Proiectul de regenerare urbană vizează segmentul din bulevardul 16 Decembrie 1989 cuprins între Podul Traian și Piața Mocioni (Sinaia), inclusiv cele trei străzi adiacente bisericii de aici. Acesta se află, în continuare, în faza de proiectare, iar de marți, 6 iunie, a fost postat și pe platforma de transparență a municipalității.
Din prezentarea făcută, ar reieși în primul rând o dorință de a reduce traficul rutier și de a-l înlocui cu cel pietonal și alternativ, cu accent și pe mijloacele de transport în comun. Formularea preferată de proiectanți a fost „readucerea acestui sit înapoi locuitorilor”.
„Se va pune accent foarte mult pe partea pietonală, pe lărgirea Pieței Mocioni, astfel încât să fie invitat pietonul să se plimbe prin această piață. În prezent, este destul de mult delimitată și întreruptă de trafic. În prezent, este mai mult un scuar, mai degrabă. (…) Sunt și alte proiecte care vor rezolva acest aspect (al traficului rutier – n.r.). Considerăm că ar fi un punct de început, astfel încât să putem să dezvoltăm zona aceasta, să putem să încurajăm transportul în comun, pietonal și alternativ. Pe lângă spații verzi, propunem și zone de recreere, băncuțe și jardiniere, nu numai în Piața Mocioni, ci și de-a lungul bulevardului”, spuneau proiectanții.
Cetățenii din zonă, mai degrabă nemulțumiți
La dezbaterea desfășurată miercuri, de la ora 17:00, în sala de festivități „Preot Ioan Imbroane” a Parohiei Iosefin, în prezidiu au stat viceprimarul Ruben Lațcău și patru dintre proiectanții de la Total Business Land, firma care realizează documentația. De partea cealaltă, cei mai mulți dintre participanți s-au recomandat drept locuitori vechi dacă nu ai zonei direct vizate, măcar ai cartierului. Printre alții, în sală au fost prezenți revoluționarul Corneliu Vaida, reprezentanți ai parohiei, ai persoanelor cu handicap, dar și doi useriști mai cunoscuți pe plan local – Alin Ciobanu, unul dintre cei mai vocali critici ai actualei administrații municipale, și Răzvan Negrișanu, consilier local.
„Dorința ideală era să facem o regenerare urbană care să cuprindă zona de la malurile Begăi până la bulevardul Mihai Viteazu – și zona de Piața Plevnei și nordul cartierului Elisabetin. Motivul pentru care ne-am redus este în primul rând din cauza costurilor care sunt eligibile și ce sumă plătește ADR-ul (Agenția de Dezvoltare Regională – n.r.). Plătește până la 12,5 milioane de euro”, a declarat Ruben Lațcău la începutul dezbaterii.
În primă fază, discuțiile au avut legătură directă cu proiectul prezentat: cu reducerea numărului de locuri de parcare, cu banda dedicată tramvaielor și autobuzelor, cu felul în care va fi deviat traficul de pe bulevard. În general, cu subînțeles negativ. „Magazinele nu vor produce niciodată profit cât timp nu există locuri de parcare!”, „Nu știu dacă e bine o bandă încoace, o bandă încolo”, „Există un studiu de trafic?” sau „Ne trebuie și un locșor de joacă în cartier, băncuțe, mai mulți copaci” au fost câteva dintre comentarii. O parte a participanților au cerut realizarea mai multe acțiuni din partea primăriei, cum ar fi realizarea unor sondaje cu privire la vârsta și nivelul de venituri al locuitorilor cartierului, prezentarea mai multor variante pentru același proiect sau organizarea mai multor dezbateri de-a lungul proiectului.
Alții s-au legat și de problemele existente și în prezent în cartier: traficul prin fața Colegiului Național Bănățean, la începutul și finalul orelor de curs, salubrizarea precară sau afacerile care nu rezistă în zonă. Cu sau fără legătură cu dezbaterea, au fost abordate inclusiv subiecte mai… tabu. Unele care poate meritau discutate, cum ar fi persoanele care își fac nevoile în diferite locuri și nevoia mai mare de implicare a poliției locale. În schimb, o doamnă a ținut să vorbească despre opinii considerate mai degrabă conspiraționiste: „orașele de 15 minute” și „stâlpii cu 5G (…) arme militare”.
Încă mai este loc de compromisuri
În răspunsurile oferite, Lațcău a lăsat de înțeles că, în afara principiilor generale propuse, încă există loc de interpretări: ar mai putea fi „înghesuite” locuri de parcare pe ici-colo, și primăria și-ar dori mai mulți copaci, iar comisia de circulație va analiza mai multe variante în privința virajelor la stânga care vor fi permise și a sensurilor unice. Viceprimarul a mai precizat, invocând exemplu cartierului Cetate, că o zonă pietonală aduce dezvoltare economică. Acesta a ținut să mai amintească și de celelalte proiecte care au legătură mai mult sau mai puțin directă cu zona, cum ar fi Magistrala Verde sau Traseul Revoluției, dar a făcut și alte câteva promisiuni legate de viitoare inițiative, în mod special pe partea de parcări.
