Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) a demarat de ceva timp corespondența cu Guvernul României pe tema unor „măsuri urgente în sprijinul salariaţilor din administraţia publică locală”. În ultimul comunicat de presă al organizației se arată că „FNSA constată că sunt pe deplin ȋndeplinite condițiile de facto şi de iure a declarării acţiunilor de protest de tip grevist la nivelul administrației publice locale”. Joi, 25 ianuarie, FNSA a transmisă și o adresă primului-ministru, solicitând convocarea organizaţiei la discuţii, iniţierea şi adoptarea unor măsuri legislative urgente în sprijinul salariaţilor reprezentaţi.
„În cazul în care acest lucru nu se va întâmpla, există premise reale ca anul electoral 2024 să fie perturbat de numeroase acţiuni de protest de tip grevist, la care vor participa salariaţii din administraţia publică locală şi cei ai unor instituţii cu rol în organizarea şi gestionarea proceselor electorale”, atrage atenția Bogdan Șchiop, președintele FNSA.
Pentru orice eventualitate, reprezentanții federației le-au transmis încă de la finalul săptămânii trecute organizaților afiliate să înceapă să strângă semnături. O asemenea organizație este și Sindicatul Liber al Salariaților din Primăria Timișoara, cel condus de Tiberiu Negrei.
Revendicările sindicaliștilor
Potrivit informărilor recente ale FNSA, ultimele reglementări fiscale privind salarizarea din fonduri publice ar fi ignorat problemele privind „reglementarea salarizării deficitare în administraţia publică locală”. Cei mai afectați ar fi salariaţii comunelor din România.
Astfel, FNSA a transmis și o listă cu câteva revendicări:
1. Eliminarea, din punctul de vedere al salarizării, a pragului de clasificare de până la 3000 de locuitori, pentru unitatile administrativ-teritoriale de tip comună şi folosirea pragului de 5000 de locuitori, ca număr minim;
2. Pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale “Administrație” din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale și din serviciile publice din subordinea acestora, coeficientii şi salariile de bază vor fi stabiliţi prin hotărâre a consiliului local, a consiliului județean sau a Consiliului General al Municipiului București, după caz, în urma negocierii cu organizația sindicală, în următoarea ordine de precădere:
a) organizațiile sindicale legal constituite și reprezentative la nivelul unității;
b) în cazul în care nu există organizații sindicale care să reprezinte angajații/lucrătorii, conform lit. a), de către federațiile sindicale reprezentative la nivelul sectorului de negociere colectivă, la solicitarea și în baza mandatului sindicatelor nereprezentative din unitate afiliate acestora;
3. Nomenclatorul funcțiilor necesare desfășurării activităților specifice fiecărei instituții sau autorități a administrației publice locale, precum și ierarhia funcțiilor vor fi prevăzute în anexa hotărârii, ca şi grilă de salarizare unică la nivelul unităţii administrativ-teritoriale;
4. Nivelul salariilor de bază va fi stabilit, în condițiile menţionate mai sus, fără a depăși nivelul indemnizației lunare a funcției de primar sau, după caz, a indemnizației lunare a președintelui consiliului județean, sau, după caz, a primarului municipiului București, corespunzător nivelului de organizare: comună, oraș, municipiu, sectoarele municipiului București, Primăria generală a municipiului București, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetele de venituri și cheltuieli;
5. La stabilirea salariilor de bază va fi avut ȋn vedere principiul transparenței şi predictibilității veniturilor de natură salarială, precum şi al ajustării salariilor de bază la salariul de bază minim brut pe țară garantat ȋn plată, ȋn vigoare. Orice modificare a salariilor de bază prin adoptarea hotărârilor de consiliu local/județean, va asigura cel puțin menținerea nivelului veniturilor salariale ale personalului care ȋşi desfăşoară activitatea ȋn aceleaşi condiții şi se va raporta la nivelul salariului de bază minim brut pe tără garantat ȋn plată ȋn vigoare;
6. In situaţia exceţională a imposibilitătii stabilirii salariilor lunare ca urmare a inaplicabilităţii sau neadoptării unei hotarâri de consiliu, salarizarea personalului se va face la nivelul acordat pentru luna anterioară situaţiei de excepţie;
7. Majorarea cu 1 punct valoric, raportat la reglementarea actuală, a coeficienţilor aferenţi funcţiilor de demnitate publică alese din cadrul organelor autorităţilor publice locale.
SAU
7*. Raportarea coeficienţilor aferenţi funcţiilor de demnitate publică alese din cadrul organelor autorităţilor publicee locale la valoarea actuală a salariului minim garantat în plată (în prezent raportarea se face la 2300 lei deşi valoarea este de 3300);
8. Reglementarea clară şi explicită, a obligativității acordării indemnizației de hrană şi voucherelor de vacanță tuturor salariaților de către ordonatorii de credite, neincluderea acestora în venituri de natură salarială şi fără a face raportarea la nivelul indemnizației primarului sau preşedintelui consiliului judeţean. Sumele necesare acordării voucherelor de vacanță ȋntregului personal al instituției/autoritătii publice vor fi alocate si prevăzute cu această destinație în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!