Scandalul obligativităţii utilizării obligatorii a anvelopelor de iarnă în sezonul rece, motivat de legislaţia netransparentă, s-a cam încheiat. Fiecare şofer a înţeles şi, după posibilităţi, a achiziţionat un set de gume speciale. Dar, această situaţie a generat o nouă enigmă: se pot folosi anvelopele de iarnă pe timp de vară? Legal nu există o prevedere care să interzică acest lucru, dar se recomandă existenţa unui set de anvelope dedicate pentru fiecare sezon, spune Gheorghe Ionescu, inspector în cadrul Registrului Auto Român, în cadrul unei dezbateri pe această temă, organizat joi la Timişoara.
Principalele probleme care apar la utilizarea combinaţiei gume de iarnă – vara este legată de uzura prematură a anvelopelor. “Compoziţia cauciucului este diferită la anvelopele de vară şi cele de iarnă. Cele din urmă sunt mai moi, iar folosirea lor în sezonul cald duce la o uzură prematură. Iar aceasta înseamnă că şi utilizarea lor pe timp de iarnă nu mai este la aceiaşi calitate. Cu cât dimensiunea canelurilor de pe anvelope scade, cu atât şi siguranţa anvelopei e mai mică. Un cauciuc mai uzat va frâna pe o distanţă mai lungă pe zăpadă sau gheaţă”, a declarat şi Traian Pop, reprezentantul unui comerciant cu capital german prezent în întreaga Europă, dar şi pe piaţa românească.
Registrul Auto Român efectuează verificări în trafic pentru stabilirea calităţii anvelopelor utilizate. Dar, mai mult se insistă asupra utilizării unor cauciucuri care să corespundă ca şi dimensiune specificată în cartea de identitate a autovehiculului.
În final, rămâne la latitudinea şoferului dacă schimbă sau nu anvelopele. Soluţiile alternative la un set nou de gume ar fi cele second hand şi cele reşapate. O soluţie bună, acceptabilă, sau un compromis care poate afecta modul de circulare? Din nou, e la latitudinea şoferului dacă foloseşte această alternativă.
“Noi comercializăm şi anvelope reşapate. La fiecare anvelopă reşapată este precizat clar că este vorba despre acest tip. În fapt, aceste anvelope reşapate sunt anvelope vechi la care peste carcasa veche, prin vulcanizare, se insearează un un strat de cauciuc. Ele sunt bune, dar noi nu recomandăm această variantă. Iar aici ne bazăm pe experienţa de ani buni pe care o avem pe piaţa europeană. Rata de defecte tehnice înregistrată la acest tip de cauciucuri este mai mare”, a mai spus reprezentantul societăţii care comercializează anvelope.
Desigur, varianta second nu este agreată nici de autorităţi nici de comercianţi. Reprezentanţii acestora spun că asupra acestui tip de anvelope nu există nici un fel de control, că nu se ştie în ce condiţii au fost dobândite sau cât au fost folosite. În mod sigur acestea sunt o concurenţă imbatabilă pentru firmele care vând gume noi. Problemele legate de anvelopele second sunt legate de dimensiunea canelurilor, dar mai ales de celebrul “DOT”, de data de fabricaţie al anvelopei. “Producătorii mondiali recomandă ca tot ce e anvelopă mai veche de cinci ani să nu se mai folosească, iar cele second vă garantez că au DOT-ul mai mare decât cinci ani”, a mai declarat Pop. Desigur, părerea şoferilor este puţin diferită, mai ales în România, acolo unde caracteristica preţ cântăreşte enorm. Iar dacă ai noroc, la categoria second poţi găsi chiar un set de anvelope care i-ar face invidioşi şi pe cei mai buni vânzători de gume noi…
Nu trebuie uitate nici anvelopele all-season. O variantă de compromis, dar care suscită încă multe probleme. Cum se interpretează legislaţia, dacă anvelopele sunt sau nu all-season, dacă pot fi folosite cu succes şi legal şi iarna, toate acestea nu sunt lămurite nici acum, spune Ion Mateescu, şeful Autorităţii Rutiere Române. Este destul acel marcaj “M+S” sau e nevoie de acel “munte” plus “fulgul de nea”. Deocamdată poliţiştii de la rutieră încă mai aplică interpretări personale. Din păcate, şi legislaţia este deocamdată destul de ambiguă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!