„Mă bucur să vă dau astăzi o veste foarte bună pentru #Timișoara în legătură cu noile tramvaie care vor veni anul acesta și prima poză cu tramvaiul în construcție. (…) Firma care a câștigat licitația și Primăria Timișoara au obligația de a omologa tramvaiul în Europa. În cazul în care acest lucru nu se va întâmpla orașul va pierde cele 21 de tramvaie și foarte probabil și fondurile europene aferente”, a scris Cătălin Iapă pe Facebook.
Iapă a fost eliberat marți seară din funcția de secretar de stat în Ministerul Dezvoltării. Spune că timp de șase luni s-a implicat în procesul de omologare a primului tramvai turcesc pentru Timișoara.
„Procedura de omologare nu e deloc una simplă. Din acest motiv, ca și secretar de stat, în ultimele șase luni am fost implicat direct în acest subiect, ținând legătura strâns cu cei de la AFER, Autoritatea Feroviară Română, cei care verifică tehnic proiectul tramvaiului și în final produsul. De oricâte ori au apărut probleme în acest demers m-am implicat să poată fi trecut cu succes. Și nu au fost puține momente dificile care puteau duce chiar la respingerea documentației și posibilitatea de pierdere a fondurilor.
Desigur că domnul primar Fritz nu cunoaște încă problemele reale ale Primăriei Timișoara și nici nu a știut de această problemă, dar e bine că eu am cunoscut-o încă de când am lucrat în Primăria Timișoara și m-am putut implica din poziția de la București să se finalizeze cu succes pentru oraș”, atrage atenția fostul consilier personal al primarului Nicolae Robu.
Cătălin Iapă îl acuză pe Dominic Fritz că n-a trecut și pe la AFER în nenumăratele vizite făcute la București.
„Dacă ar fi știut de această problemă ar fi făcut măcar o vizită și la AFER, în nenumăratele vizite la colegii de la dumnealui de la București, să se asigure că Primăria Timișoara nu va pierde fondurile europene pentru tramvaie, o problemă directă a primăriei. Domnul primar, în schimb a preferat să se laude cu proiecte ce nu țin de Primărie, să spună că datorită vizitelor dumnealui la București are buget Ministerul Transporturilor pentru autostrada Lugoj-Deva sau pentru centură…”, mai scrie Iapă.
Potrivit fostului secretar de stat în Ministerul Dezvoltării, în această săptămână a fost avizată de către AFER documentația tehnică de la dosarul de omologare (numit tehnic dosar de agrement).
„Acesta este pasul cel mai dificil într-un demers de omologare a unui produs nou. Acum urmează probe la fața locului, în diverse locații din Europa, iar ultima probă fiind programată în Timișoara, efectiv cu tramvaiul pe șine. Acest tramvai va fi unul dintre cele mai performante de la nivel mondial, în acest moment neexistând unul care să aibă o autonomie a bateriei mai mare de 60 de km, așa cum va avea tramvaiul nostru”, a mai spus Iapă.
Noul tramvai care va circula prin Timișoara va trebui să treacă aproximativ 100 de teste în procesul de omologare, o parte dintre ele urmând să fie făcute în capitala Banatului, ne-au spus surse din primărie. Mijlocul de transport pe șine este fabricat cu componente din mai multe țări, majoritatea din Germania și Austria.
Vă reamintim, Primăria Timișoara cumpără 21 de tramvaie noi de la fabrica Bozankaya din Turica, cu fonduri europene. 11,5 milioane de lei costă un tramvai nou. Prima garnitură ar trebui să ajungă în acest an la Timișoara.
