Ceremonia de acordare a premiilor a avut loc în localitatea Novi Knezevac din Serbia, sâmbătă. Acest premiu se acordă anual celor mai bune proiecte implementate în cadrul cooperării transfrontaliere din regiunea DKMT. În total, au fost premiate patru proiecte, iar premiul de excelență a ajuns la ABA Banat.
„Acest proiect a transformat canalul Bega așa cum îl știam de câteva decenii bune, într-o destinație ce va putea oferi în curând experiențe turistice unice și o conexiune a comunităților române și sârbe chiar pe apa canalului. Mulțumesc partenerilor din România cât și celor din Serbia pentru toate eforturile depuse pentru ca acest proiect să fie dus la bun sfârșit, cu mult profesionalism”, transmite Cristian Moisescu-Ciocan, directorul ABA Banat.
ABA Banat a terminat lucrările de reabilitare, începute în 2017, la barajul stăvilar și la ecluza de la Nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, în cadrul proiectului transfrontalier „Repararea infrastructurii de navigație pe Canalul Bega”, care a beneficiat de finanțare europeană prin IPA Interreg CBC România-Serbia. Proiectul s-a încheiat la finalul lunii aprilie și a avut o valoare de 13 milioane de euro. Următorul obiectiv ar trebui să fie realizarea punctului de frontieră, de ambele părți ale canalului, pentru a fi posibilă trecerea pe uscat și naval.
Calea navigabilă Timișoara (România) – Klek (Serbia) are o lungime totală de 114,50 km, din care 44,5 km sunt pe teritoriul românesc și 70 de km pe teritoriul sârbesc. Navigația în sectorul românesc a fost închisă de regimul comunist, în anii ’60. Pe teritoriul Serbiei, sectorul navigabil al canalului Bega se racordează cu sistemul hidroameliorativ și de navigație Dunăre Tisa-Dunăre. Canalul Bega are o poziție strategică și face posibilă legătura dintre partea de vest a României cu Marea Nordului (prin canalul Rin-Main-Dunăre) și cu Marea Neagră pe Dunăre.
Momentan se poate circula cu vapoare private până la graniță, fiind nevoie și de ambarcațiuni noi în oraș pentru a ajunge până acolo.
Vă reamintim, Consiliul Județean Timiș spune că alocă bani pentru proceduri, însă depinde și de contribuția autorităților din Serbia. Consiliul Județean Timiș a alocat în acest an 1 milion de lei din bugetul local pentru a realiza rețeaua de instalație electrică până la punctul de trecere a frontierei cu Serbia. Însă înființarea punctului propriu-zis va mai dura.
S-a discutat inclusiv cu Ministerul Afacerilor Interne, iar CJ vrea ca la o următoare rectificare bugetară să fie alocați bani pentru a realiza studiul de fezabilitate necesar punctului vamal. Chiar dacă pe partea românească se pune la punct frontiera, același lucru trebuie să se întâmple și la vecinii sârbi.
Pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!