Prima licitație pentru achiziția de tramvaie noi a fost lansată la mijlocul lunii octombrie a anului trecut, dar nu a adunat ofertanți. PMT voia să cumpere 16 garnituri cu posibilitatea de extindere la 24, fiind pusă la bătaie o sumă de 220 de milioane de lei cu TVA. Vorbim despre o valoare maximă de 47 de milioane de euro, însă această sumă a crescut spectaculos. Explicația privind modificarea valorii maxime estimate vine de la primarul Robu.
16 tramvaie, maximum 40
În baza contractului se vor cumpăra „16 bucăți tramvaie noi articulate cu podea coborâtă acționate prin invertoare și motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la rețea de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (montată în tramvai), cu post de conducere la un singur capăt și uși de acces pe partea dreaptă față de direcția de mers înainte”, se arată în anunțul de participare trimis către SEAP – Sistemul Electronic de Achiziții Publice.
Reprezentanții PMT susțin în continuare că vârsta medie a parcului de tramvaie utilizat în prezent de STPT este de 41,5 ani, tramvaiele fiind produse între anii 1962-1973, iar în urmă cu nouă ani, mai exact în 2010, au împlinit condițiile legale de casare. Sunt dificil de operat și au nevoie de mentenanță preventivă care costă foarte mult.
„Autoritatea contractantă, în baza prezentului contract, în perioada de derulare a acestuia (4 ani), poate achiziționa suplimentar 24 buc. tramvaie noi articulate cu aceleași caracteristici tehnice cu cele ofertate sau superioare celor ofertate în cazul în care furnizorul de tramvaie a lansat în această perioadă (4 ani) produse de ultimă generație superioare celor ofertate, la același preț unitar cu cele ofertate. Cantitățile achiziționate suplimentar se vor realiza direct prin aplicarea clauzelor comerciale”, se mai arată în anunț.
Prin urmare, Primăria Timișoara ar mai putea cumpăra încă 24 de garnituri de la același furnizor, acesta fiind și motivul pentru care a crescut valoarea maximă estimată a contractului.
Dacă la prima licitație vorbeam despre o sumă maximă de 220 de milioane de lei cu TVA, acum se vorbește despre o valoare estimată cuprinsă între 220 milioane de lei cu TVA și 550 de milioane de lei cu TVA. Se ajunge așadar la o valoare maximă de aproximativ 116 milioane de euro, cu mențiunea: „în cazul acordurilor-cadru sau al sistemelor dinamice de achiziții – valoare maximă totală estimată pentru întreaga durată a acordului-cadru sau a sistemului dinamic de achiziții”. Concret, ar însemna că un tramvai ne costă 2,9 milioane de euro.
Mai exact, 220 de milioane de lei s-ar da pe 16 tramvaie și 550 de milioane de lei pe 40 de tramvaie, din explicațiile edilului-șef. Suma a fost trecută astfel la solicitarea autorității contractante, susțin reprezentanții PMT, însă ofertanții ar putea avea neclarități.
„Autoritatea ne-a obligat să trecem cât e prețul dacă luăm 16 și cât e prețul dacă luăm 40. Probabil că la clarificări o să întrebe cineva, cei din primărie spun că au trecut cum a cerut autoritatea”, ne-a explicat primarul Nicolae Robu.
Autonomia a scăzut de la 100 la 60 km
Ofertele pot fi depuse până în 8 aprilie, la ora 15. Va câștiga firma care va depune oferta cu cel mai bun raport calitate-preț. 70% contează componenta financiară, 5% cea calitativă – costul estimat al mentenanței și reparațiilor pentru un milion de kilometri, 5% componenta calitativă – termenul de garanție al tramvaiului, iar 20% contează componenta calitativă legată de mersul autonom al tramvaiului.
Aici au fost mari probleme cu prima licitație, pentru că cei care au întocmit documentația cereau o autonomie prea mare, acordând punctaj maximum pentru o autonomie de 100 de kilometri sau mai mult. Niciunul din cei 12 ofertanți care s-au interesat de prima licitație nu și-a depus oficial oferta pentru a aduce tramvaie noi la Timișoara, acesta fiind principalul motiv.
Primarul Nicolae Robu spune că până la urmă a fost nevoie de modificarea condițiilor, pentru că altfel am fi riscat să nu avem de unde să cumpărăm garnituri noi pentru transportul public.
„Știu că s-a modificat autonomia, că era un motiv pentru care nu a venit nimeni, era pusă una prea mare. Mie mi s-a spus că se putea rezolva problema, numai că nu era o garanție. Fiind acord-cadru, cu contracte subsecvente, ofertanții au spus că ar fi o investiție care nu rentează. Tehnic puteau, dar tehnico-economic nu era convenabil pentru ei”, a explicat primarul Nicolae Robu pentru tion.ro.
Prin urmare, cel mai mare punctaj va fi acordat acum pentru o autonomie de peste 60 de kilometri, iar în cazul în care tramvaiul ofertat va avea o autonomie mai mică de 10 km oferta va fi respinsă și declarată neconformă.
Dacă va avea până la urmă cine să aducă tramvaie noi în Timișoara, acordul-cadru va fi încheiat pe o perioadă de patru ani. De menționat și faptul că președintele comisiei care va evalua ofertele este Culiță Chiș, șeful fostei Direcții Edilitare din primărie, iar printre experții cooptați se regăsește și Ioan Goia, fostul director al STPT. Numele actualului șef al societății de transport din Timișoara, Nicu Bitea, nu apare în documentele trimise către SEAP.
În 30 ianuarie, reprezentanții Primăriei Timișoara au depus în sfârșit pe Axa 4.1 a POR proiectul privind „înnoirea flotei de tramvaie – etapa 1”, proiect aflat acum în evaluare. Potrivit primarului Robu, vor fi cel puțin trei proiecte pentru fonduri UE, cu un număr mai mic de tramvaie, pentru că municipalitatea nu vrea să riște să îi fie respins vreun proiect.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2161381″]
[related-post post_id=”2128197″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!