„Singura zonă unde se pierd parcări, pe proiectul acesta, este zona de vizavi de noi, în dreptul cu piața, unde este un supermarket. Pe magistrală, da, se pierd mai multe. Pentru primărie cred că ar fi destul de important, pe măsură ce zona va crește, să construim o parcare multietajată în zona asta. Studiem terenuri, spații pe care să le valorificăm în felul ăsta. Din păcate, asta nu se finanțează pe fonduri europene”, a adăugat viceprimarul Ruben Lațcău.
Până la finalizarea documentației ar urma să mai aibă loc măcar încă o dezbatere. Până atunci, ar urma să fie postate și mai multe documente legate de proiect.
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XNu ne trebuie regenare. S-a facut asa cum trebuie demult.
intai desfiintam parcarile si dup’aia candva construim altele, multietajate. yep🤣😂🤣 cat dureaza construirea aleia de la cj unde exista terenul disponibil? 4 ani?
si totusi, la ce-ti tre’ masina daca se fac orasele de 15 min? n-o sa avem nimic si o sa fim fericiti! va fi adevarata epoca de aur🤪!
#🤪
-
daa, pai nu ne trebuie sa ajungem in 15 min oriunde, poporul vrea sa stea in trafic cu orele, sa-si arate opulenta in bemveu in drum spre fabrica, sa stie saracii cine e sefii adevarati.
chiar nu inteleg ce v-a apucat cu “orasul de 15 minute”, orasele au fost tot timpul gandite cu scopul de a avea un numar mare de oameni aproape fabrici (de aia sunt zeci de fabrici in oras). si acum dintr-o data, au inventat un scop diabolic numit “orasul de 15 min”, care ne OBLIGA sa renuntam la masina, vor sa ne ingradeasca minciuna numita fericire pentru un cotet de masina cumparat in rate si cu imprumut de la camatari.
vai de viata voastra de tristi.
-
orasul de 15 min nu e totuna cu sistematizarea. una e sa ai scoala, cresa, cabinet medical, biserica, spatiu verde, teren de sport etc in fiecare cartier(aproape ca in cartierele construite in iepoca de aur adica), alta e sa restrangi fortat libertatea de miscare si sa supraveghezi 24/7 pe toti, si oricine depaseste cele 15 min devine suspect. facem si niste “certificate verzi” care “faciliteaza”🤪 un drept fundamental si anume libertatea? pasaport de cartier ceva? daca as fi avut chef de de supraveghere, m-as fi mutat in londra. sau ceva oras mare din china. mai mult decat atat, intai oferi o alternativa mai buna, si abia apoi sa zicem ca ii “incürajezi” si pe cei mai caposi sa renunte la ceea ce evident nu e scalabil si anume transportul cu autoturismul personal in oras. si in niciun caz nu ii obligi pe saraci sa renunte la auto ca sa le ramana strazile alora cu bani care ar putea plati taxe mari fara sa simta. tot a fost mai ieri stirea cu ala de a platit peste 100 mii euro nush ce amenda de circulatie ca acolo se plateste proportional cu venitul fiecaruia, no, asa sa fie si taxele pt auto personal in oras, proportionale cu “valoarea” fiecaruia.
#e mai clar acum? 😂🤣😂
-
@ion ‘veselu’, trebuia sa intreb daca “e mai ne-trist acum”? sau nu conteaza, tot suntem niste tristi?
-
Arata bine proiectul.
Din piata aia nu cred ca va iesi un mega-parc dar nu ar fi rau sa fie rearanjata si bineinteles ca trebuie sa nu lipseasca pistele.
Am citit comentariile celor prezenti si se incadreaza la declaratii de genul “vrem arhitectura holistica” si intrebari ” da’ ati studiat zona?”,”da’ ati facut studiul de fezabilitate sa vedeti ce cetateni sunt acolo?” … si din astea fara o propunere clara.
Mie mi se pare ca la intrunirile astea vin niste oameni doar de dragul de a comenta. Nu ia nimeni planul ala sau macar pozele sa se uite peste ele si sa vina cu o inbunatatire concreta de genul: “Eu propun ca in loc de pomii din ghivecele alea sa se faca un gard viu inalt sau pomi decupati” sau …. orice propunere fezabila, o propunere intalnita in multele orase vizitate. Ne-am obisnuit sa zicem nu si sa nu facem nimic de placerea de a ajuta ci doar sa mergem acolo si sa zicem dupa aia “ce idioti sunt aia cu propunerile lor”… jalnic si trist am ajuns.