Articole pe aceeași temă:
Primul tramvai turcesc ajunge în vara lui 2021. Are nevoie de aproape 100 de teste pentru omologare
Trimite articolul
XPentru ca cineva a dorit sa cumpere un tramvai diferit de ceea ce exista pe piata (autonomie 60km) tramvaiul trebuia omologat. Daca am fi cumparat un model standard din punctul asta de vedere omologarea era deja facuta de producator. Oricum producatorul este responsabil cu omologarea tramvaiului nu beneficiarul conform caietului de sarcini. Deci domnul Iapa a actionat in interesul direct al producatorului. Daca proiectul producatorului nu ar fi putut fi omologat sunt curios ce ar fi putut face domnul Iapa, poate ne explica mai in detaliu.
Tot timpul exista un risc sa pierzi o finantare cand decizi ca doresti ceva diferit de ce ofera piata si trebuie sa iei in calcul asta. Si daca esti o companie privata, mai ales o primarie unde te joci cu banii contribuabililor.
-
Daca vrei comisionul, te implici.
-
Vaaaii cum vorbiti de di,Iapa!
Pai a facut o fotografie,ce vroiati sa faca ?Oricum e un mare pas inainte de la tinerea unui trepied la facutul unei fotografii ! Dar asa e.Fiecare face ce e in statre sa faca.
Asteptam urmatoarea fotografie.
mda, ca nu pouteam sa le facem in Romania, la Arad de exemplu.
Luam marfa de calitate indoielnica pe bani multi si comisioane babane
-
Să ști că în Arad se circulă cu tramvaie vechi, de ce nu au iei dacă tot au fabrică acolo!
-
Au, dar nu au suficienți bani pt a reabilita toate traseele pt a a nu pune în pericol noile tramvaie. Pe măsură ce se termina creste și parcul de tramvaie. Ar fi bătaie de joc de banii dati pe tramvaie sa le folosești pe linii neconforme. ….si nici bugetul nu permite o inlocuire masiva.
-
Esti prost stai jos. Sunt o gramada de Tramvaie noi in Arad fabricate in Arad. Sunt si vechi dar si multe noi pe
Fiecare linie.
-
Testul suprem: rularea pe portiunea AEM Guban 😀
Daca nu sare de pe sine/ramane intreg poate fi considerat omologat cu succes.
Bravo Domnule primar ales Fritz MADE IN GERMANY se duc dracului si bani obtinuti de VECHEA MOSTENIRE de la fonduri europene pentru BOZANCAIA .Ca nu aveti alte probleme decat rezilierea de contracte,angajarea de consilierii,directorii,masini noi,strategii pentru…. mers la Bucuresti pentru IMPINS FIZIC,concursuri peste concursuri,angajari de firme din Berlin(Germany)pentru proiecte,cumparare de birouri,mochete In rest GAGIALMA Asa cum era Laie,Chiuhandru cum spuneti Dumneavoastra ca furau dar si printre altele faceau si ceva pentru TimisoaraIn scimb nu faceti decat sa impingeti la Barna si partidul care va sustinut
-
Am impresia ca esti analfabet functional, adica nu intelegi ceea ce citesti! Iapa a declarat foarte clar: “Firma care a câștigat licitația și Primăria Timișoara au obligația de a omologa tramvaiul în Europa”. Deci, PRIMARIA. Daca primaria nu a prevazut in buget aceste cheltuieli, adica plimbarea prototipului prin Europa, te oferi sa platesti tu, din stipendiile primite de la Robu? Sau poate esti chiar robu!!! Din cate comisioane ai primit, iti permiti. Si daca nu singur, baga-l si pe Culita in combinatie, pentru ca o sa ajungeti impreuna sa faceti receptia unei celule la Popa Sapca (pe nevazute, cum le-ati facut si pe celelate…)
-
Scrii precum îți este “numele de scenă”. Ca unul oarecare dar agramat. Siluești nepermis limba română chiar dacă mesajul tau are un sâmbure de adevăr. Păcat…
-
Desteptii robulieni nu au gasit tramvaie in toata UE?
Le cumparau si le puneau in circulatie!!
