Timișorenii care mergeau să viziteze mormintele celor dragi s-au plâns ani la rând de mizeria pe care o găseau în cimitirele orașului. Mormane de gunoaie, iarbă necosită, coroane aruncate peste tot erau doar câteva dintre peisajele din cimitirele primăriei. Cel mai rău era Cimitirul Săracilor, locul în care sunt îngropate persoanele fără aparținători, uitat de multe ori de firma care trebuia să aibă grijă de el.
Reguli noi, cu greu
În aprilie 2018, consilierii locali au fost puși să modifice regulamentul din cimitire. Se cereau uniforme curate, inscripționate doar cu numele cimitirului, câte trei paznici care să stea non-stop și amenzi mult mai mari.
Regulile se aplică în primă fază la trei cimitire: Buziașului, Rusu Șirianu și Calea Șagului, care au de anul acesta noi „îngrijitori”. Acestea apar acum și în documentația pentru cele trei cimitire scoase la licitație, astfel că primăria promite curățenie și în cimitirele Săracilor, Lipovei și Stuparilor.
Municipalitatea caută o firmă sau două care să realizeze serviciile funerare, să facă săpăturile pentru gropile de înhumare, să execute înhumarea și exhumarea, după caz, să organizeze, funcționeze și să păstreze evidența persoanelor înhumate în fiecare cimitir în parte, să întrețină mormintele/ monumentele funerare din patrimoniul local, național și ale personalităților marcante, monumentele și operele de artă, să amenajeze, curețe și să întrețină locurilor de înhumare, să facă reparații la instalațiile de apă, canalizare, energie electrică, alei și garduri, să întrețină orice construcție din cimitir și bunurile mobile și imobile din patrimoniu, să facă investiții dacă este nevoie, să asigure paza și ordinea în incinte, să asigure și să mențină curățenia, să aibă grijă de spații verzi, arbori și orice amenajări din cele trei cimitire.
În plus, firma sau firmele câștigătoare va/vor trebui să efectueze o curățenie generală de cel puțin două ori pe an, înainte de Paști și înainte de 1 noiembrie.
Estimare: 1,5 milioane de euro pe 5 ani
Primăria pune la bătaie 7,53 milioane de lei cu tot cu TVA pentru întreținerea celor trei cimitire, echivalentul a 1,55 milioane de euro. Doar pentru cimitirele Săracilor și Lipovei valoarea estimată a contractului este de 4,79 milioane de lei. Pentru Cimitirul Stuparilor PMT e dispusă să plătească 2,73 milioane de lei cu TVA.
Valoarea anuală minimă a redevenței de la care va porni licitația este 100.000 de lei fără TVA pentru lotul 1 și 70.000 fără TVA pentru lotul 2.
Se pot depune oferte doar pentru un lot sau pentru ambele, iar durata contractului sau contractelor va fi de 60 de luni, adică de cinci ani. Firmele interesate pot depune oferte până în 31 august.
Contracte complicate
Primăria Timișoara are în grijă șase cimitire și „se luptă” de ceva vreme cu o societate care a câștigat licitațiile mai vechi. Pentru două au fost impuse condiții speciale la înhumări încă din luna februarie a acestui an, după ce PMT a fost nevoită să angajeze administratori. În februarie 2013, la scurt timp după ce în Timișoara s-a instalat un nou primar, s-a descoperit că municipalitatea avea de recuperat 10 milioane de euro din concesiuni și închirieri, unele neîncasate cu anii de autoritățile locale.
Contractele pentru serviciile funerare, de curățenie, lucrările și bunurile necesare realizării serviciilor funerare în cele cimitirele Lipovei, Săracilor și Stuparilor expiră la începutul lunii septembrie 2020. De toate trei s-a ocupat până acum S.C. Denis Alex, care a avut mari probleme cu primăria. PMT are mai multe procese cu societatea în cauză, iar unii angajați ai municipalității s-au trezit și cu plângeri penale, după ce primăria a refuzat să prelungească contractele pentru unele dintre cimitire.
Celelalte trei cimitire, Calea Șagului, Rusu Șirianu și Buziașului au fost scoase la licitație în acest an. Contractele sunt valabile cinci ani și au fost semnate în 25 iunie, cu Casa Funerară Octavian și ADI SRL pentru Șagului și Rusu Șirianu și cu ADH Matkons SRL pentru Buziașului. În cazul primelor două, Octavian și ADI SRL va plăti primăriei o redevență anuală de 178.500 lei, adică puțin peste 890.000 de lei pe cinci ani, iar în cazul celuilalt, ADH Matkons va plăti o redevență anuală 96.000 de lei, puțin peste 480.000 de lei pe cinci ani.
Articole pe aceeași temă:
Cimitirul Saracilor din Timisoara a ajuns groapa de gunoi. Se face curatenie, pentru Ziua Mortilor
Trimite articolul
X1,55 MIL. EUR/ 5 ani= 310.000 EUR/an adica 25.800 EUR/luna pt. 10-12 sclavi (paznici/gropari) cu minim pe economie (cca. 5000 EUR/luna) si niste motocoase inseamna un profit MINIM de peste 15000 EUR/luna…
-
Ai înțeles greșit , banii ( 1.5 mil € ) sunt încasați de Primarie prin redeventa plătită de viitorul concesionar …
-
Nu te ajuta aritmetica ta ! , acești bani sunt încasați de Primăria Timisoara de la viitorul concesionar …, iar Roxana Diaconescu scrie după bârfe , Primăria nu plătește niciun 2,73 mil pt Suparilor , ea încasează …
-
Banii aceștia ii încasează primăria , Robu nu da niciun ban , Roxana Deaconescu ori nu s-a informat , ori scrie pentru Primarie , ar fi interesant sa publice cât costa o înmormântare pe un timisoarean in cimitirele administrate de Octavian ; va spune eu – de la 1600 la 2100 , ca doar e de la Lugoj și drumul e lung
Problema e să facă și treabă nu ca și cei actuali. Înoți in noroi și gunoaie. Clopotul scârțâie mai tare decât dangane și dacă nu-i plătești suplimentar sunt in stare să nu-ți facă nici ce ar fi obligați.
Femeie nu mai scrie numele firmei pune mâna și citește legi !Te risti publicând numele unei firme ,joaca-te ca te arzi când va afla litigiosii ai dat de dracu !Informatii aduni din minim trei surse ca sa fie reale tu scrii obosita după meci ?
Cine trebuie sa faca curățenie la mama ta acasa vecina ?Ce glume ai .Pai de 2 ani Primari nu plătește pe nimeni in cimitire și cine sa adune gunoiul gratis ?Tu achiți sa îți care Retim sau Adid acest serviciu ?Tu încasezi pentru articole penibile .