizare ar putea fi folosit, iar specialiștii spun că este necesară construirea unui port.
Mai mult decât atât, ei motivează că în Timișoara sunt înregistrate peste 400 de ambarcațiuni, iar în întreg Banatul sunt peste 2.000 de posesori de certificate internaționale de conducător de ambarcațiune de agrement.
Navele vor putea acosta în portul Timișoara pe termen scurt, pentru vizite ale pasagerilor în Timișoara, dar vor putea fi lăsate și pe termen lung. Vor fi amenajate instalații de andocare, o stație de carburanți, grupuri sanitare și spații comerciale pentru turiști, dar și o zonă de reparații și întreținere.
Portul va fi amenajat pe un teren de aproape 3 hectare deținut de primărie, undeva pe „malul stâng al canalului Bega, pe partea de vest a Timișoarei, la km 110. (…) Zona face parte din PUZ Timișoara și este dedicată în mod special portului Timișoarei o zonă industrială”. Portul și anexele acoperă 2,88 ha, mai scrie în documentație.
De la studiu la prefezabilitate e cale lungă
Investiția este estimată la 8,6 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 1,78 milioane de euro. Deocamdată vorbim doar despre un studiu de prefezabilitate, care să arate dacă investiția este necesară. Până când Timișoara va avea însă din nou port vor mai fi aleși mulți primari în capitala Banatului, care vor trebui să reactualizeze documentațiile lăsate prin sertarele birourilor din primărie.
Bega izvorăşte din Munţii Poiana Ruscăi și are 44,5 km pe teritoriul României, 74 pe teritoriul Serbiei, fiind parte din coridorul de transport pan-european Rhin-Main-Dunăre. Povestea din Timișoara începe în 1728, când contele de Mercy dispune săparea unui canal navigabil care să contribuie la asanarea zonei mlăștinoase din jurul Timişoarei. Bega are 10,60 km în profil transversal pe teritoriul Timișoarei, iar lățimea canalului la oglinda apei este de 30-45 m și 15-20 m la nivelul fundului apei.
Portul Timișoara este atestat de la 1860, în cartierul Iosefin, pe malul stâng, între Podul Muncii și Pasarela Gelu. Primele curse de pasageri se fac prin 1869, iar cantitatea de marfă transportată anual pe Bega era una impresionantă. În 1967 a fost oprit atât transportul de mărfuri, cât și cel de pasageri. Cel de pasageri a fost reluat în urmă cu aproape doi ani, cu șapte vaporașe construite de la zero la Galați, pentru care primăria a plătit 2 milioane de euro.
Aflați povestea Begăi AICI!
Articole pe aceeași temă:
Atunci cand Bega traia! Pe vremuri se ajungea la Viena cu vaporul pe Bega
Trimite articolul
XLa cum arata si miroase canalul Bega ma intreb ce om cat de cat normal vrea sa se apropie de apa? Ca mentalitati si apucaturi nu suntem prea mult in fatza africanilor, asa cum ne place sa pretindem.
Pe cand si o statie de Postalion? Ca si din aia am avut pana a fost desfintata…. Si nu mai sunt nici potcovari in oras. Vrei sa iti potcovesti calul si nu ai unde…. Asa si sa se reconstruiasca hangarele de Zeppeline de la Dudesti. Da-le draqu de centuri poduri si pasaje… hai sa spargem banii pe ineptii! Disney Land!
Ce mai promiteti inainte de alegeri?! Avioane personale pe saptamana viitoare?! Raul Bega nu este navigabil, dar incepem cu portul……prima data curatati raul si apoi promiteti port, heliport si alte basme.
Este și vă rămâne un canal colmatat ori cîte porturi va avea pentru că nimănui nu-i pasă de nimic!!!
De cînd e Pinochio primar am citit o grămadă de inepții emanate de primărie dar asta parcă le întrece pe toate ! Numai port turistic lipsea orașului ăsta dar îl face Niciolaie și pe ăsta. E necesar ca podul de la Jiul dar nu contează. Voi nu vedeți că Bega e plină de iahturi particulare care nu au unde să parcheze nici ele. Parcă văd cum se vor îmbulzi navele de croazieră să își debarce miile de turiști japonezi și americani, cu aparatele de fotografiat la gît dornici să vadă și să fotografieze, mărețele realizări ale trubadurului vopsit, precum furnicarul dement din piața unirii. Se vor călca pe picioare pensionarii turiști din toate țările civilizate ca să viziteze măreața fostă viitoare capitală culturală europeană și se vor înghesui să asiste la vreun concert de manele organizat în onoarea demiurgului de la Bocsig și ca să își facă cîte un selfie cu organizatorul manifestării, sfinția sa tovarășul căpitan Nașleu care în vederea evenimentului cultural va primi un bilet de voie din căminul facultății de drept de pe Popa Șapcă !
Unde se afla Km110 pe canalul Bega ?
Ahhh,o s-o ia inaintea metroului!
Apropos.Stie cineva cind se inaugureaza sala de sport inceputa acum vreo ZECE ani in urma ?
Hai Poli ! (Pentru necunoscatori,Poli este echipa “de suflet” a lui robu).robu cu r mic.
P.S.Totul este praf
-
Sala de sport de care zici se va inaugura a doua zi dupe ce se inaugureaza spitalul de pe Calea Torontalului inceput in anii’90 …
Ce veste minunata care nu inseamna de fapt nimic!
Cand eram copil era o vorba: “e ca frectia la un picior de lemn”. Acum se zice: “e ca fantana cantatoare”, adica mereu vorbim despre ea,, nu se stie la ce foloseste, nu se va realiza, nu avem bani s-o facem, dar periodic cheltuim niste bani pentru studiu si proiect.
Asteptam cu nerabdare lansarea primului portavion nuclear “Robu” pe Bega. Va merge foarte bine cu aeroportul utilitar (un cimp gol) care e la fel de important.
44.5km aduna poate pana la Faget,… 169km in Ro…
Parcă au dat decret că nu mai au voie ambarcațiuni de agrement pe canalul Bega – că le încurcă cotețele de termopan! Acum fac port pentru ceva interzis?
unii ziaristi nu cunosc Geografia judetului in care traiesc debitand niste aberatii de rad curcile de ei ”Bega izvorăşte din Munţii Poiana Ruscăi și are 44,5 km pe teritoriul României…” Asta se intampla cand intr-o documentare de mântuiala sunt preluate informatii de pe site de doi bani!
In realitate Bega de la izvoare la confluenta cu Tisa are 244 km, nu doar 44,5 km cum gresit afirma redactorul Roxana D. Cei 44,5 reprezinta DOAR sectorul navigabil dintre Timisoara – frontiera Serbia. Din muntii Poiana Ruscai pana in Timisoara, adica nu mai putin de 125 km au disparut in opinia unor ziaristi facuti la apelul bocancilor