De mai mulți ani, Primăria Timișoara vrea să repare, dar și să lărgească Podul Episcopal – Mihai Viteazu, aflat în zona de protecție a monumentelor. În primăvara acestui an, proiectul a primit aviz negativ.
„După 3 ani de discuții, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș a propus reabilitarea podului cu sistem de 4 benzi și trotuar de 1 metru, lucru ce nu poate fi acceptat de Direcția Generală Drumuri, Poduri, Parcaje și Rețele de Utilități, deoarece în tema de proiectare se specifică clar că extinderea podului se face la 4 benzi, trotuare, piste de biciclete”, spunea Culiță Chiș.
În replică, Sorin Predescu, pe atunci director al Direcției de Cultură, susținea că municipalitatea dorea sa construiască practic alt pod, distrugându-l pe cel vechi.
„Nu acceptăm modificarea podului pe lățime, asta înseamnă practic distrugerea podului. Ei propun ca, pe aceeași structură, să adauge nu știu câte benzi (…) Vor să dea jos parapetele, să lățească podul și să facă, practic, alt pod. Răspunsul simplu este «nu» (…) Ca să poți face și piste de biciclete trebuie să-l lățești cu vreo doi metri. Dar asta înseamnă că strică tot podul, care este în zonă protejată”, explica Predescu.
Însă, nu Direcția județeană de Cultură, Culte și Monumente a respins acel proiect, ci Comisia zonală de monumente, care este numită prin ordin al ministrului Culturii și care se ocupă de patru județe.
Totuși, în iulie, Primăria Timișoara a intentat proces împotriva Direcției de Cultură, însă magistrații de la Tribunalul Timiș au respins acțiunea.
„Primăria a cerut instanței să oblige Direcția pentru Cultură să emită aviz pentru modificarea Podului Episcopal – Podul Mihai Viteazul. Judecătorii au respins această cerere. Voiau să facă niște benzi exterioare, cu luminițe. Proiectul nu a fost avizat de Comisia zonală de monumente și, prin justiție, primăria voia să primească acel aviz”, a declarat, marți, Sorin Predescu, detașat între timp la Craiova pentru că a împiedicat pe motive legale mai multe proiecte ale municipalității timișorene.
Decizia nu este definitivă și poate fi atacată cu apel.
Podul Episcopal a fost construit în 1914, pe locul unui vechi pod de lemn ridicat în 1718. Proiectul inţial a prevăzut amplasarea pe cele două laturi ale podului a patru statui, reprezentând episcopi româno-catolici. Din cauza izbucnirii Primului Război Mondial, statuile nu s-au mai realizat. Podul are zece metri lățime și câte 2,5 metri pe lateral, pentru traficul pietonal.
Trimite articolul
XDoamne ajuta că măcar podul ăla a scăpat de mînia lui Robu împotriva Timișoarei.
Bine că au mai făcut alții poduri în Timișoara că dacă trebuia să le facem noi nu eram sigur gata nici pînă la Paștele cailor mai rămâne să trecem cu pluta pentru care nu ne trebuie nici o aprobare!!!!
ziceti voi ceva, insa podul tot trebuie largit, suntem in secolul 21, lucrurile s-au mai schimbat intre timp…e adevarat, ca e vechi si e monument istoric, insa daca se pastreaza ideea si design-ul nu vad de ce nu s-ar putea largi…sunt convins ca mijloace tehnice exista pentru realizarea si modificarea lui
-
Distrugem tot pentru ca masini. Alte solutii nu aveti? Gen transport in comun bine pus la punct.
-
pentru trafic pietonal si ptr bici, se pot face doua poduri mici, de ambele parti ale acestui pod. Asa cum este de exemplu langa parcul copiilor, pasarela care te aduce pe strada Pestalozzi.
dupa ce faci doua pasarele, se poate modifica podul sa fie stric ptr trafic auto, cu cate 2 benzi pe sens.
Daca stam si tot tinem de vechituri in domeniul infrastructurii, nu vom evolua. Pe acelasi principiu trebuia ca acest pod sa nu existe, sa se pastreze cel din lemn.
Se pot pastra cateva cladiri istorice, dar in rest, trebuie sa ne modernizam. Daca toate generatiile ar fi tinut cu dintii de cladirile lor, lumea ar fi fost foarte primitiva.
-
Ai mare dreptate, “prostii” de cehi si-au pastrat Podul Carol, ba mai mult, au scos de pe el si circulatia tramvaielor + auto in 1978 la finalizarea consolidarii. E drept ca s-a inceput constructia lui la 1357, asa ca e clar ca se incadreaza la “vechituri in domeniul infrastructurii”. Cu gandirea asta de “anonim priceput” nu realizezi ca locul isi pierde istoria iar turistii nu vor avea motiv sa vina aici. Cladiri cu sticla, otel si beton sunt in toate orasele dar acestea sunt interesante pentru “turismul de mall”, care presupune un nivel de cultura superficiala. Zona istorica reprezinta punctul de atractie si de valoare a unui oras, asta incluzand si podurile vechi de care (vrem sa) ne batem joc.