Ne trebuie rahat turcesc? oare de ce? -
Chiar că ești un oarecare, agramatule !
-
Tu nu esti foarte inteligent, nu-i asa? :))
-
Nea Robu, stai mai cuminte cu comentariile anonime si-ti angajeaza avocati buni, in curand vei avea nevoie.
-
SA TRAITI BINE CU PRIMARUL VOSTRU DE IMPORT FRITZ O SEARA BUNA SI SA MAI COMENTEZE AL DE SUS
-
dupa parera mea, conducerea anterioara trebuia sa predea toate problemele, sau ma insel ? 🙂
De obicei IAPA nu se autoelogiaza, dar in cazul de fata vad ca avem deaface cu un adevarat armasar.
Ce șopârlă, daca îi aparțin cuvintele citate de tion.
Desteptii robulieni nu au gasit tramvaie in toata UE?
Le cumparau si le puneau in circulatie!!
Ne trebuie rahat turcesc? oare de ce?
Iapa o nulitate perfecta secretar de stat asta este tara in care traim .
Doar nu sunt ei prosti sa cumpere tramvaie de la Arad gata omologate. Poza cu tramvaiul in Unirii e Science Fiction . Nu veți avea niciodata designul ala frumos ci doar uratania aia alba cu valuri mov asta daca aveti noroc si le primiți in 5 ani!!!
Aici e vina administratiei Robu…erau atatea firme producatoare de tramvaie gata omologate, dar maimuta vopsita si prietenii sai au facut caietul de sarcini cu dedicatie pentru cele turcesti….niciun tramvai existent nu se incadra in specificatiile lor….
-
ce bune si aproape erau cele de la Arad
Prima poza….adica fata doar?
Ei trebuiau sa livreze in vara?
Este clar cine a beneficiat de spaga in articolul acesta….
O mare manareala, au scos de la licitatie Astra Arad prin caietul de sarcini -pt ca au cerut tramvai cu baterie ????!!!!-
Repet, am mai scris si cand au publicat castigatorul licitatiei: polonezii si-au schimbat toata flota de tramvaie din tara lor cu tramvaie facute la fabrica lor tot cu bani europeni.
iar Timisoara oras cu pretentie de capitala culturala europeana cumpara tramvaie din Turcia care se vede ca nici macar nu sunt omologate pt EU.
Am citit ca la Bucuresti s-a anulat un alt contract pt tramvaie turcesti in instanta, deci dl Fritz nota bene: se poate rezilia contractul asta care miroase de la o posta… a orice, numai nu a interes pt locuitorii Timisoarei si a economiei Romaniei.
-
Să ști că în Arad se circulă cu tramvaie vechi, de ce nu au iei dacă tot au fabrică acolo!
-
Avem si tramvaie noi, imperio. Sunt si cele vechi dar si cele noi in functiune.
-
Nu ai fost la Arad de cand ai fost mic. Stai jos ai 4 astăzi. Sunt multe Tramvaie noi in Arad fabricate in Arad. Timisoara ce fabrica ? Anvelope ?
-
-
Corect!
Iapa a ajuns la un nou nivel de prostie.
In incercarea de a-l discredita pentru enspea oara pe Fritz, recunoaste de fapt ca vechea conducere a semnat un contract cam prost, cu tramvaie neomologate, asumandu-si deci un risc sa nu primeasca fondurile.
Bravo România,Timișoara a avut fabrică de tramvaie, o țară de tot CACATUL, o țară ce a avut 4 mari fabrici de tramvaie, două încă pe producție, Arad și Piatra Neamț, iar guvernul României cumpără tramvaie de la cea mai falsa țară din lume, Turcia, unde calitatea este,,-0”,ar trebui schimbată titulatura tari din Republica România, în COLONIA ROMÂNĂ.
-
Să ști că în Arad se circulă cu tramvaie vechi, de ce nu au iei dacă tot au fabrică acolo!
