Pe de o parte, Primăria Timişoara a alocat anul acesta un buget generos culturii. Doar Asociaţia Timişoara – Capitală Culturală Europeană a primit de la bugetul local peste 1,1 milioane de lei. O parte din aceşti bani sunt destinaţi realizării programului cultural pentru anul 2021, iar o altă parte mare, de 420.000 de lei angajării experţilor necesari realizării dosarului de candidatură.
„Este un buget mai mare de 700.000 de lei. Aceştia sunt banii prevăzuţi pentru cheltuielile aferente diverselor programe ale Asociaţiei Timişoara – Capitală Culturală Europeană de-al lungul acestui an. Pornind de la realizarea programului pentru 2021, expertize în această zonă şi chiar la cheltuielile clare de tipărire a programului, de diseminare a acestuia. În acelaşi timp municipiul Timişoara îşi creşte cotizaţia pe care o are la Asociaţia Timişoara – Capitală Culturală Europeană până la 420.000 de lei. Sumă care va permite asociaţiei să îşi angajeze experţii necesari pentru întocmirea dosarului de candidatură. Dosar care va fi depus la sfârşitul acestui an, în luna octombrie. Noi ne-am făcut temele din punct de vedere al municipiului, dacă este să vorbim financiar, de sumele alocate asociaţiei pentru ca acest program să fie realizat, dar şi din punctul de vedere al documentelor pe care municipiul Timişoara trebuie să le aibă obligatoriu în această competiţie. Şi aici vorbim în special de strategia culturală a municipiului, document adoptat anul trecut, strategie valabilă între anii 2014 şi 2024. O strategie pe care noi o considerăm a fi foarte bună şi foarte aplicată pentru problemele culturale ale municipiului Timişoara, dar şi realizată participativ cu marea majoritate a operatorilor culturali din Timişoara. Este o strategie care va impulsiona semnificativ viaţa culturală din Timişoara până la momentul Timişoara – Capitală Culturală Europeană 2021”, a declarat viceprimarul Timişoarei Dan Diaconu.
Pe de altă parte, sume mari vor începe să fie investite anul acesta în crearea de noi spaţii culturale, cum ar fi cel de la Grădina de Vară Capitol sau cel din fosta clădire a Clinicii de Dermatologie de pe Mărăşeşti.
„Credem că şi toate celelalte eforturi pe care le-am făcut şi care se punctează în dosarul de candidatură – fie că vorbim de triplarea aproape a bugetului culturii în bugetul local al municipiului Timişoara, fie că vorbim de a transforma spaţii în spaţii culturale, atât din zona publică cât şi din cea privată şi de readucere a unor imobile în zona culturală, fie că e vorba de Grădina de Vară de la Capitol sau de viitorul centru cultural de pe strada Mărăşeşti, din locul Clinicii de Dermatologie, sunt multe eforturi care se punctează în dosarul de candidatură. Rămâne, însă, cel mai important element din acel dosar programul cultural din 2021, program cultural la care se lucrează în aceste luni împreună cu experţi naţionali şi internaţionali, cu oameni care au mai făcut şi au mai câştigat astfel de titluri din întreaga Europă şi cred că avem toate şansele să trecem în faza următoare, în 2016, şi să câştigăm titlul în 2021”, a mai spus Diaconu.
Întrebat de reporterul www.tion.ro de ce în Timişoara nu se organizează concerte mari, cum sunt la Cluj sau Bucureşti, cu artişti de top, care cer sute de mii de euro pe eveniment, Diaconu a afirmat că, deşi flatant, Primăria Timişoara a ajuns principalul organizator de evenimente în oraş, iar acest lucru este „supărător”.
„Probabil ar fi bine să îi întrebăm pe aceşti operatori privaţi de ce sunt reticenţi şi nu realizează acest tip de concerte. Legătura este minimă între aceşti artişti şi titlul de Capitală Culturală Europeană. Nu s-a întâmplat acest lucru la nivelul niciunui oraş care a câştigat anterior titlul de Capitală Culturală Europeană. Nu înseamnă însă că acest fel de concerte sunt mai puţin importante. Sunt foarte importante pentru vizibilitatea oraşului, pentru imaginea oraşului, până la urmă pentru calitatea vieţii cetăţenilor din oraşul respectiv. Este destul de supărător, chiar dacă flatant pentru Primăria Municipiului Timişoara, că este principalul organizator de evenimente din oraş. Însă nu aceasta este calea către viitorul evenimentelor din Timişoara. Primăria încearcă să compenseze în momentul de faţă faptul că promoterii nu realizează concerte mari, private, în Timişoara. Şi sper că o facem cu succes. Încetul cu încetul sper că astfel de concerte să crească şi în Timişoara şi în mediul privat”, a explicat Diaconu.
Pe de altă parte, viceprimarul Timişoarei nu crede în reticenţa timişorenilor de a plăti bani pentru concerte, însă, în acelaşi timp, a anunţat că biletul la festivalul ce se pregăteşte în colaborare cu cei de la Exit va fi „modic”.
„Eu nu cred în această reticenţă. Festivalul Plai a fost de multe ori sold-out şi probabil că dacă capacitatea de la Muzeul Satului ar fi fost mai mare, ar fi vândut şi mai multe bilete. De data aceasta, pentru că e prima ediţie a acestui festival, pentru că ne dorim o participare mare şi pentru că fondurile publice sunt semnificative ca procent din bugetul festivalului, biletul de intrare va exista, dar va avea o valoare modică, accesibilă tuturor timişorenilor. Nu ştiu dacă asta va fi şi politica pe anii următori, dar, cu siguranţă anul acesta sumele vor fi foarte mici pentru bilete pe parcursul celor două zile de festival”, a concluzionat Diaconu.
Voi ce credeţi: trebuie Primăria Timişoara să rămână principalul organizator de evenimente în oraş, sau dacă nu, care ar fi soluţiile pentru ca artişti mari de genul Robbie Williams sau Avicii să concerteze aici?
Citiți principiile noastre de moderare aici!