-
Tu compari monumentele din Praga cu cele de la noi?? Ha ha ha! Nu avem noi in toata romania monumente cunoscute cate au cehii pe o straduta in praga!!!
-
ce cretin a putut sa fie robu asta, a distrus orasul in 8 ani, daca mai prindea 4 il nenorocea complet
deci asteptam sa cada…si atunci o sa se refaca in regim de urgenta…fara “pretentii culturale”.inca un exemplu de” muschii mei sunt mai fruntasi” specific locului, care ne afecteaza pe toti care ne bulucim dimineata pe arterele inguste…
-
Mai mergi omule si pe jos, bicicleta, autobuz, ca nu te-ai nascut in masina. Chiar trebuie sa distrugem tot in numele masinilor?
Ar putea lasa podul actual pentru pietoni si biciclisti/trotinetisti iar pe cele doua parti sa construiasca cate un pod cu cate 2 benzi de circulatie pe sens. Ce mare lucru?
-
Maricico, dai puternic impresia c-ai picat la admitere la Poduri, si-ai ajuns pe… Drumuri. Podurile alealalte doua ar avea si niste drumuri la captetele lor? Si daca da, unde ar fi acestea construite? Prin parcuri si facultati?
Sorin Predescu asta e absolvent de geografie si psihologie. Ce il recomanda sa se ocupe de cultura sau sa isi dea cu parerea despre constructia/reabilitarea de poduri? Va spun eu ce: vocea si talentul! A fost pus acolo de PDL intr-o vreme cand adeptii “marinarului” erau cei buni in toate. Fritz ai grija: cine a tradat o data va mai trada. Asta e Sorin Predescu.
-
Este evident dupa ce scrii ca il cunosti destul de bine pe Predescu asta si e clar ca vaca ca, ori nu ti-a dat vreun aviz sa faci bazar in Unirii ori esti lingau apropiat lui Robu si acum esti frustrat ca ai fost tras pe linie moarta si cu contributia lui Predescu care nu a tacut ca sluga(adica ca tine) si a pus umarul sa scapam de pletosul nebun. Sa iti spun ce il recomanda: Directia aia e de cultura si patrimoniu. Patrimoniu se gasete peste tot si in centru si in varful muntelui une sunt cetati, biserici, etc… Sa fii psiholog si geograf inseamna ca ai destula minte sa analizezi problema din destul de multe unghiuri. Daca mai ai si ani multi de experienta la directia respectiva si nu ai fost corupt si nici nu ai lasat pe oricine sa distruga ce vrea inseamna ca ceva, ceva tot te recomanda. Si eu propun sa il schimbam cu un licentiat in arta, istorie, arhitectura, sontructii, geografie si antropolog de talie internationala. Pana nu vine ala eu zic ca e bine cu fraierul asta cu doar doua facutati si, la ce fata are, si vreo una-doua doctorate luate pe bune. Nu de alta dar nu pare sa se impiedice in cartea de gramatica. Si ar trebui nu? ca doar nu e licentiat in litere.
Este absolut ridicol ce se intampla mai ales ca nu se sugereaza o solutie pentru aceasta problema. Ce se intampla daca podul are nevoie de reparatii capitale la structura cum a fost cazul la Michelangelo? Banuiesc ca nu se poate repara deoarece trebuie spart pentru a se ajunge la structura. Si atunci ce facem? Avem un pod muzeu pana se prabuseste in Bega?
Daca se pastreaza arhitectura si se largeste cu 2m nu vad care ar fi problema sau daca se face un pod pietonal suspendat in apropiere. In orice caz la acest pod trebuie intervenit mai devreme sau mai tarziu.
Păi bre! De ce nu l-ai lăsat pe ăla din lemn dacă tot te numești Direcție de Cultură! Eu zic să-l dărâmi pe ăsta ca să ajungi la ăla din lemn să păstrezi patrimoniul! Și dacă tot e vorba de vechituri puteți să vă aruncați și telefoanele la coș și să folosiți fumuri pentru comunicare, că doar nu suntem în 2020 ci în 1700 toamna!
Într-un oraș ca și Timișoara trebuie dublu de poduri și pasarele
Fata de situația actuala .
Odata ce traficul va migra spre periferie, cum e normal in secolul 21, nu va mai fi nevoie de largire, ar fi logic sa fie chiar redus la o banda pe sens si facut banda de biciclete. Momentan e complet aiurea, daca vrei sa mergi din sudul in nordul Timisoarei esti nevoit sa treci prin buricul targului … Deci un vot aici pt directia de cultura!
-
vot pentru directia de cultura, da.
dar nu uita ca de la an la an numarul locuitorilor in Timisoara creste!
nu s-a facut niciun pod nou, in Timisoara, de aprox 50 de ani…
traficul intre timp s-a inzecit.
Timisoara este strabatuta de Bega dar si de calea ferata / cai ferate.
daca nu ne miscam mai repede cu poduri noi, pasarele, subtraversari etc., acest oras va deveni un stau gigantic…