La începutul acestei săptămâni, primarul Gheorghe Ciuhandu i-a solicitat prefectului Mircea Băcală, printr-o scrisoare oficială, să facă demersuri pentru redeschiderea circulaţiei rutiere pe sfertul de centură de ocolire a municipiului Timişoara, între sensul giratoriu cu DJ 609D spre Aeroportul Timişoara şi DN 69 spre Arad. Iniţial, reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Timişoara au anunţat că centura va fi închisă 15 zile, începând din 21 iunie 2010, pentru realizarea ultimelor lucrări la acest tronson: turnarea stratului de uzură, realizarea marcajelor rutiere definitive şi alte lucrări ce ţin de siguranţa circulaţiei. Iată că a trecut mai bine de o lună, iar şoferii încă nu au acces pe centură, deşi unii se mai aventurează să circule.
Ei bine, prefectul a declarat, marţi, că de fapt lucrările n-au fost gata la sfârşitul anului trecut – când au venit premierul Emil Boc şi ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, să inaugureze acest tronson, plimbându-se cu o Dacie -, ci s-a dat drumul la circulaţie pe centură pentru că oricum era iarnă şi veneau sărbătorile, lucrările fiind reluate acum. Mai mult, reprezentantul Guvernului în teritoriu spune că, din discuţiile pe care le-a avut cu reprezentanţii DRDP, a aflat că lucrările la centură ar fi trebuit iniţial să fie finalizate în 31 august 2010, dar circulaţia va fi totuşi reluată în perioada 6-10 august 2010.
Prefectul recomandă urgentarea lucrarilor la pasajul din Calea Sagului
Băcală a studiat serios şi problema poluării din oraşul Timişoara, după ce Ciuhandu a reclamat că dacă traficul greu trece prin municipiu nu vom scăpa de praf, că nu va fi redusă poluarea, iar dacă nu se îndeplinesc obligaţiile asumate de România prin Tratatul de Aderare, în calitate de stat membru al UE, riscăm să fie declanşată procedura de infrigement.
Prefectul spune că până acum primarul nu a făcut nimic pentru reducerea poluării, deşi marile municipii din România erau deja monitorizate din punct de vedere al calităţii aerului încă din anul 2002. Băcală susţine că nici primarul Timişoarei, şi nici o altă persoană „cu putere de decizie” de la primărie nu au participat la întâlnirile organizate de Prefectura Timiş pentru identificarea de soluţii în vederea reducerii poluării cu particule de praf.
Reprezentantul Guvernului în teritoriu s-a interesat cu privire la măsurătorile de la Agenţia pentru Protecţia Mediului şi susţine că cele mai mari probleme cu poluarea sunt pe Calea Şagului.
„Ca o surpriză, pe toată perioada anului 2010 au fost depăşiri în zonele din Calea Şagului şi nu de pe Calea Aradului, aşa cum încearcă să spună domnul primar că poluarea creşte din cauza închiderii centurii de ocolire. Dacă pe Calea Aradului s-a menţinut în limitele normale graficul de poluare, pe Calea Şagului a fost depăşit şi de două sute de ori. De aceea, îmi permit să îi recomand din nou domnului primar să urgenteze lucrările pe podul din Calea Şagului, astfel încât să nu se mai depăşească gradul de poluare cu particule de praf în zona respectivă”, a declarat Băcală.
Poluare şi la primărie
Totodată, prefectul a reclamat că se creează poluare în zona centrală a Timişoarei din cauză că autoturismele trebuie să oprească la semafoare, care sunt prea multe.
„Măsurători au fost făcute şi în centrul istoric al Timişoarei. Nivelul de poluare, în ceea ce priveşte noxele de gaze de data aceasta, este extraordinar de mare şi asta probabil şi cu iscusinţa celor din Comisia de circulaţie de la nivelul Primăriei Timişoara, care au gândit că este bine să pună patru semafoare pe un interval de 800 de metri. M-am interesat şi eu, arderea nu este completă în condiţiile în care maşina staţionează sau merge porţiuni limitate de drum, deci 80 la sută din gaze intră în plămânii timişorenilor şi acest lucru se întâmplă în Piaţa Operei, în faţa Catedralei şi în faţa Primăriei Timişoara”, a mai spus Băcală.
Citiți principiile noastre de moderare aici!