Cat suntem de idioti! Adica ne rugam sa fie in stare firma ce nu a produs un singur nenorocit de tramvai, care nu sunt omologate, sa reuseasca, pentru a cumpara de la ei si nu de la altcineva?!?
Asa de prosti am ajuns? Sa plece naibii cu omologarea lor, cu 10% mai scump putem lua muuult mai bune, omologate, cu zeci sau sute de mii de km parcursi, de la producatori mari din vest! Si tramvaie largi, conform cartamentului din Timisoara si din Vest, nu dupa pricajitele ecartamente din alte orase din tara!
DESCHIDETI OCHII, CHIBZUITI SI LUATI HOTARARILE LOGICE!
Noua administratie trebuia sa inchida contractul in prima zi dupa “inscaunare”!
TREZITI-VA!!!
Tramvaiele se iau pentru 20-30 de ani, nu pentru un comision primit acuma de un partid sau altul!
-
Nu mai poți schimba contractul după ce s-a ales cîștigătorul și s-a apucat de muncă, din N motive legale foarte bune.
Adica, nu sunt bune cele germane, austriece, frantuzesti, samd, de cele de la Arad tusim, am inteles. Luam de la turci ca sunt mai cu mot . Aici am 2 intrebari: 1. turcii astia inventeaza un tramvai special pentru noi, suntem singurii europeni care cumpara de la ei, nu-i hilar? 2. ce-i care acorda fonduri europene nu iau in calcul ca aceste fonduri sa se cheltuiasca pe produse europene, nu turcesti, rusesti, chinezesti, samd. ?
Ce treaba are primaria cu omologarea tramvaiului?! Omologarea cade exclusiv in sarcina vanzatorului.
Treaba Primariei este doar sa se asigure ca produsul cumparat este conform caietului de sarcini. Daca nu este, va fi problema Primariei sa recupereze prejudiciul, adica tramvaiele nu se vor mai cumpara pe bani europeni, ci pe cheltuiala firmei care a castigat licitatia.
Iar e de vina Fritz…, nu sunt pro dar nici contra, dati o sansa si lui, poate va reusi ceva ….. daca nu sa vina Lae iar sa faca modernizare in fortza si poate mai taie si niste cabluri sau se apuca sa mature putin strazile ca si asa sunt curate …… sau de ce nu sa mai darame niste garaje :)))
Kkt.
De ce Timișoara nu cumpără de la un producător român sau din uniunea europeană,de ce dai bani unui producător care nu este în UE?
sa ne aducem aminte de mini masinutele electrice cumparate de nenea si care zac de ani de zile in curtea ratt pt ca nu au primit omologare de la RAR.
se prevede oare aceeasi soarta ?
https://www.tion.ro/stirile-judetului-timis/daca-tot-nu-pot-fi-inmatriculate-minibuzele-electrice-vor-circula-pe-la-zoo-si-prin-parcul-copiilor-135061/
Dar in favoarea cui lucrati ?? Producatorul este interesat sa produca o marfa buna si sa fie omologat si sa treaca toate testele . Unde va este capu
Licitatie cu dedicatie, 2,5 MILIOANE EUR/buc. cand la Arad sunt 1,7 milioane/buc. La fel si licitatia pt. strada Gara de Nord-Solventul, 400 EUR/mp cand in Europa e maxim 300 pt. lucrari identice.
-
N-ai tu garantia ca sunt la fel. Ai caietul de sarcini sa stii ca specificatiile sunt 1:1 si date cu `dedicatie` ?
Da, o gramada de produse in tara noastra sunt aduse acuma din Turcia, impuse de la Guvern, sa crestem si sa detensionam relatiile internationale cu ei, pentru noi si pt. uniunea din care facem parte, dar asta nu inseamna ca Aradul facea la fel.
Fratele meu, deci Primaria a comandat niste tramvaie, si prin acest contract si-a asumat ca rezolva omolagarea lor? Nu este treaba producatorului asta? Daca tramvaiul nu poate fi omologat din motive tehnice, plateste primaria? Ce contracte sunt astea? Ati muri de foame in mediul privat.
Lae boschetarul populist nu publica acest lucru pe pagina sa de feisbuc, doar mai muta rahatul sa agite prosteima impotriva lui Fritz (care nu mi- e drag, dar deja e penal boschetarul tractorist) . Nu publica nici timpii abzurzi de finalizare lucrari, nici faptul ca a cumparat prostii (masinute electrice) , nici ca a primit proiectul de la Ciuhandru si doar la `finalizat` (adica hop, taie panglica) , nici ca a largit doar niste pasaje importante, care acuma sunt la limita legala cu minimul legal al latimii benzilor si cate si mai cate. Ah, sa nu uitam, subit vede ca in Timisoara sunt gropi, gunoaie. Te pomeni ca la vara va observa plosnitele, tantarii si ambrozia.
S-agita pe acolo 3 stoarfe, 4 cocalari si 5 mumii comuniste sa ii sufle- n trena.
Lua- i- ar DNA pe toti sa- i ia.
Lae boschetarul populisto tractorist nu publica acest lucru pe pagina sa de feisbuc, doar mai muta rahatul sa agite prosteima impotriva lui Fritz (care nu mi- e drag, dar deja e penal boschetarul tractorist) . Nu publica nici timpii abzurzi de finalizare lucrari, nici faptul ca a cumparat prostii (masinute electrice) , nici ca a primit proiectul de la Ciuhandru si doar la `finalizat` (adica hop, taie panglica) , nici ca a largit doar niste pasaje importante, care acuma sunt la limita legala cu minimul legal al latimii benzilor si cate si mai cate. Ah, sa nu uitam, subit vede ca in Timisoara sunt gropi, gunoaie. Te pomeni ca la vara va observa plosnitele, tantarii si ambrozia.
S-agita pe acolo 3 stoarfe, 4 cocalari si 5 mumii comuniste sa ii sufle- n trena.
Lua- i- ar DNA pe toti sa- i ia.
-
L.E. : Lae tractorisul boschetar le prezinta ca mari realizari, informatia fiind taiata, oprindu- se din a zice faptul ca omologarea are deja probleme.
Hahahahahahahaaaa
Da, grupul sau de sustinatori (stoarfe, cocalari si fosile comuniste) dau cu `laic` .
daca tot s-a implicat primaria timisoara in asa ceva nu era mai bine sa faca o fabrica la Timisoara si sa continuie istoria orasului? ca Timisoara va avea in permanenta nevoie de tramvaie. la ce era nevoie sa doboram niste recorduri mondiale la mers pe baterii cand liniile orasului au reteaua electrica?caetul de sarcini ar trebui studiat si de DNA deoarece a fost facut practic pentru a exclude competitori consacrati.
Au, dar nu au suficienți bani pt a reabilita toate traseele pt a a nu pune în pericol noile tramvaie. Pe măsură ce se termina creste și parcul de tramvaie. Ar fi bătaie de joc de banii dati pe tramvaie sa le folosești pe linii neconforme. ….si nici bugetul nu permite o inlocuire masiva.
Nu înțeleg de ce tanti UE da bani pt a fi cheltuiți în afara UE. Eu as fi finanțat doar lucrari care întorc banii în uniune chiar dacă e mai scump.
-
Este un plus pentru Uniune, dar scopul acestor fonduri este de a uniformiza necesarul tarilor din acest grup, sa se poata face afaceri, sa se faca o piata unica de desfacere si productie. Sa avem aceleasi standarde calitiative si de viata. Ca vine produsul din China sau Turcia, teoretic, ar fi trebuit ca cerintele sa corespunda celor UE. Cum de a fost acceptata semnarea unui contract cu neomologate… tupeu de tigani balcanici.